HANNAH: מותג האופנה הישראלית החשוב של השנה החולפת

גזרות מושלמות, רעיונות מקוריים ופיתוחים עצמאיים - העיניים נשואות לחו"ל, אבל הלב כאן, באש ובמים העכורים של זירת האופנה המקומית. רותם וניר גואטה מהמותג HANNAH מסכמים שנה ראשונה של פעילות וגריפת מחמאות ופרסים

HANNAH. צילום: מירב בן לולו
HANNAH. צילום: מירב בן לולו
4 בנובמבר 2015

לפני כשבועיים מצא עצמו קניין אופנה זר עומד בצומת דרכים כפול: האחד הוא החשמונאים פינת דרך בגין, השני הוא הרצון לתת צ'אנס לסצנת האופנה המקומית אל מול תחושת האכזבה המרה שהציפה אותו לנוכח התצוגות שנחשף אליהן בשבוע האופנה בתל אביב. רגע לפני שתכנן לארוז את עצמו ולצאת בכיוון אחד חזרה למולדתו הקרירה, הפצירה בו דמות מוכרת בעולם האופנה להישאר. "יש תצוגה שלא כדאי לך לפספס", התחייבה בפניו, "אם לאחר מכן עדיין תרצה לעזוב, לא אעצור בעדך".

הקניין הנרגן הסכים להשתהות, רק כדי לגלות כמה שעות מאוחר יותר שהיה שווה לחכות. לא היה זה מעצב על ותיק או מעצבת נוצצת שגרמו לדעתו להשתנות ב־180 מעלות, אלא דווקא התצוגה שהחזיקה באנסמבל השמות האנונימיים ביותר – תצוגת המעצבים הצעירים והמבטיחים של מפעל הפיס. רותם (30) וניר (37) גואטה – זוג המעצבים העומדים מאחורי המותג – HANNAH הצליחו להתבלט במיוחד בתצוגה שסומנה לדעת רבים כטובה ביותר בכל שבוע האופנה. באתר הנחשב Fashionista.com אפילו הכלילו אחת ממערכות הלבוש שלהם שהוצגו על המסלול ברשימת עשרת המראות המוצלחים בשבוע כולו.

HANNAH. צילום: מירב בן לולו
HANNAH. צילום: מירב בן לולו

הופכים גלי קול להדפסים גרפיים

כעת משחררים בני הזוג, שהכירו במסדרונות שנקר, את הקולקציה החדשה והשלישית במספר, היישר מהמסלול. נקודת המוצא: מערכת היחסים הסוחפת בין ויז'ואל לסאונד. על לוח ההשראה בסטודיו אפשר למצוא יצירות של אמנות דיגיטלית על טהרת הגליץ' ארט לצד אזכורים של להקת ג'וי דיוויז'ן, אך אל תצפו לרפליקה של אלבום הבכורה והעטיפה האיקוניים – "Unknown Pleasures" הגואטות הרבה יותר מתוחכמים. הם תרגמו את גלי הקול של השיר "Love will Tear Us Apart" להדפסים גרפיים קטיפתיים והרכיבו קולאז' גיאומטרי של סצנות מהקליפ. כשמשקללים את הארשת המינימליסטית, הדיטיילים המחוכמים, הטון הנונשלנטי והמארז המהודק – מתקבלת קומפוזיציה שלא הייתה מביישת אף מותג מעבר לים.

אין ספק שזוהי הקולקציה העשירה והמפותחת עד כה בהיסטוריה הקצרה של המותג המקומי. הפרחים למפעל הפיס, שפינק כל אחד משמונת משתתפי התצוגה במענק בסך 150 אלף ש"ח – סכום נכבד לכל הדעות שאפשר לבני הזוג לא רק להגדיל את הקולקציה המיועדת, אלא גם להתחפף מהסטודיו הביתי ברמת גן. “המענק נתן לנו המון חופש ליצור בעולם של שעבוד, שהרבה פעמים גורם לחדוות היצירה ללכת לאיבוד בדרך", מאשרת רותם, שעדיין מתרגלת ללוקיישן החדש במתחם אלפסי בדרום תל אביב.

HANNAH. צילום: מירי בן לולו

פרסים הם לא מיסחור
החמצן שהזרים המהלך מאפיל לחלוטין על הפיח. “קיבלנו מרחב נשימה, זה בא לידי ביטוי גם בקולקציה הזאת ויבוא גם בבאות". עם כל הכבוד לפיס ולגינדי, פורשת החסות על שבוע האופנה, קשה היה להתעלם מטעם הלוואי הממוסחר שליווה את העסק. רותם: "אולי מפני שקיבלנו את כל זה במתנה, ההסתכלות שלנו שונה. אנחנו מעריכים מאוד את ההזדמנות שנפלה בחלקנו. גם מפעל הפיס וגם גינדי הם גופים עם אינטרסים, אך כל עוד הם משקיעים במטרה טובה, הסיבה ממש לא משנה. עצם העובדה ששבוע האופנה בכלל התקיים הוא מבורך. זה לא מובן מאליו, בטח לא במדינה שלנו, בטח לא בתקופה הזאת".

כשהם נשאלים על הקושי העיקרי שהם נאלצים להתמודד איתו ביומיום, הם משיבים פה אחד: "הייצור". "התעשייה כאן כמעט לא קיימת", מסבירה רותם, "אנחנו לא ממורמרים חלילה, זאת פשוט המציאות, ולנו אין ברירה אלא לנווט בה ולתעל אותה למקומות טובים יותר. לכן תמיד נבחר לעבוד עם בדים קלאסיים, לעולם לא נקנה בדים מודפסים שאחר כך נראה אצל אחרים. אנחנו כל הזמן מחפשים פתרונות כמו פיתוח טכניקות משלנו, שגם מייחדות את הבגדים וגם מוזילות עלויות. בניגוד לקולגות מחו"ל, כנראה אין לנו ברירה אלא לעבוד יותר קשה. צריך לעשות כאן יש מאין".

HANNAH. צילום: מירי בן לולו

HANNAH. צילום: מירי בן לולו

"הממשלה האמריקאית, למשל, משקיעה המון במעצבים צעירים. מבינים שם את פוטנציאל ההכנסה הכלכלית למדינה, שיכול להגיע למספרים מטורפים", מתערב ניר. "כאן זה רחוק מלהיות המצב. שם כל המעצבים מקבלים את כל מה שחסר פה – מהקלות מס עד ארנונה מוזלת. כאן אף אחד לא בא לקראתך בכלום, אלא אם אתה עובד בהיי־טק".

אז איך מצליחים לשרוד?

ניר: "מייצאים לחו"ל, שם נמצאת התקווה".

שניכם חייתם ועבדתם בחו"ל – רותם במרקס אנד ספנסר בלונדון, ניר אצל אלי טהרי בניו יורק ומרג'יאלה בפריז. לא היו לכם מחשבות על רילוקיישן?

ניר: "אני יכול לומר לך שתמיד הרגשתי זר. לא משנה כמה חברים אתה מכיר, תמיד תחיה בניכור. אף פעם לא תרגיש באמת שייך".

HANNAH. צילום: מירי בן לולו

רותם: "אנחנו יודעים שזה עשוי להישמע מופרך, אבל בשורה התחתונה אנחנו אוהבים לחיות פה, לטוב ולרע, אפילו שלניר יש אזרחות צרפתית ואנחנו כידוע נשואים. אין ספק שלמדינה יש דרך ארוכה לעשות עד שתכיר באופנה מהסיבות הנכונות, אז בינתיים עושים מה שאפשר. אולי יום אחד יבינו כאן שאופנה יכולה להשתלם, שכל העסק הזה עובד כמו גלגל. עד אז נקווה שלא יהיה קשה כל כך למעצבים להתפרנס מהתשוקה שלהם. זה באמת המינימום שמגיע לנו. בגדול אנחנו טיפוסים אופטימיים, אז נקווה שלא נתבדה".

Hannah ישתתפו בסופ"ש הקרוב ביריד הדרס קוד,
דובנוב 8. מחירים לפני הנחה: 360־1,790 ש"ח