הכירו את ה"טאיקו" – שיטת הספורט המשלבת תיפוף וטאי צ'י

אם תמיד חלמתם להתקבל ללהקת מיומנה או לצאת לפרישה מוקדמת, שיטת הטאיקו היפנית היא בול בשבילכם

טאיקו. צילום: יולי גורודינסקי
טאיקו. צילום: יולי גורודינסקי
7 באוגוסט 2016

המתאמן התל אביבי המצוי כבר רגיל לשיגעונות כושר ביזאריים שבאים והולכים. כשהוזמנתי להתנסות באימון תיפופי טאיקו במרכז הספורט של אוניברסיטת תל אביב, תיארתי לעצמי שזהו המקרה. האימון, המשלב בין עקרונות טאי צ'י, מדיטציה, זן ותיפוף משל הייתם חברי מיומנה (טאיקו הוא תוף ביפנית), הגיע אלינו לפני כשנה מהמזרח הרחוק. על ההגירה לעירנו אחראי ניתאי צלניקר, מוזיקאי וחובב אמנויות לחימה שהתאהב בשיטה בעת טיול בין ערבות אסיה ושם לעצמו מטרה להפיץ אותה בארץ. את אימוני הטאיקו הוא מעביר בשלושה מוקדים שונים בעיר: שכונת פלורנטין, שכונת הדר יוסף ומרכז הספורט של אוניברסיטת תל אביב. את האימון בחרתי להעביר בשישי בבוקר במוקד האקדמי שבחבורה, רק כדי לגלות שאיני מוקפת באינטלקטואלים חתיכים אלא בחבורת פנסיונריות נרגנות.

"היופי בטאיקו הוא שכולם יכולים לעשות את זה: הייטקיסטים, סטלנים, אנשי פרסום, נשות קריירה וכמו שאת רואה, גם פנסיונרים", הסביר צלניקר את העובדה שהורדתי משמעותית את ממוצע הגיל במקום. חשתי מרומה, אך החלטתי לשים את הציניות בצד ולנסות להתמסר לתרגילי המדיטציה שפתחו את האימון. "את מסתירה לי!", זעמה עלי אחת המתאמנות והורתה עליי לקחת כמה צעדים אחורה ו"להישאר שם". הזן בהתגלמותו.

בתום הסשן השלו הגיע שלב תרגול הטאי צ'י ולאחריו שלב התיפוף (שמסתכם במופע סולו של צלניקר והעוזרת שלו מרגו). תופי הטאיקו גדולים ועוצמתיים למדי, והנגינה מתבצעת תוך עמידה בתנוחות המבוססות על אלמנטים מאמנויות הלחימה, כך שהגוף כולו לוקח חלק בפעולה. התוצאה, במילותיו של צלניקר, היא "יצירת איזון, קואורדינציה ושחרור נפשי". התנועות אינן קשות ליישום (העוצמה שלהן תלויה במתאמנים), והחזרה עליהן מייצרת מעין טראנס של שחרור אגרסיות בלי עכבות. ברמה הגופנית העבודה מורגשת במיוחד באזור שרירי הידיים והחזה, ותרגילי הטאי צ'י שמתקיימים בתחילת השיעור מסייעים בשיפור הגמישות. למי שמחפש עבודה אינטנסיבית יותר, או לחלופין להצליח להידחס לבגד ים מזערי עד סוף אוגוסט, מומלץ לדלג על האוניברסיטה.

טאיקו לייף, מרכז עלית לספורט, אוניברסיטת תל אביב, החל מ־170 ש"ח למינוי חודשי

בית פרנקפורט, קיציס 23 תל אביב, החל מ־50 ש"ח לאימון

מרכז קהילתי פלורנטין, אברבנאל 74 תל אביב, החל מ־50 ש"ח לאימון