תגובת שרשרת: תערוכת תכשיט ישראלי חוזרת

כ-450 עבודות של מעצבים ויוצרים מקומיים מוצגות בתערוכה השביעית של תכשיט ישראלי במוזיאון ארץ ישראל. אל תפספסו

13 באוקטובר 2015

אתמול (שני) נפתחה במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב התערוכה השביעית בסדרת התערוכות תכשיט ישראלי. ד"ר איריס פישוף, היסטוריונית של אמנות ומרצה בכירה במחלקת עיצוב התכשיטים של שנקר (ואמו של אהד פישוף), אצרה את התערוכה שסוקרת 67 שנות יצירה מקומית באמצעות כ־450 עבודות. רשימת המעצבים, הצורפים והיוצרים שנרתמו לתערוכה כוללת כמה שועלים ותיקים כמו ורד קמינסקי, עינת לידר, מיכה יחיאלי, דגנית שוקן שטרן, בתיה ואנג וגליה רוזנפלד, לצד שמות טריים יותר אך מבטיחים, כגון אביב קינל, גרגורי לרין, דניאל קלר ונגה הראל.

עבודתו של גרגורי לרין. צילום: ליאוניד פדרול
עבודתו של גרגורי לרין. צילום: ליאוניד פדרול

ההיקף המרשים נתחם בכותרת "חומרי הזמן", והמטרה היא לשקף את תולדות התרבות והזהות המקומית על כל גווניה הרבים מבעד לתכשיטים. התערוכה נחלקת לשניים: ההיסטוריה של התכשיט הישראלי ותמונת המצב העכשווית העשירה בחומרים, טכניקות ורעיונות ניסיוניים.

החלק המודרני והמסקרן יותר כולל כ־100 עבודות (שאת כולן, אגב, ניתן לענוד), רובן נוצרו במהלך השנה האחרונה. עם הבולטות שבהן אפשר לציין את "גמל שלמה" מאת נגה הראל, עבודה עדינה ומורכבת העשויה פליז, זכוכית, ציפוי זהב ובדי שיפון ומשי ואת "מזכרות מארץ הקודש" – סדרת התליונים של אביב קינל, שמפרקת את הקיטש המתויר לגורמים באמצעות מחזיקי מפתחות מתכתיים וזולים שנוצרו בסין ועברו גיור במסגרת תרבות המסחרה, שבה גם הקדושה הופכת למרצ'נדייז.

תכשיט ישראלי 7 מוזיאון ארץ ישראל, עד28.2

עבודתה של נוגה הראל. צילום: ליאוניד פדרול
עבודתה של נוגה הראל. צילום: ליאוניד פדרול
עבודתה של ענת גולן. צילום: ליאוניד פדרול
עבודתה של ענת גולן. צילום: ליאוניד פדרול