מחקר: הרגלי שינה רעים פוגעים לכם בזרע

ממחקר שנערך באוניברסיטה הרפואית של חרבין שבסין קובע כי הרגלי שינה גרועים פוגמים באיכות הזרע של גברים. זאת ועוד - שינה מאוחרת לתוך שעות הבוקר לא תפתור את הבעיה

מעניין לכם את הביצים. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מעניין לכם את הביצים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

חדשות משונות לקהל הגברים שאוהב את חיי הלילה: הרגלי שינה גרועים פוגעים באיכות הזרע של גברים, כך עולה ממחקר שנערך באוניברסיטה הרפואית של חרבין שבסין בהשתתפות 980 גברים צעירים.

במסגרת המחקר חולקו המשתתפים לקבוצות לפי השעה בה הם נוהגים ללכת לישון ומספר השעות שהם ישנים. התוצאות הצביעו על כך שהקבוצה שישנה מעט שעות סבלה מספירת זרע נמוכה ומשיעור נמוך יותר של הישרדות של תאי הזרע – שני נתונים בעלי חשיבות להשגת הריון.

גבר שחושש לזרעו. אילוסטרציה: שאטרסטוק
גבר שחושש לזרעו. אילוסטרציה: שאטרסטוק

זאת עוד – המחקר שנמשך לאורך חצי שנה גילה שגם גברים שהלכו לישון לאחר חצות סבלו מירידה באיכות הזרע, גם אם ישנו מספר מספק של שעות. כלומר, גם שינה מאוחרת לתוך הבוקר עלולה לפגוע בפוריות.

מעורכי המחקר לא נמסר האם הגברים שהשתתפו בו בילו במסיבות של הבלוק או בפסטיבלים של התדר, עם זאת היינו ממליצים גם לגברים התל אביבים להיזהר, בדגש מיוחד על אלה שחזרו מהמידברן היישר לקלחת הרותחת של פלורנטין.

ד"ר איליה בר, יו"ר המרכז הרפואי לפוריות, מסר כי תוצאות המחקר מתיישבות עם שורה של מחקרים נוספים שהצביעו על התאמה גבוהה בין אורח חיים נכון ובריא לבין הפוריות, כולל השפעה שלילית של עישון, עודף משקל והעדר פעילות גופנית.

מכופף הבננות? פחות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
מכופף הבננות? פחות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה זה אומר לגבי גייז שחוגגים כל הלילה ולאחר מכן מעלים לאינסטוש תמונות של גוף שרירי בשיא הכושר? כנראה שאת זאת לא נדע לעולם, אך יש לקוות שהם מעל לחוקי הטבע. מה שכן – ולא צריך להיות איינשטיין בשביל זה – כשהגוף נאלץ להתמודד עם התנהלות לא נכונה ושיבוש של האיזון הביולוגי הוא מפחית באופן טבעי את השקעת האנרגיה בפוריות.

"ההמלצה לזוגות שמנסים להכנס להריון לעשות שינויים באורחות חייהם שישפרו את סיכויים להשגת הריון טבעי", אומר ד"ר בר. במילים אחרות, מוטב שתחליפו את הבילויים הסוערים בערבי שש בש מול העונה החדשה של פלאנט ארת'. "אולם, לעיתים קיימת בעיה הורמונלית, מבנית וגנטית ששינה טובה, הורדה במשקל או הפסקת עישון לא יועילו כמובן כדי לתקן אותה ונדרשת התערבות חיצונית".