כוכבת פורנו לבנונית מעוררת סערה ברשת

צעירי העולם הערבי לא מפסיקים לדבר על מיה ח'ליפה, שחקנית פורנו ממיאמי, ילידת לבנון. בעוד הסרטונים בכיכובה צוברים פופולאריות בפורן-האב, היא הודפת שיימינג ברשת על הקעקועים בערבית

11 בינואר 2015

"המצרים חגגו את יום הולדת הנביא מוחמד בחיפוש אחר מיה ח'ליפה", כתב עיתון אל ווטן המצרי בניסיון לתאר את הצפת הרשתות החברתיות במדינה בתמונות וסרטונים של שחקנית הפורנו בת ה-21, הפועלת תחת השם הבדוי מיה ח'ליפה. ח'ליפה, לבנונית במקור המתגוררת בפלורידה, הוכתרה כ- "מלכת פורן-האב" כשהסרטונים בכיכובה זכו לאחוזי צפייה הגבוהים ביותר באתר בשבוע שעבר. היא הפכה בן לילה לאושיית רשת שגורמת בלבול וזעם בקרב צעירים ערבים; יש לה מאות אלפי עוקבים בטוויטר ובשני חשבונות אינסטגרם לא רשמיים. גם הביקורות לא איחרו לבוא – ח'ליפה הוקנטה, קוללה ואף קיבלה איומים על חייה ברשת, בעת שאלפי צעירים ממצריים, קטר, סעודיה וכוויית מחפשים אותה בלהט במנועי החיפוש (פורן האב הגיע לראש רשימת החיפושים הפופולריים במצרים).

ח'ליפה נולדה בביירות אך עברה עם משפחת למרילנד כשהייתה בת 10. יש לה תואר ראשון בהיסטוריה מאונברסיטת טקסס והיא מתגוררת לבדה במיאמי. לפורנו הגיעה למרות התנגדותם של הוריה, שאינם בקשר איתה. היא תיארה אותם כשתלטניים, אדוקים וקפדניים, שהצטרפו למפלגה הרפובליקנית כדרך להשתלב בחברה האמריקאית. ח'ליפה אינה מעורבת בפוליטיקה הלבנונית, אך לא מסתירה את שורשיה, דבר שמכעיס את הלבנונים. לטענתם, היא משתמשת במוצא הלבנוני כחלק מהפרסונה השיוקית שלה: "(הלבנונים) כועסים עליה במיוחד כשהיא מפציצה את אינסטגרם וטוויטר במורשת הלבנונית שלה; במיוחד בקעקוע הערבי שלה 'כולונא ליל-ווטן, ליל עולא ליל עאלם' (השורה שפותחת את ההמנון הלבנוני) על ידה השמאלית וקעקוע סמל הצלב של הכוחות הלבנוניים, הסמל של מפלגת הפלנגות הנוצריות על יד ימין", נכתב באתר הלבנוני Lebaneses Examiner. בריאיון לניזוויק סיפרה שקיעקעה את סמל הפלנגות באוקטובר 2012, אחרי פיגוע בביירות, כאות תמיכה וסולידריות באביה, התומך במפלגה. בתגובה לאיומים ולשיימינג ברשת, צייצה ח'ליפה "אין למזרח התיכון דברים יותר חשובים לדאוג לגביהם? מה עם למצוא נשיא (ללבנון) או להביס את דאע"ש?"

מיה ח'ליפה

מיה ח'ליפה

הבלבול שמעוררת הצעירה הלבנונית בצעירי העולם הערבי ניכר בתגובותיהם, בציוצים ובממים בהשראתה. הליבירליות שכל צעיר וצעירה ערביים חומדים פתאום נוכחת לפניהם, מוקצנת, רחוקה וקרובה בעת ועונה אחת והכי חשוב מכך, קיימת, ועוד אצל בחורה לא שונה בהרבה מהם. גם הבחורה הזו באה ממשפחה שמרנית, שלדבריה ניתקה עימה קשר ואף "מתביישת בה". הצעירים והצעירות ניצבים לפתע מול שאלות כמו מה מותר, מה אסור, מתי מתחילה ההקצנה, למה היא ולא אני וכמובן – האם היא מייצגת אותי?

טוויטר הוצף בציוצים מכפישים ומשפילים עליה, מקללות ועד איחולי מוות. ישנם גם קולות אחרים, הטוענים כי לאיש אין זכות להתערב בחייה האישיים של ח'ליפה או בדרך בה היא מחליטה להשתמש בגוף שלה. הסופר הלבנוני-בריטי נסרי עטאללה הביע זעם ממה שהוא כינה "סטנדרטים כפולים" של החברה הלבנונית, שלטענתו זועמת על כך ש"אישה ממוצא לבנוני נהנית ממין ובחרה לשחק בסרטים פורנוגרפיים". הוא ממשיך ומסביר שהשיח שאמור להתעורר הוא דווקא על הרחבת המקום של פורנו ב"חיי המין המיינסטרימיים".

בין כל חילוקי הדעת והביקורות, ישנם גם כאלה שראו במקרה של ח'ליפה הזדמנות מצויינת לפרסום. מותג הבירה הלבנוני "אלמאזה" (Almaza) העלה בטוויטר פרסומת הכוללת בקבוק של המותג לצד המשקפיים המזוהים עם ח'ליפה והכיתוב "שנינו למבוגרים בלבד 18+" והציוץ "!Mama Mia". גם התגובות לפרסומת היו חלוקות – חלקן טענו כי מדובר בניצול ציני של הסיפור ואחרים מצאו אותה משעשעת, כולל ח'ליפה עצמה שציינה בטוויטר שאלמאזה היא הבירה החביבה עליה.

מתוך עמוד הטוויטר של בירה אלמאזה
מתוך עמוד הטוויטר של בירה אלמאזה