נשמע להיט: אל תפספסו את תערוכת הסאונד במוזיאון העיצוב בחולון

תכשיטים מעוצבים מרמקולים, ספה שמשמיעה קולות והזדמנות להפיק סאונד מבננות: קפצנו לבקר בתערוכת "סאונד - קול וחומר בעיצוב" שתיפתח בסוף השבוע לקהל. חזרנו בפול ווליום

תערוכת "סאונד - קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: panGenerator
תערוכת "סאונד - קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: panGenerator
28 ביוני 2017

מי שביקר במוזיאון העיצוב בחולון בסוף השבוע שעבר, זכה להזדמנות כפולה: גם לקבל הצצה אל שלבי ההקמה האחרונים של התערוכה "סאונד – קול וחומר בעיצוב" שתיפתח מחר (חמישי), וגם להשתרע על ספת הענק שהוצבה במקום ולשמש כשפן ניסיונות למיצב הסאונד שבמרכזו. "לעתים רחוקות מתאפשר לנו לעשות ניסוי כלים אמיתי לתערוכה", אומרת מיה דבש, האוצרת הראשית של המוזיאון, רגע לפני פתיחתה לקהל הרחב. "הפעם זה הצליח, והתגובות לא פחות מנלהבות".

Paolo Cappello, Caruso, 2014, Miniforms, photo credit Newblack_5_P

בהמשך ל"מבט על – משקפיים", התערוכה הקודמת שהוצגה במוזיאון ועסקה בחוש הראייה, מתמקדת התערוכה החדשה בחוש השמיעה. מחד, היא מבקשת לבחון את המקום שתופסים בחיינו צלילים, רעש או שקט, ואת השפעתם עלינו ועל תפיסת המרחב שלנו. מנגד, יוצגו בתערוכה האובייקטים שמשמשים כמתווכים של קול – כגון רמקולים, מגברים, מכשירי רדיו ושאר חפצים שמשדרים צלילים.

למבקרי התערוכה שנאצרה ונוצרה בשיתוף לילך שטיאט וענת ספרת מצוות מוזיאון העיצוב, צפוי מסע מרתק בין קולות ומראות. בגלריה העליונה יוצגו מערכות שמע שעוצבו ויוצרו במהלך 70 השנים האחרונות, במטרה לגלול את השינויים הטכנולוגיים והעיצוביים שחלו בתחום. בין היתר יוצגו בה  Phonosuper, רדיו-פטיפון מ-1960 שנוצר על ידי המעצב התעשייתי דיטר ראמס, בצד מכשירים מתקדמים יותר כגון Free Wheeler – רמקול העץ האלחוטי של רון ארד ופרנצ'סקו פליזארי מ-1999 ונגן תקליטי הוויניל Floating Record שהוציאה Gramovox ב-2015. כאקט משלים, יוכלו המבקרים לנסות להפיק סאונד בעצמם מאמצעים בלתי שגרתיים, בהם קוביות לגו, חולצות טריקו, כוסות שתייה ואפילו בננות(!).

תערוכת "סאונד – קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: La Fotogràfica Barcelona Design
תערוכת "סאונד – קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: La Fotogràfica Barcelona Design

בגלריה התחתונה, לעומת זאת, יוצג הפן העיצובי יותר של הקול. על ספת הענק שהוצבה במקום ובתוכה טמונים רמקולים, יושמעו עבודות סאונד שנוצרו במיוחד עבור התערוכה מאת אילן גרין, רופרט הוברט, גלעד כהנא, גיורי פוליטי ועוד. המבקרים יוכלו לשכב, להקשיב, לחוש את הרטט ולהגיב. לדברי דבש, אותו מיצב שנקרא "להרגיש סאונד", קורא תיגר כניגוד הזיהום האקוסטי שמקיף אותנו בחיי היומיום. בתגובה, היא מזמינה את המבקרים "להחזיר את הכבוד לקשב".

במעבדת המוזיאון יוצגו שני אוספי ארכיון: הראשון, אותו אצרה יעל טרגן, עוסק באובייקטים הקשורים רעיונית לחזרה רפטטיבית ולמושג המוזיקלי "לופ". לעומת זאת, האוסף השני מכיל תכשיטים שיצרה הצורפת דנה חכים ברקוביץ מרשתות רמקולים משומשים. את התצוגה ילווה פסקול שהקליט אמן הסאונד אלעד שניידרמן, בשאיפה להמחיש את המורכבות והאינטנסיביות של עבודת הצורפות.

תערוכת "סאונד – קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: Andrew Beaumont
תערוכת "סאונד – קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: Andrew Beaumont

את אולמות התצוגה והמבקרים יקיפו כל העת צלילים אשר יופקו מ-100 רמקולים שהוצמדו לבניין עתיר החמוקיים והפיתולים של מוזיאון העיצוב, ויושמעו ב-16 ערוצים. הצלילים הם למעשה תוצר של משב הרוח, תנועת האנשים והפידבקים של הרמקולים עצמם. ככל שתתקדם התערוכה, יתווספו אל כל אלה קולותיהם של המבקרים לכדי קקופוניה מהממת.

תערוכת "סאונד – קול וחומר בעיצוב" במוזיאון העיצוב חולון, פנחס איילון 8 חולון, החל מחמישי (29.6) עד שבת (28.10), 073-2151525