לשמור על הפוריות

פוענח מנגנון הרס ביציות בטיפולים כימותרפיים והמולקולה המגינה עליהן

תמונה: שאטרסטוק
תמונה: שאטרסטוק

ילדוֹת, נערות ונשים העוברות טיפולים כימותרפיים בשל מחלת סרטן עלולות לסבול מפגיעה בלתי הפיכה במאגר הביציות, הפסקת מחזור הביוצים בגיל צעיר – שביטויה העיקרי הוא חוסר יכולת להרות וללדת. במשך שנים המחקר והטיפול הרפואי התמקדו במציאת דרכים לשימור פוריות באותן נשים בדרך של הפריה חוץ גופית והקפאת ביציות או עובּרים, או הקפאת רקמת שחלה והשתלה לאחר החלמה כדי לחדש את הפריון. שיטות אלו אינן מתאימות לכלל החולות, ונוסף על כך הן חודרניות, יקרות וההצלחה בהן אינה מובטחת.

קבוצת חוקרים במרכז לשימור פוריות בבית חולים שיבא תל-השומר, במסגרת שיתוף פעולה עם אוניברסיטת בר-אילן, פענחה את המנגנון האחראי על הרס הביציות ועקרות בעקבות טיפולים כימותרפיים ובחנה את היכולת של מולקולה בשם AS101, שסונתזה על ידי פרופ' מיכאל אלבק במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר-אילן, למנוע נזקים אלה ובכך לאפשר שמירה על הפוריות. עיקר המחקר בוצע  כעבודת הדוקטורט של ליטל קליך-פילוסוף, סטודנטית של פרופ' שרדני באוניברסיטת בר-אילן, במסגרת שיתוף פעולה עם פרופ' מאירוב וד"ר הדסה רונס, מנהלת המעבדה לשימור הפוריות בתל-השומר.

מחקר נזקי הכימותרפיה בשחלות של עכברות פוענח המנגנון האחראי לנזק. פרופ' מאירוב מסביר: "מאגר הביציות הנמצאות במצב תרדמה מהווה את עתודת הפוריות של הנשים. ההנחה המקובלת היתה כי כימותרפיה הורסת באופן ישיר את מאגר הביציות, ועל כן המחקר עד כה התמקד בחיפוש אחר תרופות המונעות הרס. תוצאות המחקר הנוכחי מוכיחות בפעם הראשונה כי כימותרפיה אינה הורסת את הביציות הנמצאות במצב תרדמה, אלא גורמת להן להתחיל לגדול ולהבשיל באופן מואץ. ביציות המתחילות לגדול גורלן נחרץ והן מתות."

מתברר כי כימותרפיה אינה הורסת את הביציות, אלא גורמת להן להתחיל לגדול ולהבשיל באופן מואץתמונה: שאטרסטוק
מתברר כי כימותרפיה אינה הורסת את הביציות, אלא גורמת להן להתחיל לגדול ולהבשיל באופן מואץ
תמונה: שאטרסטוק

המנגנון המגן

על פי פרופ' שרדני, "המולקולה AS101 זוהתה כבעלת יכולת אנטי סרטנית, עובדה שפורסמה לראשונה בכתב-העת Nature ב-1987. מולקולה זו, שסונתזה באוניברסיטת בר-אילן על ידי פרופ' מיכאל אלבק, היא תרכובת אימונומודולטורית קטנה יחסית (משקל מולקולרי 312 דלטון), המבוססת על אטום הטֶלוּר (Te). רוב הפעילויות של AS101 מיוחסת ליכולת אטום הטלור להיקשר לאזורים מסוימים על גבי קרומית התא (הכוללים את חומצת האמינו ציסטאין). בניסויים קליניים שנעשו ב-AS101 בחולי סרטן שטופלו בתרופות כימותרפיות התברר כי AS101  מגן על מח העצם מההשפעות הרעילות של הכימותרפיה. במחקר פרֶה-קליני שבוצע לאחרונה נמצא כי AS101 הופך תאים סרטניים שעמידים לכימותרפיה להיות רגישים לכימותרפיה, ובכך תאים סרטניים שאינם מגיבים לכימותרפיה הופכים בהשפעת AS101 רגישים לכימותרפיה.

הפעילות של AS101 נבחנה במערכת השחלתית; התברר כי המנגנון העומד מאחורי הפעילות המגינה של AS101 בפני פגיעה בשחלות הוא היכולת של AS101 למנוע גדילה מואצת של הביציות והריסתן בעקבות הטיפול הכימותרפי. התברר במחקר כי טיפול משולב של AS101  עם כימותרפיה יכול להגן על הפוריות ולהוביל לשיעור הריונות ומספר גורים גבוה יותר לעומת טיפול בכימותרפיה בלבד."

הוצאת הביציות מסביבתן הטבעית כפי שנעשה במחקרים רבים בעבר לא אפשרה גילוי של המנגנון האחראי לנזק, ומנעה מציאת פתרון. יש לערוך מחקרים נוספים לפני שיהיה אפשר להשתמש בחומר לשם הגנה מפני נזקי כימותרפיה בחולות, אולם מחקר זה הוא תקווה לחולות סרטן אשר צריכות לעבור טיפול כימותרפי.

משתתפים אחרים במחקר: ד"ר אלון כרמלי, ד"ר מיכל פישל-ברטל, ד"ר שושנה פגלין, ד"ר חגי ליגומסקי, ד"ר עידו וולף, ד"ר חנה קנטי.