האב עישן – העובר סובל

נשים רבות מפסיקות לעשן לפני הכניסה להריון, אולם מחקר מגלה כי גם האב לעתיד צריך להימנע מעישון עוד לפני ההריון כדי למנוע נזק עתידי לילדיו. אז קבלו סיבה נוספת להפסיק לעשן

9 בינואר 2014

מודעוּת לנזקי העישון הולכת וגוברת, וידוע כי עישון גורם, בין השאר, למחלות של הריאות, לסוגי סרטן שונים, למחלות לב ועוד. נשים מעשנות רבות מחליטות להפסיק לעשן כשהן מתכננות היריון מחשש לפגיעה בעובּר, ויש המקפידות שגם בן הזוג לא יעשן בקרבת האישה ההרה מחשש לנזק לעובר כתוצאה מעישון פסיבי.

כעת מתברר שאין זה מספיק שהאב לעתיד יעשן בחוץ, אלא הוא צריך להימנע מעישון בעצמו כדי למנוע נזק לחומר התורשתי שיעביר לילדיו לעתיד. ממחקר שהתפרסם בכתב-העת FASEB עולה לראשונה שבילדים שאבותיהם עישנו לפני הכניסה להיריון נתגלו נזקי דנ"א במידה רבה יותר מאלה שאבותיהם לא עישנו. נזקי דנ"א מעלים את הסיכויים למחלות גנטיות וסרטן (בעיקר לוקמיה) בילדיהם. ההמלצה היא להפסיק לעשן כמה חודשים לפני הכניסה להיריון.

אב מעשן עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך לעוברצילום: שאטרסטוק
אב מעשן עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך לעובר
צילום: שאטרסטוק

העישון מעלה את הסיכון לסרטן אצל הילד

החוקרים, בראשות דיאנה אנדרסון (Anderson) מאוניברסיטת ברדפורד שבאנגליה, השתמשו בסמנים (biomarkers) כדי לזהות את השברים בדנ"א בתאי דם ובתאי הזרע של האבות בתקופה שסמוכה להפריה, ובדם אימהי ובדם מחבל הטבור של היילוד מיד לאחר הלידה.

בעוד שמחקרים רבים מתמקדים בנזקים שעלולים להיגרם עקב חשיפה לגורמים מסוכנים בעת ההיריון וההנקה, אין הרבה מידע לגבי חשיפה של ההורים לגורמים מזיקים עוד לפני ההפריה, למרות העובדה שבמחקרים שנעשו על עכברים הוכח שכאשר חושפים את הזכר או הנקבה למוטגן (גורם המגביר את שכיחות המוטציות) כלשהו, תאי המין שלהם נפגעים, וכתוצאה מכך יש יותר נזקי דנ"א בצאצאים.

התינוקות נחשפים לסכנות העישוןצילום: שאטרסטוק
התינוקות נחשפים לסכנות העישון
צילום: שאטרסטוק

כמובן שקשה יותר לחקור את הנושא בבני אדם, כיוון שאי אפשר להשיג מידע לגבי חשיפה למוטגנים בניסויים מבוקרים אלא באמצעות שאלונים. זאת ועוד, בדרך כלל קשה להפריד אצל בני אדם בין חשיפה לגורם מזיק בזמן ההיריון, ובין הזמן שלפני ההפריה.

עישון הוא גורם מזיק רלוונטי מאוד, משום שחלק גדול מהאוכלוסייה הם מעשנים צעירים. כך למשל, בארצות-הברית 35% מהגברים ו-30% מהנשים מעשנים בגיל הפריון. שאיפת עשן סיגריות נמצאת במתאם עם לידה של עובר מת, הפלה ספונטנית, וכן מומים ומחלות גנטיות קשות. במחקרים קודמים נמצא שבתאי הזרע של מעשנים יש נזקי חמצון, שברים בדנ"א, שינויים בכרומוזומים ומוטציות, ולפיכך עשן סיגריות נחשב למוטגן הראשון שזוהה בתאי מין. כמו כן הוכרז על ידי הסוכנות הבינלאומית למחקר הסרטן כי עישון של האם או האב לעתיד מעלה את הסיכון לסרטן במהלך שנות הילדוּת אצל הילד לעתיד.