כל הפין אפ: נערות הפין אפ חוזרות בשינוי אדרת

השערים וההפקות של המגזינים "לאב" ו"10" לא משאירים מקום לספק: נערות הפין אפ חוזרות, והן לגמרי מודעות לעצמן

ג'ורדן דאן על מגזין "10", ניק נייט
ג'ורדן דאן על מגזין "10", ניק נייט
10 בפברואר 2015

המושג ״נערת הפין אפ״ נקשר באופן אסוציאטיבי לשנות ה־40 וה־50 של המאה שעברה. בתקופה זו קישטו את לוחות השנה שהוצמדו לקירות (ומכאן השם "נערת פין אפ") תמונות או איורים של נערות הזוהר של התקופה, לבושות בבגדים תחתונים ומבליטות את קימורי גופן. את התמונות הללו, שהיו בו בזמן נאיביות וסקסיות, ניתן למצוא היום על מוצרי רטרו כגלויות או כתמונות קיר בעלות ניחוח נוסטלגי מתקתק. אך שורשי הפין אפ נעוצים עוד קודם לכן, בסוף המאה ה־19, כשנערות בורלסק פרסמו את עצמן בלבוש שנוי במחלוקת ופורץ דרך במיניותו.

[tmwdfpad]במלחמת העולם הראשונה פרצה לתודעה הציבורית מיס פרננדה, הדוגמנית שנחשבת לנערת הפוסטר הראשונה של התופעה. היא הצטלמה בלבוש רווי מחשופים ולעתים אף בעירום מלא, וחיילים משני עברי המתרס נהנו מהתמונות שלה בין הקרבות. אף שכבר אז היה ברור שיש בתמונות הללו מן החפצון, נשים ראו בהן שחרור גדול, הזדמנות לקדם אידיאל יופי נשי בריא ולהפוך את המיניות הנשית לחלק לגיטימי ונוכח יותר בתרבות. ואכן, כשבוחנים את התמונות האלה מגלים מודל יופי שהספיק להשתנות: קימורי גוף בריאים ונטולי פוטושופ וחיוך שנראה כמעט תמים.

דוקא מאופקת ביחס לעצמה. קים קרדשיאן על הקאבר של LOVE פברואר
דוקא מאופקת ביחס לעצמה. קים קרדשיאן על הקאבר של LOVE פברואר

מאה שנים לאחר מכן, שחזרה קים קרדשיאן, בישבן בולט וחשוף, משוח בשמן, את דימוי הגוף המקומר של נערות הפין אפ. השער המדובר במגזין "פייפר" בדצמבר האחרון מיצב את המיניות של כוכבת הריאליטי כחלק בלתי נפרד מאישיותה. לא עברו אפילו חודשיים מאז וקרדשיאן שבה לתפקיד הפין אפ העכשווית, על עמודי מגזין "לאב" החדש עם העורכת־אורחת – הדוגמנית קארה דלווין. על השער היא לבושה בצניעות מפתיעה, בדגמים שהוכנו במיוחד לצילומים על ידי אחת הפמיניסטיות המוצהרות ביותר של התעשייה, מוצ׳יה פראדה – זיווג מפתיע ולא מתבקש. במגזין עצמו, בהפקה שמתפרשת על פני תריסר עמודים, קרדשיאן לובשת את הפראדה שלה עם הרבה עור חשוף: בעירום פרונטלי תחת מעיל פתוח, בכיפוף עם הישבן פונה למצלמה כשהיא לבושה רק בז׳קט מקולקציית האביב של החברה האיטלקית, בתוספת גרבי ברך ועקבים. התמונות של צלם האופנה המוערך סטיבן קלין בסגנונה של עורכת העל של המגזין, קייטי גראנד, הן פרובוקטיביות גם בעידן שבו אנו חיים; אך עם זאת הן אמנתיות למדי, ומשהו בהן משרה מלנכוליה שכמו לוקחת בחשבון את מעמדה של קרדשיאן כסמל מין עכשווי ומנסה לטשטש עוד קצת את הגבול בין המציאות לפנטזיה, בצילום בסגנון כמעט דוקומנטרי ובערבוב של טעם טוב וטעם רע שכה מאפיין את קרדשיאן.

קאבר המגזין "10", ניק נייט
קאבר המגזין "10", ניק נייט

הגבולות וההגדרות הללו זכו החודש לניעור נוסף מידיהם של צלם האופנה האיקוני ניק נייט ועורכת מגזין "10", סופיה נאופיטו, שהפכה השנה גם לסטייליסטית וליועצת הקריאטיבית הבכירה של מותג ההלבשה התחתונה ויקטוריה סיקרטס. נייט העלה בדצמבר האחרון בלונדון את תצוגת האופנה הראשונה אי פעם של המותג, באירוע שנחשב לסופר בול של תעשיית הלנז׳רי והיופי. במהלך העבודה על התצוגה הגתה נאופיטו את הרעיון ליצור לוח שנה עם טוויסט על הפין אפ של פעם בכיכובן של המלאכיות של ויקטוריה סיקרטס, נבחרת דוגמניות על שעבורן ההופעה בתצוגה נחשבת לנחשקת יותר מכל שער ב"ווג" או צעדה על מסלול אופנה פריזאי. היא חברה לנייט, שטביעת האצבע הוויזואלית שלו מובחנת בערבוב שהוא עושה בין מציאות לדמיון, בשימוש באמצעים טכנולוגיים, בהאדרת מושא הצילום וביצירת תמונות גדולות מהחיים.

פוטושופ לצורך יצירת פנטזיה. ג'ורדן דאן על מגזין "10", ניק נייט
פוטושופ לצורך יצירת פנטזיה. ג'ורדן דאן על מגזין "10", ניק נייט

רעיון לוח השנה ננטש לטובת 12 שערים מקבילים של מגזין "10" החצי שנתי שראה אור השבוע, בכיכובן של דוגמניות כמו ג׳ורדן דאן ולילי דונלדסון, בעיבוד פוטושופ שגורם להן להיראות כאניגמות פין אפ. הן תועדו כשהן לבושות בלנז׳רי הלא מאוד מרגש של המותג האמריקאי, בסטים מקוריים ושונים שהורכבו ממוטיבים קיטשיים כמו עלי זהב, וילונות שקופים וגרבוני רשת, כך שהתוצאה המשוכפלת, המטושטשת והמרוחה מערבלת אותן עם הסט שהופך מתפאורה מוחשית למעין אטמוספירה. נייט צוטט בעבר באומרו שאין כל בעיה להשתמש בקדמה דיגיטלית "כדי להעלים חצ׳קון סורר מפניה של דוגמנית או להאריך את גופה״, אבל כאן הוא משתמש בפוטושופ ליצירת משהו אחר, פנטסטי לחלוטין, שעשוי להגדיר מחדש את הפין אפ במאה ה־21.