להתראות, פלאפי בירד: סופו של המשחק המתסכל בעולם

דונג נגוין, מפתח משחק האייפון הבלתי אפשרי, מוריד אותו מהאפסטור. קיצור תולדותיו של המשחק שהפך להתמכרות כלל עולמית

9 בפברואר 2014

נפלה עטרת ראשנו. בדיוק כשחשבנו שהצלחנו להבין כיצד לנצח ב-Flappy Bird, המשחק הכי מכוער בתולדות האייפון, הודיע המתכנת כי הוא מסיר אותו מהחנות. הסיבות מפוקפקות, החיקויים כבר מציפים את חנויות האפליקציות, ולא נותר לנו אלא לסכם את תולדות אחד המשחקים המעצבנים, מתסכלים ומגוחכים שהצלחנו להתמכר אליהם קשות. אלו הם דברי הימים של פלאפי בירד – המשחק שחמישים מיליון אנשים הורידו, רובם בשבועיים האחרונים, ושעכשיו יהפוך רק לזיכרון רחוק-רחוק.

ההתחלה הצנועה

דונג נגוין, מפתח משחקים עצמאי מוויאטנם, מעלה לחנות האפליקציות של אפל שלל אפליקציות קטנות ומטופשות בתקווה למשוך כמה הורדות ולהרוויח כסף מפרסומות. אחת האפליקציות האלה כוללת דג מכוער עם שפתיים משונות ועין אחת עצומה במיוחד, כאילו יש לו מקרה קשה של שעורה, החי בעולם שבו הצינורות מסופר מריו השתלטו על כל חלקה טובה. על הדג לעבור בין הצינורות במיומנות ובנחישות עד שיצליח להגיע למטרתו הלא ידועה, שלעולם לא תגיע. כרגיל, במשחקי אייפון גרועים, המשחק לא מעורר יותר מידי תשומת לב.

פלאפי הוא משחק קשה, שלא נאמר מתסכל, שלא נאמר הדבר הכי מעצבן בעולם. פסילה אחת תכריח אותך להתחיל הכל מהתחלה, ותגרור אחריה סאונד מחריד של חבטה. הפסילות במשחק הזה הן דבר שקורה כל הזמן – אבל כל הזמן. פלאפי שייך לזרם פחות פופולרי בעולם משחקי המחשב – משחקים מתסכלים, שלפעמים נקראים גם ״משחקים מזוכיסטים״. המשחקים האלה הופכים הרבה פעמים למטרות בלתי נתנות להשגה, וגיימרים נואשים מנסים לפענח את המנגנון הפשוט שיהפוך אותם לכוכבים, ללא הצלחה. אחד המפורסמים בז׳אנר, לדוגמה, הוא משחק הריצה qwop – משחק שבו השחקן צריך להריץ שחקן בתחרות ריצה, אלא שהשליטה היא בברכיים ובירכיים של השחקן, מה שהופך צעד אחד פשוט למשימה בלתי אפשרית של הקלדה מהירה ומעייפת, בצירוף בלתי ניתן לפיצוח. המשחק הפך ללהיט בקרב חנונים להוטים שנהנו מהגרפיקה העלובה ומהעובדה שלא משנה מה הם יעשו, התוצאות שלהם תמיד יהיו עלובות ומחפירות.

הנגוע הראשון

ישנם הרבה משחקים מתסכלים שם בחוץ. חלקם מתסכלים באופו מכוון, וחלקם פשוט מבוססים על מנגון משחקי גרוע. פלאפי בירד שייך לקטגוריה השניה, מה שהופך אותו ליותר ״אותנטי״. זה משחק גרוע שלא באמת רצה להיות גרוע, אבל הוא פשוט כזה. זה הדבר שאולי משך את תשומת ליבם של גיימרים בקהילת המשחקים המזוכיסטים ב-Reddit, אשר בנובמבר החלו להפיץ את המשחק מתהום הנשייה. הקריאה שלהם הגיעה, איכשהו, לפיודיפאי, הגיימר השבדי החמוד שעבר להתגורר בלונדון שהוא גם, במקרה, האיש החזק ביותר ביוטיוב (ואולי בעולם). מספר המנויים שלו ביוטיוב גדולה משל ג׳סטין ביבר ומיילי סיירוס, ביחד.

פיודיפאי העלה סרטון בו הוא מנסה את כוחו במשחק החדש והדבילי, תוך כדי שהוא מקלל את המשחק, את חייו, ואת מי שהתקין את המשחק על הטלפון שלו. בתוך יום, פלאפי הגיע למיליון הורדות.

(הקטע על פלאפי בירד מתחיל ב4:03)

אפל, ששמו לב שיש להם משחק חם ביד, העלו אותו במעלה רשימת המשחקים הפופולרים בחנות האפליקציות שלהם. השמועה התחילה להתפשט, והמשחק הגרוע והבלתי אפשרי הפך בין לילה ללהיט.

התהילה המהירה

דונג נגוין אמנם העניק את המשחק לאנושות במתנה, אבל השכיל, כמו עם שאר המשחקים שלו, להכניס אל תוך המשחק מערכת פרסום פנימית. נגוין דפק קופה על ההחלטה הזו – דיווחים שונים חישבו כי המפתח הוויאטנמי החרוץ מרוויח, מהמשחק הזה לבדו, למעלה מחמישים אלף דולר ביום. בראיון לאתר The Verge הודיע נגוין שהוא כבר שוקל משחק המשך לפלאפי בירד שיכיל עוד אפשרויות. נגוין היה בדרכו להתעשר, אילולא כמה דברים היו מעיבים על העסק.

ראשית – הוא הואשם בגניבה מסופר מריו. לא מפתיע, בהתחשב בכך שכל הלוק שלו, ואפילו הסאונד של המטבעות, נלקחו ישירות ממריו 2 של נינטנדו. קשה להזכיר משחק שלא הושפע, בצורה כזאת או אחרת, מהשרברב הקלאסי, אבל במקרה הזה הדמיון היה כבר מוגזם. בתוך כך, שמועות החלו להסתובב על כך שנינטנדו מתכננים להוריד את המשחק מחנות האפליקציות בעצמם, ואולי אף לתבוע את נגוין.

אם זה לא מספיק, הרבה מהתסכול כלפי המשחק האיום והנורא הופנו, איך לא, למפתח שלו, שחשבון הטוויטר שלו חשוף לכל. אנשים שלא הצליחו לעבור את מחסום הצינור השני או השלישי (ואלה היו, אולי, רוב המשתמשים), החלו לחשוף את התסכולים שלהם בפני ציבור הגולשים. סרטונים כאלה החלו לצוץ ברשת, וזה בוודאי פגע בעצב רגיש אצל נגוין.

זה לא הכל – חיקויים אפילו יותר איומים ומכוערים למשחק החלו להסתובב בחנויות האפליקציות. מ-Flappy Jellyfish, דרך Flappy Octopus ואפילו Flappy Poop. אלה רק חלק מהדוגמאות לעשרות החיקויים שקמו למשחק בתוך פחות משבועיים, מה שהפכו את הזיהום של פלאפי בירד המקורי לאפילו יותר קטלני.

עכשיו תתחילו לשנוא גם לוויתנים. Flappy Whale
עכשיו תתחילו לשנוא גם לוויתנים. Flappy Whale

עלייתה ונפילתה של הציפור שנתקעה בצינור

יש אנשים שפשוט לא יודעים להתמודד עם תהילה כמו שצריך. וממש כמו קניה ווסט, נגוין נראה עובר את משבר התהילה הגדול שלו דרך טוויטר. כבר אתמול החלו להראות סימנים שנגוין מתחיל להתחרט על כל העסק. ״פלאפי בירד הפריעה לחיים הפשוטים שלי, ובגלל זה אני שונא אותו״ הוא צייץ בטוויטר באנגלית קלוקלת. לבסוף הודיע בחשבון הטוויטר שלו כי תוך 22 שעות הוא יסיר את האפליקציה גם מחנות האפליקציות של האייפון וגם מזו של האנדרואיד. התדהמה היתה רבה, ושאלות רבות הופנו לנגוינג בטוויטר, עד שהוא לא יכל לשתוק יותר. הוא הודיע כי לא מדובר בעניין חוקי (כפי שרבים חשבו), ושהוא לא מכר את פלאפי בירד לאף אחד. הוא אף ניסה להרגיע בכך שכתב כי הוא ימשיך להוציא משחקים אחרים בעצמו, אבל הוא פשוט לא יכול יותר.

חלק מהשמועות טוענות שבכל זאת נגוינג קיבל מכתב איום מנינטנדו הדורש ממנו להפסיק את הפצת המשחק. אחרים טוענים כי ההצלחה הרבה והעובדה ששמו של נגוינג היה ידוע לכל הביאה אליו מהר מאוד אנשים מפוקפקים, שרצו לסחוט את המעצב הצעיר מהכסף הרב שהוא החל להרוויח. חלק טוענים כי ניתן לראות בבירור מחשבון הטוויטר שלו שהאיש נמצא במצוקה נפשית קשה.

מה שזה לא יהיה שגרם לו להתחרט, נגוינג הבטיח להוריד את המשחק היום, 9 בפברואר, בשעה 19:00 שעון ישראל. לפלאפי בירד אין תחליף. שום חיקוי עלוב לא יוכל לעשות את העבודה. האם זו שעתם של המשחקים המתסכלים והנוראיים? האם הז׳אנר יהפוך עכשיו למיינסטרים ויגרום לרבים בעולם לרצות להשליך את הטלפונים שלהם מהחלון בתסכול? יתכן שכן. אבל שום דבר לא ימלא את החלל העצום שיותיר מאחוריו פלאפי בירד, עוד פרק מכוער וממכר בהיסטוריה שלנו, בני האדם העלובים שמתמכרים לדברים שרק גורמים להם תסכול ועצב. היה שלום פלאפי בירד. אנחנו נתגעגע עד שתבוא ציפור ממכרת אחרת.