לגמרי קוס התה שלנו

רשת האופנה הצעירה קוס היא כל מה שאנחנו רוצים מספקית אופנה. בקרוב אצלנו? לא ממש

COS
COS
9 בספטמבר 2013

למשך תקופה ארוכה הייתה רשת H&M היעד הנכסף למסעות קניות בחו"ל, ומכאן גם אחת התשובות הנפוצות לשעבר לשאלה "מאיפה זה?", שפורצת באופן אימפולסיבי עם זיהוי של פריט לבוש מעניין ובעל ניחוח זר. אך כמו שקורה פעמים רבות בכל מה שקשור באופנה, עלייתה לארץ של המגה־רשת השוודית עמעמה את הזוהר ואת האטרקטיביות של פריטיה, ונדרשה מחליפה לקטגוריית "ספקית האופנה הבלתי מושגת שבשביל לרכוש את מוצריה צריך לחלום או לרכוש כרטיס טיסה". עבור לא מעט תל אביבים, את המשבצת הזו ממלאת בשנתיים האחרונות COS, רשת הביניים שלמרבה האירוניה היא חברה־בת של תאגיד H&M. נכון, המחירים של קוס גבוהים בהרבה מזו של האחות הבכורה, והיא אינה טרנדית וורסטילית כמוה, אך לרשת הצעירה, בת חמש השנים בסך הכל, יש איכות חסרת תקדים בעולם המפותח מדי של רשתות האופנה המהירות, וזהות אמיתית, עם הרכב גנטי וסט חוקים משלה. תפיסת העולם של הרשת מורכבת למדי, אולי אף מעורפלת במכוון, ממש כמו המשמעות העמומה של שם המותג – ראשי תיבות של צירוף המילים "קולקציה של סטייל".

גברים במיטבם. COS
גברים במיטבם. COS
במטה האם של החברה, שנמצא – בניגוד לזה של H&M – בלונדון ולא בשטוקהולם, אך מעסיק מעצבים שבדים בלבד, מוכנים לספר בצמצום שהקולקציות העונתיות נשענות על רעיונות מעולם האדריכלות, האמנות, עיצוב המוצר והגרפיקה. אלה אינם מקורות השראה יוצאים מגדר הרגיל, אך דרך הפרשנות שלהם בקוס היא שונה, בייחוד ביחס למכונת הטרנדים חסרת המנוח של יתר הרשתות. הדגש המרכזי הוא על צורה, נפח ופרופורציה, היסודות הראשוניים שמהם מתחילה בניית הגזרה של כל פריט לבוש; אך אצל קוס חלק ניכר מעבודת הפיתוח משחק עם היחסים העדינים שבין שלושת מרכיבי הברזל הללו ומחולל התגרויות קטנות אך משמעותיות בבסיסים המזוהים של המלתחה המודרנית. פריטים שתמיד תוכלו למצוא על קולבי הרשת הם שלל חולצות גבריות לבנות, מכנסי סיגר וצי'נו, סריגים במבחר משקלים בגוונים שונים של אפור. כל אלו ועוד מהווים את היצע הבסיס של הרשת. אלו דברים שנשארים בארון למשך עונות רבות ויכולים לשמש כבסיסי לבוש למטרות שונות, בין שמדובר בלבוש יום יומי או בלבוש מהודר יותר לערב.
 
 
אך החשיבה הזו לא נגמרת שם: רובם המוחץ של פריטי הקולקציות המתחלפות אינם עונים בהכרח להגדרה של "עונתי"; הם מינימליסטיים, שובי לב בתחכומם אך אנונימיים מספיק בשביל לא לעייף בנוכחותם. כל פריט מעוצב בכפוף לאג'נדה נוגדת האינסטנט המקובלת בתעשייה: ההדפסים תמיד יהיו גרפיים אך לא צעקניים, הבחירות הצבעוניות נשארות נאמנות ברובן לקלאסיקות מונוכרום קודרות ואמינות, וכשהצבע העז מבליח הוא מגיע ארוז בתוך גזרה פשוטה ככל האפשר, במטרה לשמש כפאנץ' מרענן אך לא מכביד על המלתחה.
 
הצצה ללוק בוק שחושף את קולקציית הקיץ האחרונה של COS:

בפרק הזמן הקצר יחסית שבו נבחנה הגישה הפשוטה אך המהפכנית שבבסיס המותג היא הצליחה להוכיח את עצמה מעבר לכל ספק: בעקבות הדרישה נוספו לחנות הראשונה – בריג'נט סטריט בלונדון – סניפים רבים נוספים באנגליה ובאירופה, והשנה החלה התרחבות נוספת לעבר אסיה – הכיוון שאליו הולך עולם האופנה הקמעוני בשנים האחרונות. התכנית להקמת חנויות במזרח התיכון לא כוללת כרגע פתיחת סניף מקומי בישראל, אף ש לדברי נציגי החברה, "אנחנו לא פוסלים צעד כזה בעתיד ותמיד שוקלים שווקים חדשים". האם מדובר בבשורה טובה או רעה? קשה לקבוע באופן מוחלט. מצד אחד, הסיכויים של קוס "להתקלקל" עם כניסתה האפשרית לשוק המקומי פחותים במידה ניכרת משל רשתות האופנה האחרות, בעיקר בשל העובדה שההיצע המגובש שלה יקשה על כישלון בעבודת הקניינות. מצד אחר, כשהם אינם בהישג יד, אין ספק שהערך הרגשי של פריטיה גדל.

והנה עוד קצת מהמינימליזם המתוחכם של COS (הפעם בשיתוף פעולה עם anothermag.com)

אז עד שהם יגיעו לארץ, ניאלץ לשטוף את העיניים באתר החברה