יש פה חובש? הכובעים חוזרים לאופנת הגברים

גם לגברים מגיע להיות חכמים בשמש, עם כובעים נפלאים שישמרו על הפדחת בסטייל

אנג'נירד גארמנטס
אנג'נירד גארמנטס

ג'נטלמן חובש כובע. משחר ההיסטוריה גברים חבשו כובעים. אחד הכובעים הראשונים המתועדים בהיסטוריה הוא זה של אצי, איש מתקופת הברונזה (מת לפני כ־5,300 שנה) שגופתו החנוטה בקרח נמצאה בשנת 1991 בהר שבין איטליה לאוסטריה. לצד גופתו של אצי נמצאו כמה וכמה פריטי לבוש, אקססוריז וציוד ציד מרשימים, ובהם כובע מפרוות דוב עם תפס סביב הצוואר.

גם המצרים, היוונים והרומאים הקדמונים חבשו כובעים שונים. בימי הביניים ובתקופת הרנסנס הכובעים סימלו את המעמדות החברתיים (או מוצא אתני כמו במקרה של כובעי היהודים באירופה). חבישת כובע לא הייתה אז עניין של מה בכך אלא קוד חברתי, תרבותי, דתי ופוליטי שלם, עולם ומלואו. לא לחינם ליצרני כובעי הלבד יש קדוש נוצרי משלהם, סיינט קלמנט – נזיר אירי שלפי האגדה גילה את הלבד.

עד המהפכה התרבותית של אמצע המאה ה־20 ג'נטלמנים חבשו כובע, לשם זיהוי חברתי, לשם צרכים פונקציונליים (חום, קור) או לשם הסטייל גרידא. לקראת סוף שנות ה־60, כאמור עם מהפכת התרבות של ההיפיז, קיץ האהבה וכו' – נעלם הכובע. הייתה לו איזו תחייה קלה בשנות ה־80 עם כל מיני כובעים פרודיים סטייל אלטון ג'ון ותנועת הניאו רומנטיקה, אבל עד העונות האחרונות היינו בטוחים שנסתם הגולל על חבישת הכובע. ביריד אופנת הגברים פיטי אומו בפירנצה ובלונדון קולקשן מאן (שבוע אופנת הגברים הבריטי) – שניהם התקיימו ביוני – אפשר היה למצוא מבחר מרשים של כובעים, ואנו נמליץ כאן על שלושה מהם:

כובע פנמה

בלי קשר לטרנד המראה הלטיני שהשתלט על קולקציות רבות בקיץ הנוכחי, מדובר בכובע הקיץ האולטימטיבי. אריגת כובעי הקש התפתחה באקוודור בתחילת המאה ה־17 ונעשתה מהר מאוד לשם דבר עולמי. הכובעים האלה, בצד מוצרים אחרים, שווקו דרך מצר פנמה ולכן קיבלו את השם הנ"ל. יש אינספור חיקויים וזיופים אבל שווה להשקיע בכובע מונטקריסטי (כשם הכפר באקוודור שבו מייצרים את הכובע המקורי) שמחירו עשוי להגיע עד 650 דולר. אפשר גם להסתפק בכובע פנמה של הכובענים הבריטים לוק אנד קו שמייצרים כובעים זה 330 שנה (235 ליש"ט במיסטר פורטר).

מיסטר פורטר
מיסטר פורטר

כובע בייסבול

זה כמה עונות שכובע הבייסבול מופיע בתצוגות של בתי אופנה עילית (כריסטיאן דיור, דריס ואן נוטן) בהקשרים חדשים, עם חליפה ומעיל גשם במקום מכנסיים קצרים וסניקרס. המבחר גדול ומגוון אבל למי שרוצה להוסיף מעט שיק שווה לבדוק את שילובי הפעולה של היצרן ניו ארה (New Era ) עם מייזון קיצונה.

דיור
דיור

כובע פטרייה

כובע רך עם תיתורה נוטה מטה, בן דוד של כובע הטמבל הישראלי. במקור היה זה כובע דייגים מבדים עמידים שנוצר במפנה המאות ה־19־20. עוד בשנות ה־60 הוא נעשה לפריט אופנה עילית ונולד מחדש בשנות ה־90 כסמל של תת התרבויות של ההיפ הופ והרייב. מותגי על שונים מייצרים אותו ושווה לבדוק את זה של אנג'נירד גרמנטס, או לחלופין ללכת על אופציות זולות יותר ברשתות ההיי סטריט השונות או באסוס.

אנג'נירד גארמנטס
אנג'נירד גארמנטס

לסיכום "אף שהכובע מכסה את ראשו של הגבר, הוא חושף את אופיו", כתב סופר האופנה הניו יורקי דיוויד קוגינס בטור מיוחד שהקדיש לנושא במגזין אתר ההלבשה הגברי "מיסטר פורטר". "כובע צריך לחבוש בביטחון. אם תחבוש אותו באי רצון או באמביוולנטיות, יש סכנה שהכובע יחבוש אותך".