ארזו לי מיאקי, בבקשה

קו ה־Pleats Please של איסי מיאקי חוגג שני עשורים, ועד שנוכל לעטות על גופנו את אחד מפריטיו, נסתפק בספר של טאשן, שעושה כבוד לאייקון

איסי מיאקי pleats please
איסי מיאקי pleats please
3 באוקטובר 2013

"ללבוש איסי מיאקי זה כמו ללבוש חוויה", אמרה בעבר חזאית הטרנדים המובילה לי אדלקורט, וכך שרטטה את המנעד שעליו משתרעת פילוסופיית העיצוב של מיאקי: יופי חדשני וטהור תוך הכרה בעובדה שהבגד סופו להילבש ולשמש את גוף האדם. אחת הדוגמאות המוצלחות והעקביות בעבודתו של המעצב היפני האיקוני הוא קו ה־Pleats Please, החוגג השנה שני עשורים מאז תחילת פיתוחו המהפכני. מותגים וקולקציות רבות שיוצרו לאורך אותה התקופה החלו את דרכם מנקודת המוצא של פיתוח מלתחה ייעודית לאורח החיים המודרני והמהיר, אך ספק אם הצליחו לתת מענה לדרישה לבגדי יום יום ורסטיליים בצורה מוצלחת ומתוחכמת כמו הקו של מיאקי, שהחל בכלל כניסוי עיצובי ולא כקולקציית אופנה קוהרנטית.

הרעיון הבסיסי היה פשוט אך שובר מוסכמות: במקום להעביר את יריעת הבד תהליך של יצירת קפלי פליסה בטרם גזירת הבגד כנהוג, העדיפו מיאקי וצוותו ליצור פריטי לבוש שהוזנו למכונה המייצרת את הכפלים בחום באופן ידני. ההכרח להשתמש באריגים סינתטיים (בדים טבעיים לא יכולים לשמר את הקפלים הצפופים לאורך זמן) הוביל לפיתוח חוט פוליאסטר ייחודי לקו, המצופה בחומר אנטי סטטי המאפשר לבד ליפול בצורה חיננית, בניגוד לנוקשות הידועה לשמצה של אריגים לא טבעיים.

פשוט ומעורר תיאבון. איסי מיאקי
פשוט ומעורר תיאבון. איסי מיאקי

היתרון במוצר המוגמר היה לא רק אסתטי. פריטי הלבוש הללו – המיועדים להילבש במראה שכבות או כבודדים מתבלי הופעה – יכולים להידחס בקלות לכל מזוודה ולכל מכונת כביסה אגרסיבית ולשמר לעד את הקפלים. צורתם ארכיטקטונית והם אינם דורשים גיהוץ לעולם. על הערך הפרקטי הזה הולבשו במרוצת השנים מגוון רעיונות ויזואליים שהוסיפו עניין: צבעים מרעננים המשתנים מדי עונה, הדפסים של אמני פופ כרוי ליכטנשטיין וסוגי טיפולים המחפשים את הפוליאסטר לאריגים שונים, ג'ינס למשל.

נוטלה יוקרתית? איסי מיאקי Pleats Please
נוטלה יוקרתית? איסי מיאקי Pleats Please

כל אלו – כמו גם מבט יסודי לתוך תהליך הפיתוח והייצור של הקו – מתועדים בספר שראה הקיץ אור בהוצאת טאשן הגרמנית – אלבום עיון מלא מידע מעמיק יחסית לז'אנר ספרי האופנה. הספר מעניק הרבה כבוד לכל מי שעמל על הפרויקט מיומו הראשון וכן לפריטים עצמם, שמצליחים ברובם לעמוד גם מבחינה עיצובית בהצהרת חיי הנצח הנלווית להם.

והנה חמש עובדות על Pleats Please שאולי לא ידעתם:

1. השימוש הראשון שעשה מיאקי בטכניקת הפליסה על פריטים מוכנים היה לטובת תלבושות במה שעיצב להופעת מחול של ווילאם פורסייט בשנת 1991, דבר שהוביל לפיתוח הקו.

2. בשל תהליך הקיפול המכווץ את גודלו הסופי של הבגד, כל פריטי הקולקציה נגזרים ונתפרים בגודל פי שלושה מממדיהם הסופיים.

3. בניגוד לצורת השימוש המסורתית בפליסה, המסדרת את הקפלים על גבי הבד בטורים אנכיים, הקולקציה מכילה קפלים אופקיים, אלכסוניים ובדוגמת זיגזג.

4. בקמפיין מקסים בשנת 2009 קופלו פרטי הקולקציה לצורות של פיסות סושי שונות על ידי סטודיו העיצוב היפני של טאקו סטון.

מזכיר משהו? Pleats Please
מזכיר משהו? Pleats Please

5. חנות האאוטלט גוטמבה, הנמצאת בקרבת טוקיו, מוכרת פריטים רבים מקולקציות קודמות של הקו בהנחות משמעותיות. אם אתם לא מתכננים טיול ליפן בקרוב, גם ב־Ebay אפשר לדוג בקביעות אוצרות מארכיון המותג.

ויש למותג גם בושם שעושה חשק לקפץ ברחבי העיר: