שער בלי רחמים: הדוגמניות כובשות מחדש את השערים של עיתוני האופנה

שערי ספטמבר של מגזיני האופנה המובילים בעולם נחשפו, והמסקנה היא חד משמעית: הדוגמניות חוזרות לכבוש שערים. טאלנטיות, שמרו על הדיי ג'וב שלכן

"ווג" האמריקאי, ספטמבר 2014
"ווג" האמריקאי, ספטמבר 2014
26 באוגוסט 2014

״גיליון ספטמבר״ הוא אחד מסרטי האופנה המוערכים בכל הזמנים, ולא לחינם. הוא משרטט דיוקן של אחת הנשים החשובות של עולם האופנה – עורכת מהדורת "ווג" האמריקאית אנה וינטור (ועל הדרך גם הסייד קיק שלה, גרייס קודינגטון) בתקופה העמוסה ביותר בתעשיית ירחוני האופנה – העבודה על גיליון ספטמבר. מדובר בגיליון הגדול והעמוס ביותר בשנה, זה שמסקר לראשונה את קולקציות הסתיו־חורף (שנחשבת ברוב העולם, שלא סובל מאקלים מדברי כשלנו, לחלק הארי ממחזור מכירות הבגדים השנתי), מכיל את הפקות האופנה המושקעות ביותר, את כמות הקמפיינים המרובה ביותר ואת חומר הקריאה הרב ביותר. אבל הסיפור המרכזי היה ויישאר תמיד – גם בעידן דעיכת הפרינט – תמונת השער שבוחרת לעצמה כל הוצאה.

שערי ספטמבר מעידים לא רק על טרנדים חולפים אלא על תופעות תרבותיות ארוכות טווח. למשל, בשנים האחרונות התחזק הטרנד של שימוש בנערות או בנשות שער שהן לא דוגמניות אלא סלבריטאיות מתחומים אחרים. בספטמבר הזה נהיה עדים לכיבוש מחדש של שערי המגזינים על ידי דוגמניות. נערת השער של המגמה, תרתי משמע, היא קארה דלווין – אולי הדוגמנית הראשונה מאז קייט מוס והסופר מודלס של הניינטיז, שהפכה לסוג של מותג בינלאומי בפני עצמו, גם מחוץ לגרעין הקשה של תעשיית האופנה.

באופן לא מפתיע דלווין מכבבת על השער של שתי המהדורות המשמעותיות ביותר של "ווג" – המהדורה הבריטית שבה היא מופיעה סולו, והמהדורה האמריקאית שבה היא חולקת שער עם שתי דוגמניות מובילות נוספות: ג׳ואן סמולס וקארלי קלוס. שער מעניין נוסף הוא של "ווג" היפני, שבו מכבבות סוללת סופר מודלס ותיקות: קלאודיה שיפר, לינדה אוונג׳ליסטה, נדיה אורמן, סטפאני סימור ונעמי קמפבל (כולן מופיעות גם על שער "ווג" מקסיקו). בחזות קרירה, כמעט פלסטית, הן נראות כדמויות שנשאלו מספינת חלל של כוכב שבו חיים יצורים יפים במיוחד.

"ווג" הצרפתי והיפני, ספטמבר 2014
"ווג" הצרפתי והיפני, ספטמבר 2014

דוגמנית עבר שמתקמבקת על גבי שער של המהדורה הצרפתית של ירחון אופנה המשפיע היא נטליה ודינובה, אך בשער רותח בהרבה מזה של עמיתותיה: היא לבושה באחת הקולקציות הדומיננטיות בכל מגזיני החודש – אוסף הבכורה של ניקולא גסקייה ללואי ויטון שהוצג בשבוע האופנה של פריז במרץ ובספטמבר יגיע לחנויות.

נראה שקולקציה זו כבר נטחנה עד דק, אך שער זה מספק הסבר לכך שהוצאה מקונטקסט מאירה אותה בשמש חדשה של סתיו: ודינובה לבושה בגופיית עור בעלת רוכסן פתוח במידה מחושבת, נשית וסקסית – הופעה קונבנציונלית יותר מהמראה הנשי הרווח בקרב דוגמניות ונערות שער.

אם נוסיף לכך בחירות של מגזינים פחות מיינסטירמיים, כגון מגזין "Love" שבחר בבסטי של קים קארדשיין – קאנדל ג׳אנר לבושה בקפוצ'ון פרווה בלבד; וב"אינטרוויי" שבחר בקיירה ניטלי בתמונה מתגרה עם שיער רטוב שצילם פטריק דמרשלייה – נראה שחורף 2014 מסתמן לא רק כעונה שבה שבות הדוגמניות לפרונט, אלא בפתיחה של תקופה סקסית במיוחד, הרבה יותר ממה שהתרגלנו לראות בשנים האחרונות בעולם התרבות בכלל ובעולם האופנה בפרט.