סיביל גולדפיינר מסכמת שנה ומוציאה קולקציה מיליטנטית

בסיום שנה מלאת תהפוכות סיביל גולדפיינר, מייסדת קום איל פו, מדברת על הבת סרבנית המצפון ומצב תעשיית הטקסטיל בארץ

הקולקציה החדשה של קום איל פו. צילום: אסף ליברפרוינד
הקולקציה החדשה של קום איל פו. צילום: אסף ליברפרוינד
6 באוקטובר 2016

"קשה לתאר את התחושה שאופפת אותך כשהילדה שלך יושבת בכלא", מתפתלת סיביל גולדפיינר, מייסדת בית האופנה קום איל פו, כשהיא מתבקשת לסכם את השנה שעברה עליה. לפני כחודשיים השתחררה בתה, תאיר קמינר, בתום ריצוי עונש מאסר ממושך ומסוקר של חצי שנה בכלא הצבאי. בתקשורת כינו זאת "סרבנות כיבוש", אך בקום איל פו, שיציין בקרוב 30 שנות פעילות, בחרו להתייחס לכך כהשראה. סיפורה של קמינר נשזר בתמה שלפיה בחרו לעבוד השנה בבית האופנה, תחת הכותרת "Measure Me Not". בעוד הקולקציה האחרונה עסקה בנושא באמצעות מרידה במוסכמות גופניות, העונה החליטו בקום איל פו להרחיב את השיח ולבעוט בתפיסות המקובלות של התנהגויות נשיות.

"גם הגוף שלנו הוא פוליטי. בסופו של דבר הכל קשור להיכן ממקמים אותנו כנשים ולאופן שבו מצופה מאיתנו להתנהג", אומרת גולדפיינר. "יש בזה משהו מקומם מאוד. מצד אחד יש לך ילדה ערכית כל כך, שעשתה שנת שירות ומשלמת על כך שהיא מבקשת לעשות שירות לאומי מטעמי מצפון. מצד שני ישנו 'החייל היורה' אלאור אזריה, שכל המדינה מחבקת".

סיביל גולדפיינר. צילום: שני סקרלט קגן
סיביל גולדפיינר. צילום: שני סקרלט קגן

קמינר היא רק אחת מתוך נבחרת שלמה של נשים – בהן השחקנית המנוחה רונית אלקבץ, עורכת הדין האקטיביסטית קלריס חרבון והסופרת אילנה המרמן – שרוחן הלוחמנית שימשה השראה עבור שרון דאובה, מעצבת הבית של קום איל פו. דאובה תרגמה את רוח הלחימה לאוסף פריטים עוצמתי שאפשר לפרש כאוסף שריונות אורבניים עכשוויים, עתירי שכבות ועשירים בפרטים. היא מהלה גזרות קלאסיות ו"נשיות" במוטיבים מילטנטיים ו"גבריים", וכך יצרה, למשל, חולצה לבנה מכופתרת עם צווארון דרמטי המסוכך על הסנטר, וז'קט בגזרה ישרה ונטולת קימורים המצויד בכובע קפוצ'ון מוגזם המכסה את פני העוטה אותו באופן הרמטי כמעט. כדי לחדד את המסר תיבלה דאובה את סקאלת הגוונים המונוכרומטית המזוהה עם בית האופנה בגוונים מלאי נוכחות כמו חרדל, בורדו ותכלת מעושן ובפרטים כמו נוצות, חבלים ורקמה.

יצר הלחימה, או ליתר דיוק ההישרדות, לא הסתכם כאן. לאחרונה נאלצה גולדפיינר להעתיק את מפעלי החברה ואת הסטודיו לחלל חדש וקטן יותר מזה ששימש אותו ב־15 השנה האחרונות. "זה לא סוד שתעשיית הטקסטיל המקומית הולכת ומצטמצמת. אם עד לא מזמן יכולנו להרשות לעצמו לייצר הכל בארץ, זה כבר לא המצב", היא מסבירה. "יש הרבה פחות ביקוש לפרטים מושקעים, לגימורים ולעיבודים מוקפדים – מה שחייב אותנו להיערך מחדש ולהפנות כ־30 אחוז מהעבודה לגורמים חיצוניים".

גולדפיינר אינה מנותקת מהמציאות, אך היא מתקשה להסתיר את התסכול מאלה שכן: "ברור לי שבמציאות הכלכלית של ימינו, אנשים מעדיפים להשקיע את הכסף שלהם בדברים אחרים מאשר בגדים יקרים, איכותיים ושימושיים ככל שיהיו. עם זאת, אני ממליצה לבחון מקרוב את רשימת עשירי העולם, מי שנמצאים שם הם לא המעצבים, אלא הבעלים של זארה ו־H&M".

קום איל פו, 590־2,290 ש"ח, להשיג בחנויות הרשת

הקולקציה החדשה של קום איל פו. צילום: אסף ליברפרוינד
הקולקציה החדשה של קום איל פו. צילום: אסף ליברפרוינד