כשעילית פוגשת תחתית: הנורמקור חודר לתצוגות של מעצבי העל

שבוע אופנת הקוטור הוכיח שמגמת הנורמקור יכולה לחדור גם לז'אנר המושקע והזוהר ביותר בעולם האופנה

בערב פתיחת שבוע תצוגות הקוטור בפריז, בתצוגה הראשונה מבית ורסאצ'ה אטלייה, התרעמו כמה מעורכי האופנה בטוויטר על בחירת ההנעלה של אחד מיושבי השורה הראשונה. "כפכפי בריכה של אדידס בוורסאצ'ה קוטור!", הם צייצו באותיות גדולות שמשדרות תדהמה, מזועזעים מהנוכחות של אחד הסמלים החזקים ביותר של גל הנורמקור העכשווי במסלול של ענף האופנה האקסקלוסיבי בעולם. בתצוגה עצמה של ורסאצ'ה לא נראו עדויות לכך, אך במהלך השבוע החדירה של מגמת הנורמליות בלטה לא רק בלבוש המוזמנים לתצוגות, אלא גם בקולקציות עצמן.

את הניצנים למגמה המפתיעה הזו, שבה התנועה האנטי אופנתית משתלבת באופנה היקרה והמושקעת ביותר שאפשר לרכוש, היה ניתן לראות כבר בעונת התצוגות הקודמת של ז'אנר האופנה העילית: לעונת קיץ 2014 הציעו גם בית דיור וגם בית שאנל נעלי ספורט רקומות בסגנון האייר מקס של נייקי כליווי למערכות הלבוש ולשמלות השטיחים האדומים. בכך הם לא רק הכריזו על מות נעלי העקב אלא גם סימלו תקופה חדשה בקוטור – ז'אנר שפועל על פי כללים מחמירים של התאמה אישית ותפירה ידנית מאז שנות ה־40 של המאה שעברה בצרפת.

מכנסי דגמ"ח מעוטרי רוכסני מתכת. דיור
מכנסי דגמ"ח מעוטרי רוכסני מתכת. דיור

בכך אנו עדים לעידן שבו הקוטור מנער את הגישה האליטיסטית שלו ונפתח לרעיונות עכשוויים של מודרניות ויופי שמזוהה בשנים האחרונות עם נוחות ועם חופש תנועה. אחרי שנים רבות שהתחום הזוהר הפך למאובק משהו ועדיין מנסה להתאושש מעזיבתם של כישרונות עיצוב תיאטרליים כמו מקווין, גליאנו ולקרואה, זו בדיוק זריקת המציאות שהייתה דרושה לענף. הקוטור מחויב המציאות, אם אפשר לכנות כך בגדים שמחירם עלול להגיע לעשרות אלפי יורו, לא היה כמובן מנת חלקן של כל התצוגות העונתיות, אך הוא בהחלט נכח באלמנטים שונים אצל הבתים המשפיעים ביותר בתחום, כאלה שבאמת מכתיבים אופנה ולא רק מלבישים נשות מלוכה וחברה גבוהה עם תקציב בלתי נגמר.

בדיור הציג ראף סימונס גישת לבוש פרגמטית שהייתה הלב של התצוגה, עם חטיבה שלמה של בגדי תפירה עילית משעממים לכאורה – מכנסיים רפויים שנלבשו עם בלייזרים ועם טי שירטס שחורות, סרבלי מכונאים, מכנסי דגמ"ח מעוטרי רוכסני מתכת. כמובן שסימונס הציג גם קבוצה של שמלות ערב יפהפיות שבוודאי ימצאו את עצמן על שחקניות כמו ג׳ניפר לורנס ואמה ווטסון בעונת הפרסים הבאה, אך גם בהן עבודת הרקמה (אחד המוטיבים המזוהים עם מלאכת הקוטור הידנית הסיזיפית) הייתה מאופקת וזהירה יותר, ולעיתים מוטיבי פרחים שלמים הושמטו מקווי המתאר שלהם, כמו הוחסרו במקרה בתהליך העובדה. הגישה האינטליגנטית־חסכנית הזו שהביא עמו סימונס חלחלה כבר מתצוגת הקוטור הראשונה שלו לבית לפני כשלוש שנים לזירת האופנה העילית הרחבה.

כפכפי אצבע עם סרט משי עבה שנקשר לקרסול. שאנל
כפכפי אצבע עם סרט משי עבה שנקשר לקרסול. שאנל

קומבינציות הצבעים המודרניות שלו ואופן השימוש שלו ברקמה מצאו את דרכם לבתים אחרים שעדיין מייצרים אופנה עילית אבל בווליום מוחלש. אחד מהם הוא בית ולנטינו, שכל קולקציה שלו, גם אלה המוכנות ללבישה, נראות כמו אגדה מודרנית של דיוק מופלא. לצד שמלות טול רומנטיות ומערכות לבוש מקושטות השאירו חותם שמלות טוגה מרחפות, נקיות מכל עבודת רקמה או חריזה.

ואם מדברים על חריזה – את חרוזי הזכוכית והקריסטלים המסורתיים בשאנל החליפו העונה חרוזים עשויים מהחומר היומיומי והאפרורי ביותר – בטון; והשדרוג העונתי לנעלי היומיום עבר מנעלי ספורט לכפכפי אצבע, שחלקם האחורי נקשר על הקרסול בסרט משי עבה – רעיון פשוט אך גאוני שבוודאי יזכה להעתקות ברשתות האופנה המהירות עוד הקיץ. שמלת הכלה שסוגרת באופן מסורתי את תצוגות התפירה העילית הייתה הפתעה פרקטית בפני עצמה – שמלה בגזרת מקסי צחורה לכלה ההריונית שהוצגה על ידי הדוגמנית ההרה אשלי גוד שצעדה יד ביד עם המעצב קארל לאגרפלד.