עושות שכונה: סצנת האופנה פורחת בלוינסקי

לאט ובשקט מתהווה לו כר פורה למעצבים למרגלות שוק לוינסקי. רק אל תקראו לו מתחם, או לפחות אל תשוו אותו לשרונה

עושות שכונה. צילום: נמרוד סונדרס
עושות שכונה. צילום: נמרוד סונדרס
3 בפברואר 2016

"לוינסקי מתבגר", אומרת בביטחון עמליה דן, מעצבת הכובעים שמאחורי המותג Larosh. דן איננה תושבת השכונה והסטודיו שלה נמצא בדרך השלום, אך בימים אלה היא נמצאת במגעים מתקדמים לסגירת חוזה עבור חנותה הראשונה שתיפתח ברחוב זבולון הנושק לשוק לוינסקי. הראשונות שתקעו יתד באזור היו המעצבות מיכל אמה ונטל טל מהמותג First apparel. טל היא שפיתתה את דן להגר לשכונה לאחר שאירחה אותה בכמה אירועי מכירה.

"הפכתי להיות המתווכת של השכונה", צוחקת טל, "מאוד חשוב למיכל ולי לארח מעצבים שפועלים בדרום העיר, אך עדיין אין להם חנויות. אנחנו מקוות שהחשיפה לאזור תגרה אותם להצטרף אלינו בקביעות".

ואכן הרבה קורה באזור. שוק לוינסקי אמנם נמצא במרחק הליכה קצרה משדרות רוטשילד – אך מעולם לא נחשב למעוז שופינג (אלא אם חשקה נפשכם בזעפרן או באטריות קדאיף). נראה כי ההייפ הקולינרי שהתבסס בעת האחרונה בשכונה – בין היתר בזכות מקומות כגון טוני ואסתר, דלידה ודייגו סן – יצר לאחרונה סחף אורבני שהשפיע גם על מעצבים. מובן שגם מחירי הנדל"ן הנמוכים יחסית עושים את שלהם, כפי שמעידה דן: "זה מאפשר למעצבים צעירים להתנסות בקמעונות מבלי לחשוש כל כך".

מרבית המעצבים הפועלים ברחוב הם צעירים, לא רק מבחינת גילם אל בעיקר מבחינתם שנות פעילותם. אמה וטל יוצרות אופנת קז'ואל במחירים ידידותיים ומתמקדות יותר בבגדים פרקטיים חפים מיומרה, ופחות באיכות הגימורים לעומת המותגים המבוססים והיקרים יותר בלב העיר.

[tmwdfpad]תחושת החופש הזאת ניכרת גם בעבודה של מעצבת התכשיטים טל המדדי (TALALE's). המדדי פועלת בסטודיו שיתופי בסמטת השוק – חלל עבודה פתוח שבו אדריכלים, מאיירים, פסלים ומעצבי מוצר נעזרים זה בזה ומקיימים שיתופי פעולה שונים: "תמיד יש מישהו לשאול אותו לחוות דעתו או להתייעץ עמו, ובכלל החשיפה לעבודות של הסובבים מעניקה השראה", היא מתארת. באותו הסטודיו עובדת גם המאיירת אסנת פייטלסון, חברה בקבוצת ג'לאדה האחראית בין היתר על חלק נרחב מהטי שירטס המודפסות שמעטרות את העיר: "האזור הזה מציע את כל מה שיוצר מקומי יכול לרצות או להצטרך, שלא לדבר על תחושת הקהילה. אנחנו מקיימים ערבי הקרנה בסטודיו, בחגים אנחנו עורכים מסיבות ואירועי מכירה ואפילו כבר הרמנו תערוכה יחד. אנחנו מתכננים לשפץ ולצבוע את החלק שלנו ברחוב, בשאיפה להעביר את הרעננות הזו גם החוצה".

מעצבות המתחם מעידות פה אחד כי כל בעלי העסקים הצעירים בשכונה מודעים ליכולתם ליצור יחד מתחם חדש ואורגני בעיר, רחוק שנות אור ממתחמי קניות מלאכותיים כדוגמת שרונה והתחנה. המדדי מיטיבה לסכם: "הכל עדיין מרגיש חבוי וטרי, כמו סוד שרק עכשיו מתחיל להתגלות".

שיק ושוק. מעצבות לוינסקי: טל המדדי, מיכל אמה ונטלי טל. צילום: נמרוד סונדרס
שיק ושוק. מעצבות לוינסקי: טל המדדי, מיכל אמה ונטלי טל. צילום: נמרוד סונדרס

נטלי טל, First Apparel

מעצבת אופנה
כתובת: זבולון 40
גיל: 30
ותק בשכונה: חצי שנה
ותק בתחום: כשנתיים
רקע: לימודי אופנה במכללת FIDM בלוס אנג'לס ועבודה לצד המעצבת נעמי מערבי
"לפני שהקמתי את החנות עבדתי מהבית, ולאט לאט העבודה החלה להשתלט על מרחב המחיה. למזלי מצאתי את חלקת הזהב הזאת. כשעברתי לגור בשכונה לפני ארבע שנים, כולם כאן נראו לי כמו פיראטים ופיות. היום כולם כבר מבינים את הקסם של הדרום, האזור הפך לחלק אינטגרלי מהעיר וכולם מגיעים לכאן לצרוך תרבות והשראה".
סגנון: "מינימליסטי, קלאסי ורב שכבתי. פריטים חסרי עונה או זמן. הכל התחיל מזה שחיפשתי את הטי שירט המושלמת, והבנתי שיש לי את כל היכולות לייצר לעצמי כזאת. מאז אני פשוט מעצבת את הפריטים שחסרים לי במלתחה".
מחירים: 250־550 ש"ח.

First Apparel. צילום: סולאל פקיאל
First Apparel. צילום: סולאל פקיאל

מיכל אמה

מעצבת אופנה
כתובת: זבולון 42
גיל: 37
ותק בשכונה: חודשיים
ותק בתחום: 10 שנים
רקע: נצר לעסק המשפחתי – חברת הטקסטיל הוותיקה לאפר (המוכרת בעיקר בקרב מעצבי העיר), ופליטת מתחם גן החשמל בעקבות עבודות הרכבת הקלה.
"אני אוהבת את האזור ואת העובדה שאני יושבת בין סיטונאיות הבדים והכפתורים. יש כאן אווירה של יצירה. מאז שעברתי לשכונה מגיעות לכאן בעיקר לקוחות שמכירות אותי, אבל לאט לאט אני מבחינה ביותר תנועה טבעית של לקוחות שמגיעות לבדוק מה מתרחש וסקרניות לגלות משהו חדש רחוק ממרכז העיר הרווי".
סגנון: "קז'ואל נינוח, בדים נעימים וגזרות שמביאות בחשבון את הגוף הנשי גם כשהן מרוחקות ממנו".
מחירים: 209־560 ש"ח.

מיכל אמה. צילום: מיכאל טופיול
מיכל אמה. צילום: מיכאל טופיול

טל המדדי, TALALE's

מעצבת תכשיטים
כתובת: סמטת השוק 5
גיל: 26
ותק בשכונה: חצי שנה
ותק בתחום: שנה וחצי
רקע: לימודי עיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון ולימודי צורפות בסטודיו של התכשיטן יניב שפירא.
"זה עדיין לא שינקין, אבל מרגישים את ההתעוררות באזור. אלמנט ההפתעה הוא חלק ממה שמושך לכאן אנשים. זה מרכז של אמנים מכל התחומים, ונוצרה כאן קהילה יצרתית גדולה ומפרה של מעצבים, מוזיקאים, כותבים, אמנים ואדריכלים. התחושה היא אותנטית וגורמת להאמין כי דברים טובים יכולים לצמוח כאן".
סגנון: "תכשיטים בעבודת יד עשויים מעצים ממוחזרים: שאריות של עצי אלון, אגוז ודובדבן שמגיעות מנגריות באזור. ההשראות הן בעיקר מעולם הטבע אבל גם מהצבעים של השוק ומהאופי של השכונה".
מחירים: 120־620 ש"ח. לתיאום ביקור בסטודיו: 4434779־052 או בפייסבוק

תכשיטים של Talale. צילום: טל המדדי
תכשיטים של Talale. צילום: טל המדדי