מהן מגמות האופנה של סתיו 2014?

הנורמקור, המראה הספורטיבי, רומנטיקה עדינה וסיקסטיז לפנים - כל אלה יהפכו את הסתיו הקרוב שלנו לאפור פחות. אל תשכחו את הכובע עם האוזניים, כן?

מתוך תצוגת האופנה לואי ויטון. צילום: יח"צ
מתוך תצוגת האופנה לואי ויטון. צילום: יח"צ
28 באוקטובר 2014

בתצוגות לעונת קיץ 2015 שנחתמו רק לאחרונה, היה קל מאוד, כמעט קל מדי, לזהות חטיבת טרנדים עונתית בולטת. הצבע – אדום או סגול לילך, העשור – סבנטיז, הבד – גיגנהיים, ג'ינס או קטיפה, המכנסיים – מתרחבים, מצב הרוח – אוטופי. בכל הקשור לטרנדים של סתיו 2014, העונה שבפתחה אנו נמצאים כעת ושהתצוגות שלה נחתמו לפני כמעט שמונה חודשים, התמונה הרבה פחות בהירה. את הרקע לכך מספקת בעיקר תופעת הנורמקור, שפרצה מעט לפני התצוגות והביאה לתחושה של בלבול – אולי אפילו לאובדן הרלוונטיות של אופנה לשם שואו, התבלטות או אפילו בדלנות.

מה שהמצב הזה כן הוליד זה שורה של מגמות שמורכבות מפריטים שאפשר לכנות "פריטי נצח" או לפחות כאלה שיהיו רלוונטיים גם בעוד שלוש שנים. בתחום האבזור, לעומת זאת, קיים קו מוביל של שבירת החשיבה הזו, כשאין צורך להתחייב על מערכת יחסים ארוכה. בקיצור, תרגישו נוח ללבוש עכשיו ולאבד אחר כך.

נורמקור – גרסת האופנה הגבוהה

בגרסת ההארד קור שלה, מגמת הנורמליות משלבת בין טרנד מלבושי לתופעה חברתית, אנטי צרכנית ואפילו אנטי אופנתית. איך בתי האופנה הגבוהים יכולים להתייחס לעניין מבעבע כזה בזמן עיצוב הקולקציות? לא כולם בחרו לעשות זאת כמובן, אך אלה שעשו זאת בחוכמה הפשיטו בסיסי מלתחה כמו ז'קט מחויט, מעילי פארקה, חצאיות איי ומכנסי סיגר מקישוטים מיותרים ופשוט עיצבו גרסאות טובות שלהם, בצבעוניות של שחור, נייבי, חום ואפור, שנבחרה יותר בעבור הלובשים מאשר בשביל עדשת המצלמות. הכיוון הזה אומץ כמובן על ידי הרשתות בחום, מכיוון שמטרתן היא בראש ובראשונה לייצר פריטים שהלקוחות – לאו דווקא צרכני אופנה אלא גם מי שפשוט מחפש מעיל חדש לחורף – ירצו ללבוש.

ספורטיביות

זה כבר יותר מגחמה של עונה אחת או שתיים שבגדי ספורט פרופר או בגדים שעוצבו בהשראת הדבר האמיתי הם הבחירה המלבושית הקולית ביותר בסביבה. עדות קטנה אך משמעותית למעמדם היא בכך שאתר הקניות היוקרתי ביותר ברשת, נט־א־פורטר, בחר להקים עבורם חטיבה נפרדת – נט־א־ספורטר. באתר, וכך גם על המסלולים (וגם ברשתות ואפילו במגרש האימונים), לבגדי הספורט קז'ואל (או ספורט אלגנט אם תרצו) יש ברק שנובע מהחיוניות של אורח חיים בריא. ההילה שיוצר השילוש אופנתיות, נונשנלט ופיטנס תגרום לכך שגם אם מאסנו בכך, מגמה זו תמשיך בווריאציות שונות גם בעונות הבאות, כמייצגת נאמנה של זמננו.

מתוך תצוגת האופנה כריסטופר שנון. צילום: יח"צ
מתוך תצוגת האופנה כריסטופר שנון. צילום: יח"צ

אגדות

הניגוד המוחלט לנורמקור הוא הבחירה להתקשט ולחלום, להחצין את החיבה להתלבשות, לצבע ולרומנטיקה. הטרנד הזה הוא בהחלט לא מרכזי כמו השניים הקודמים, והוא לא נראה כדבר הרלוונטי ביותר בתקופה שבה מאמץ הוא הדבר האחרון שהתלבושת אמורה להצהיר עליו. אבל כמו בכל חורף התוגה עדיין שם, והיא הופכת מרירה־מתוקה יותר כשהיא נחשבת לנישתית ולא לבון טון. האגדות המיוערות שהציגו בתים כדולצ'ה וגבאנה ואלכסנדר מקווין אומצו גם הם בחום על ידי הרשתות כקונטרה לנורמקוריות – וכמו בבגדים היפר ריאלסטיים גם הנצחיות של הרומנטיקה מבטיחה שהם יוכלו לשמש את הלובשת אותם במשך עונות רבות.

סיקסטיז

אם לוחצים את התחזיות לקיר ומנסים לחלוב מהעונה עשור אחד שמשפיע עליה, הבחירה הטבעית היא בסיקסטיז, בעיקר בגלל הקולקציה המשפיעה שעיצב ניקולא גסקייה ללואי ויטון בעונת הבכורה שלו בבית. המעצב, שהיה עד לאחרונה ראש בלנסיאגה, הוא אחד המועתקים ביותר בשני העשורים החולפים, הן על ידי הרשתות והן על ידי עמיתיו. לכן לא מפתיע שצללית ה־A הסיקסטיזית שלו עטורת הדפוסים הגיאומטריים הפכה למובילת הקולקציות העונתיות של ענקיות אופנה מהירה כמנגו וזארה, שכן היא מחמיאה, קלה ללבישה ומתאימה למלתחה בכל שעות היממה.

מתוך תצוגת האופנה של קסטרו. צילום: אבי ולדמן
מתוך תצוגת האופנה של קסטרו. צילום: אבי ולדמן

היתוליות

אם בעבר נחשבו הרשתות לרעה החולה של תעשיית האופנה, הרי שקולקציית הבכורה של ג'רמי סקוט למוסקינו בסתיו 2014 מאיימת לשנות את מאזן הכוחות ולהטות את הכף לחובתה של תעשיית האופנה הגבוהה. נובלטי פאשן – אופנה היתולית בתרגום לא מילולי – היא ז'אנר שהתפתח בתחום עת השיק המעצב את קולקציית אביזרי המקדונלדס והציע אותם לרכישה מיד בתום התצוגה של מוסקינו. הקולקציה הולידה גל של כיסויים אופנתיים מתחכמים לאייפון והרבה מאוד תיקי קלאץ' שנראים כמו חיות מחמד, כובעי ביני עם אוזניים ועוד שטויות שאמורות לשכנע אותנו שאופנה היא דבר כיפי וקליל, אבל בפועל הופכות אותה לקצת עצובה.

מתוך תצוגת האופנה ג'רמי סקוט למוקסינו. צילום: יח"צ
מתוך תצוגת האופנה ג'רמי סקוט למוקסינו. צילום: יח"צ