נרשמה עלייה במספר הסטרייטים שנדבקו באיידס השנה – אז למה ההסברה מתעלמת מהם?

אף שהשבוע התפרסמו נתונים שמעידים על עלייה של 75% בסטרייטים שנדבקו השנה בנגיף האיידס, לעומת השנה שעברה, סרטון ההסברה החדש פונה לקהילה הגאה. הוועד למלחמה באיידס: משקיעים משאבים גם בפנייה להטרוסקסואלים

מתוך "מפסיקים ללרלר, מתחילים לדבר"
מתוך "מפסיקים ללרלר, מתחילים לדבר"
26 באוגוסט 2015

בפעם הראשונה מזה שנים, משתף משרד הבריאות פעולה עם הוועד למלחמה באיידס ובפרט עם "בלה דואגת" – זרוע ההסברה והמניעה של הוועד למלחמה באיידס בקהילה הגאה. השבוע עלה סרטון בשיתוף פעולה בין שני הגופים שמטרתו לשבור את קשר השתיקה סביב נושא האיידס, ולעודד שיח בנושא. את הסרטון כתב אבנר ברנהיימר ("פלורנטין", "יוסי וג'אגר"), ביים עודד ולוטן ומשתתפים בו נתנאל אזולאי ויואב מאיר.

"משרד הבריאות קרא בשנה האחרונה את נתוני ההידבקות בקרב הקהילה, ואנחנו מאוד גאים בשיתוף הפעולה הזה", אומר אדיר ינקו, רכז בלה דואגת. "זה סרטון שמדבר אל הקהילה בשפה שלה, ומבהיר את החשיבות של פתיחת השיח בקהילה הגאה".

עם זאת, נתונים מפתיעים שמתפרסמים השבוע מראים על עלייה חדה דווקא בקרב סטרייטים. בשנה האחרונה נרשמה עלייה של 75% של נדבקים בקרב האוכלוסייה הכללית.

"מרבית המאמץ בתחום הזה מופנה לחינוך בגיל צעיר", מספר ניסן שטראוכלר, דובר הוועד למלחמה באיידס. "אנחנו מגיעים לבתי ספר ומעבירים הרצאות וסדנאות בנושא מין בטוח, בכל שנה אנחנו מגיעים אל כ-16,000 בני נוער. אנחנו מסבירים על אמצעי המניעה, ומנפצים מיתוסים בנושא. למשל, הרבה בני נוער חושבים שאם מתקלחים מייד אחרי מין לא מוגן – אפשר למנוע הדבקה, או שגלולות למניעת היריון מספקות הגנה מפני מחלות מין".

האם ישנן פעילויות להעלאת מודעות שמכוונות אל אנשים שמקיימים יחסי מין הטרוסקסואליים?

"אנחנו יוצאים בקרוב בשני קמפיינים גדולים. הראשון הוא פנייה לנשים הרות, על מנת שלא ילדו ילדים נשאים. היום כבר קיימת הטכנולוגיה המאפשרת הולדת ילדים בריאים לנשאי HIV. ילדים שנולדים נשאים הם לרוב ילדים לנשים שלא יודעות שהן נשאיות. וזה מתקשר לקמפיין השני שלנו, שיעלה בחורף, ומעלה מודעות לחשיבות הבדיקה. אנשים שמודעים לכך שהם נשאים מדביקים פחות, כי הם מתחילים לקיים יחסי מין בטוחים. מסקרים שערכנו, כ-50% מהאוכלוסייה (השיעורים דומים בקרב האוכלוסייה הכללית והלהט"בית. ע.נ) לא מקפידים שימוש בקונדום בעת קיום יחסי מין".

נושא נוסף שעולה לדיון מאז פרסום הסרטון הוא הסטיגמה שקיימת על הקהילה הגאה, שגורמת, בין היתר לכך שכיום גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים לא זכאים לתרום דם. אף על פי שהסרטון פונה אל הקהילה, רבים מהצופים הגיבו בכעס על חיזוק הסטיגמה שרבים מחברי הקהילה חולים באיידס.

"יש מתח מתמיד בין הרצון לשמור על התדמית של הקהילה לבין הצורך להגן על הבריאות של החברים בה", מסביר ינקו. "קיים בקהילה פחד שדיבור אינטנסיבי על איידס יחזק את הסטיגמה הזאת. אני חושב שהמוניטין של הקהילה היום חזק מתמיד, ויותר קשה לפגוע בו, אבל מעבר לכך, חשוב לזכור שלמרות שנרשמה ירידה קלה בשיעורי ההדבקה לעומת שנה שעברה, עדיין יותר הומואים נדבקו השנה, ושיעור הגברים ההומואים בקרב נשאי ה-HIV הוא בין 30% ל-40%, שהוא גדול פי כמה משיעורם באוכלוסייה הכללית. במאבק בין תדמית לבריאות, אנחנו תמיד מעדיפים לבחור בבריאות".