קצוות פרומים: הפרימה היא הטרנד החדש והפרוע באופנה

לא רק חרדה קיומית הכניס לחיינו קיץ 2014, אלא גם בגדים פרומים בעדינות. אם כבר אפקוליפסה, אז ברכות

חולצת פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)
חולצת פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)

אחד מתפקידי האופנה הוא לשקף את רוח הזמן, אך הקולקציות המוצגות בשבועות האופנה עוצבו כשנה לפחות לפני שיגיעו לחנויות. אם ניזכר באירוע השנה האחרונה נגלה עד כמה אופנת אביב־קיץ 2015 משקפת את הלך הרוח האפוקליפטי של קיץ 2014 שבו הכרנו את דאע"ש, האבולה חזרה לחיינו ומלחמות השתוללו ברחבי העולם. לא מעט מעצבי אופנה בחרו לבטא את החרדה מהעתיד באמצעות הפעולה המזוהה עם אֵבל – קריעה. בפראדה, לנווין, אקנה וסלין הבליטו מכפלות חסרות גימורים שבהן מבצבצים חוטים קצרים או ארוכים מאמרות הבגד, כמו גורדו והסתבכו על שיני פומפייה.

גופיית פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)
גופיית פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)

יש הרואים בפרימה התפתחות של טרנד הפרנזים שפרץ לפני כמה עונות בהשראת בגדיהן של נערות שעשועים, שמצדו הוא ביטוי חסכני וגראנג'י יותר של חופש ופראות התנועה. בפרשנות הזו, פרימה אינה רק ביטוי לחרדה קיומית אלא גם שיקוף טכני מעניין של הדרך שבה רובנו מתלבשים בשנים האחרונות. לכן המסר הגלום בה נרחב יותר, לא מתמצה בחששות שצצו עקב אירועי הקיץ האחרון ועיקרו חוסר מאמץ נונשלנטי, השאיפה למראה שבו "רק זרקנו על עצמנו משהו" ואפילו לא שמנו לב, שהבגד שלנו הולך ומכחיד את עצמו.

ביטוי של הטרנד העדין הזה אפשר למצוא במותג המקומי אלף אלף, אשר קולקציית הקיץ שלו נקראת על שם טכניקת הפרימה. איילת הרמל ואפרת לוין, המעצבות של המותג, מתייחסות לגימור כביטוי לשמחה טבעית, לחופש ולזרימה. בשביל להגיע למראה המבוקש נתפרו הדגמים בקולקציה ללא גימורים כלל ואף עברו תהליך של כביסה כדי להאיץ את בצבוץ החוטים מדופנות האריג.

חולצת פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)
חולצת פרנזים. טרס (צילום: מרב בן לולו)

גם שלישיית טרס, המורכבת מדפנה פילוסוף, נוי גוז ונועה גור, מעניקה פרשנות משלה לפרימה בקולקציית הקיץ שלה שהושפעה מתנועת המלאכה הידנית של המאה ה־19 בבריטניה. השימוש בשיטה זו אומץ על ידי השלישייה גם כפתרון למצוקת הבדים המקומיים. יותר מאשר אדג'י או "מכוסח", המוצר הסופי שלה הוא רומנטי־עכשווי, וכאן טמונים הקסם והוורסטיליות של הטרנד. אתן יכולות לבחור בגרסה הגסה או בגרסה העדינה של החוטים, ובכל מקרה חשוב לשים לב שהמעצבים הקפידו להוסיף לבגד תפר קצה שישמור על הפרימה וימנע ממנו להפוך לבליל חוטים לאחר הכביסה הראשונה.

TRES
490- 1,200 ש״ח, להשיג בחנות הסטודיו, השפלה 4

אלף אלף
220־920 ש״ח, להשיג באשתורי הפרחי 9 ומתחם התחנה