המגפה שאפשר היה לעוצרה

מחלת אבולה מנגיף חדש התפרצה במערב אפריקה. האם אפשר היה למנוע את התפשטותה?

קדחת מדממת היא מחלה שבה טמפרטורת הגוף עולה מאוד, והיא מאופיינת בשלשולים ובהקאות שמלווים לרוב בדימומים. סימני מחלה כאלה מאפיינים כמה מחלות, בהן קדחת לסה (Lassa fever) שהיא מחלה נגיפית, ומחלת הכולרה שהיא מחלה חיידקית. אחוזי התמותה במחלות אלה אינם גבוהים (1־2 אחוזים בקדחת לסה וכ־10 אחוזים במחלת הכולרה), אך קיימת גם מחלה נוספת עם סימנים דומים, שבה אחוזי תמותה גבוהים הרבה יותר – מחלת האבולה, שאחד הגורמים לה הוא נגיף האבולה הזאירי. נגיף זה גורם לתמותה של יותר מ־90 אחוז מהחולים. בעוד קדחת לסה והכולרה מתפשטות בעיקר על ידי מזון או מים מזוהמים, מחלת האבולה מתפשטת במהירות דרך נוזלי הגוף השונים, וגם דרך טיפות באוויר. מחלת האבולה מוכרת בעיקר במדינות מרכז אפריקה (ניגריה, אוגנדה, קונגו), ועד לאחרונה לא התגלתה במערבהּ.

נגיף האבולה במיקרוסקופ אלקטרוניםצילום: CDC/Frederic Murphy
נגיף האבולה במיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: CDC/Frederic Murphy

בדצמבר 2013 חלה אדם בקדחת מדממת בדרום מזרח גיניאה שבמערב אפריקה ומת מהמחלה. רבים מבני ממשפחתו ואחרים בסביבתו חלו אף הם ומתו – ופרצה מגפה. בגלל היעדר מקרי אבולה באזור לא חשדו שזו הסיבה ולא ננקטו אמצעי הזהירות המתחייבים כדי למנוע את התפשטות המגפה. רק ב־19 במרץ, כשלמגפה היו כבר 23 קורבנות (מתוך 35 חולים), החלו רשויות הבריאות המקומיות לחשוד, ודגימות נשלחו למעבדות וירולוגיות בסנגל ובצרפת לבדיקות PCR לנוכחות RNA נגיפי. ב־22 במרץ, יום לאחר שחזרו התשובות החיוביות לאבולה זאיר (הזן הקטלני ביותר של נגיפי האבולה) מהמעבדות, דיווחו רשויות הבריאות על המחלה לארגון הבריאות העולמי והחלו לנקוט אמצעים מתאימים. בינתיים המגפה התפשטה באין מפריע לאזורים אחרים בגיניאה וכן למדינה השכנה ליבריה. נכון ל־20 באפריל דווחו ברחבי גיניאה 208 מקרי מחלה, 136 תוכם מתו. בחולים היו גם 25 אנשי צוות רפואי שטיפלו בחולים, 16 מתוכם מתו. בליבריה דווח על 34 מקרים ו־11 מקרי מוות. כמה חולים שהיו חשודים כחולים אושפזו במלי ובסיירה ליאון, אך בבדיקות התברר שאינם חולים באבולה אלא במחלות אחרות. כ־500 איש שהיו במגע עם החולים נמצאים בבידוד (21 יום) עד שיתברר אם נדבקו.

המחלה נפוצה כרגע במערב אפריקה. האם יש סיכוי שתתפשט?צילום: שאטרסטוק
המחלה נפוצה כרגע במערב אפריקה. האם יש סיכוי שתתפשט?
צילום: שאטרסטוק

אחוזי התמותה הנוכחיים (כ־60 אחוז) נמוכים מאחוזי התמותה הנגרמים על ידי הזן הזאירי (כ־90 אחוז), וקבוצת חוקרים מרחבי אירופה ואפריקה בראשותו של סטפן גונתר (Günther) מהמכון למחלות טרופיות שבהמבורג, גרמניה, בודדה את הנגיפים מכ־20 דגימות שנלקחו מחולים מהמגפה הנוכחית. החוקרים קבעו את הרצף המלא של החומר התורשתי (RNA) של הנגיף הנוכחי והשוו אותו לרצפים של הזנים המוכרים. התברר שמדובר בזן חדש, שאינו מהזנים שגרמו למגפות הקודמות. על אף קרבתו לזן הזאירי (97 אחוז), סבורים החוקרים שמדובר בהתפרצות טבעית חדשה שאין מקורה באחת המגפות הקודמות שהתרחשו במרכז אפריקה. המקור הטבעי לכל נגיפי האבולה עדיין לא ידוע.

צוות של המרכז לבקרת מחלות מאטלנטה, ארצות הברית, שוהה בגיניאה כדי לסייע בטיפול במגיפה. לא ברור אם היא תיעצר שם או תתפשט למדינות נוספות ברחבי העולם. בשדה התעופה הבינלאומי של גיניאה הותקנו מדי טמפרטורה שיאתרו נוסעים שטמפרטורת גופם מעל 38 מעלות צלזיוס, כדי למנוע מהם לעזוב את המדינה. סנגל סגרה את גבולה עם גיניאה למעבר אנשים וסחורות. כמה חברות תעופה עצרו את הטיסות לגיניאה וממנה. רשויות הבריאות ברחבי העולם בהמתנה…