לא יוצאת מהזון

לירון ויצמן וסיון קליין עומדות אצלה בתור לקליניקה, והיא מצדה מדקלמת מתוך שינה מתכוני בריאות ותפריטים של מסעדות. כוהנת הדיאטות הגר שפר לא מפסיקה לאכול בבראסרי, ומסבירה איך לרזות ולהמשיך לזלול

"חייבת עוגייה, אני בדיאטה." צילום: Shutterstock
"חייבת עוגייה, אני בדיאטה." צילום: Shutterstock
23 באפריל 2014

לרגע חשבתי לקום ולברוח. זה היה אחרי שהיא אמרה באגביות ש"עדיף שתשתי יין, כי חצי ליטר בירה שווה ערך לכיכר לחם קל". נו באמת, לו הייתי רוצה לשמוע דברים כאלה הייתי מתקשרת לאימא שלי. אבל פרט לנקודת השפל הזאת, השיחה עם הדיאטנית הגר שפר מעודדת למדי, ובאופן משונה מעוררת חשק לפצוח בדיאטה מ־עכ־שיו. בכל זאת, מדובר במי שבנתה את הקריירה שלה, בגדול, על הפצת אורח חיים שמאפשר לרזות ולזלול.

בגיל 36, עם ניסיון של 13 שנה בתחום התזונה ורשימת סלביות ונשות עשירון עליון שעומדות בתור לרשימת הלקוחות שלה, שפר היא מעין אימפריית לייף סטייל. בשונה מכוהנות דיאטה רבות היא מתעקשת להישאר במערכת יחסים צמודה עם המאפייה ומקפידה לגוון את התפריט בפינוקים. כשארוחת הערב שמופיעה בדיאטה שלך היא לחם מטוגן, ברור לחלוטין שמי שבנתה את התפריט מבינה ללבך.

"הייתי מלכת הדיאטות" היא מספרת. "קפצתי מדיאטה אחת לאחרת והן רק הלכו והחריפו. הדבר היחיד שיצא מזה הוא שנהייתי בחורה מסכנה שיכולה להגיד לך בעיקר איפה היא הייתה ומה היא לא אכלה. אפילו לא הייתי ממש רזה. כשהגוף מורעב הוא אוגר כי הוא לא יודע מתי המטורפת הזו תאכל בפעם הבאה. בשלב מסוים הבנתי שצריך לפתח אורח חיים שבו אוכלים בחוץ אבל גם בבית, מבשלים בריא אבל גם מתחרעים. כשאין חסך, אין סיבה שתישברי כי את לא מרגישה צורך בפיצוי".

הגר שפר
הגר שפר

השיטה שלה נקראת "דיאטת הזון". פיתח אותה הביוכימאי האמריקאי בארי סירס וזה שנים היא מועדפת על נשות הוליווד חטובות כמו ג'ניפר אניסטון, סנדרה בולוק ודמי מור ועל גברברים שמורים כמו בראד פיט. היא מבוססת על שימוש מאוזן בפחמימות, שומנים וחלבונים שנפרשים על פני שלוש ארוחות ביום ועוד שתי ארוחות ביניים. אסור ללכת לישון רעבים ואסור לוותר על ארוחת הבוקר, והרעיון הכללי הוא להתייחס לאכילה כחלק מהותי בשגרה היומית. שפר החליטה שמה שטוב לבראד וג'ן טוב גם עבורה, ובנוסף לתואר הדוקטור שיש לה בנטורופתיה עברה הכשרה על ידי סירס עצמו. כיום היא היחידה שמורשה להפיץ את הדיאטה בישראל.

מי שמגיעה לטיפול אצלה מקבלת יחס אישי צמוד. מאוד. "המטופלות שלי יודעות שהן יכולות לסמס לי כשהן מתלבטות מה לאכול במסעדה, מה לשתות כשהן יוצאות לבר ומה לעשות אם יש להן עצירות", מפרטת שפר. "אני תמיד זמינה, 24/7". לו הייתי צריכה הוכחה לכך שהיא דוברת אמת, כמה דקות לאחר מכן שפר מקבלת סמס מלקוחה בפניקה שלא יודעת איך להתמודד עם תפריט האוכל של הלוציפר.

לא מלחיצה אותך התלות הזאת? בנות שעסוקות בשמירה על המשקל יכולות להיות די אובסס.

"זו תלות התחלתית. כמות הפניות בהודעות ובמיילים יורדת משבוע לשבוע כי אני נותנת המון ידע וידע זה כוח. הרעיון הוא להגיע למצב שנותנים לאנשים את היכולת לעשות את זה בעצמם. רוב המטופלות שלי באות לבקר אותי כל כמה זמן. הרי החיים משתנים – פתאום עושים ספורט או מתחילים לימודים או שיש חתונה או הריון על הפרק, יש מלא סיבות לבוא. מצד שני, יש גם כאלה שכבר שנים שומרות באופן עצמאי על התוצאות".

עצמאיות יותר או פחות, הלקוחות של שפר יודעות שלא רק שהיא זמינה תמיד, אלא גם שאי אפשר להתקיל אותה עם תפריטי מסעדות. בלי להתבלבל היא שולפת לי שתי מסעדות מומלצות לדיאטה בקרבת הבית שלי ומציינת את המנה המאוזנת ביותר בכל אחת מהן. המסירות הזאת הפכה את שפר לקואוצ'רית פופולרית כבר בתחילת דרכה, אבל ההזנקה שקיבלה הקריירה שלה הגיעה בעקבות קליינטית אחת, לירון ויצמן, שחשפה אותה ללהקה של סלבס רעבות לאגז בנדיקט. מתוך אלה ששפר מוכנה לספר עליהן אפשר למנות את שני כהן, ליהיא גרינר וסיוון קליין.

גם היא בעניין. סיון קליין (צילום: לם וליץ סטודיו)
גם היא בעניין. סיון קליין (צילום: לם וליץ סטודיו)

"רובן הגיעו אליי כי הן שמעו שאצלי אוכלים", אומרת שפר. "כל כך הרבה נשים מפחדות מאוכל וחושבות שהמשמעות של רזון היא להפסיק לאכול. אצלי הן מבינות שזה לא עובד ככה לאורך זמן. זה כיף מאוד גדול לעשות טוב לאנשים. אני עושה את זה בשיא האהבה ונותנת בדיוק למפורסמים וללא מפורסמים. זה ממש לא משנה לי".

עם הזמן הלו"ז התקשה להכיל את המידפקים על דלת הקליניקה. שפר הכשירה תזונאיות נוספות ופתחה קבוצות הרזיה כדי להאכיל כמה ציפורים במכה, אבל עדיין חשה שהיא לא עומדת בקצב. לאחרונה מימשה רעיון שעלה לפני כמה שנים – דיאטת אונליין. נכון, זה לא נשמע חדשני במיוחד, אבל אחרי שנה וחצי של עבודה על אתר בעלות של מיליון ש"ח שפר טוענת בביטחון ש־Eatgood הוא תשובה מהפכנית מאין כמותה לביקוש הגובר לתזונה נכונה בשל הממשק שלו.

שפר לקחה את כל הידע שיש לה ושפכה אותו לאלגוריתמים משוכללים שבונים עבור המשתמש תפריט שבועי מותאם אישית, עבור כל סוג של דיאטה, בהתאם לנתונים שהוזנו למערכת. המנות בתפריט מגוונות וניתנות לשינוי ומאגר מתכונים מגבה כל ארוחה מוצעת. מובן שבהתאם לאג'נדה הנהנתנית מדובר באוכל אמיתי כמו שיפודי סלמון בגריל ופינוקים כמו בראוני שוקולד־ריקוטה, חביתיות קוטג' לארוחת בוקר ושייק פירות יער בערב.

חוץ מהתפריט האתר מכיל כתבות בנושאי תזונה, רשימת מנות מומלצות בכל מסעדה בארץ כמעט, מדריך מסעדות בינלאומי שמחולק לחופשות עם או בלי ילדים, סרטוני תעמולה לתזונה נכונה והדרכות כושר מצולמות באורך עשר דקות. עושה רושם ששפר מבינה שכולם רוצים להיות רזים בלי לעשות דיאטה ובלי להתאבד על חדר הכושר, ובאופן נחוש למדי היא שוללת כל אפשרות של התנגדות לדרכה.

מה אם אורח החיים שלי לא מאפשר כמעט אכילה בבית?

"היום לאכול בחוץ פעם או פעמיים ביום זה חלק מלהיות בן אדם עובד שלא תמיד יש לו זמן לבשל, והתפריט האינטראקטיבי של Eatgood יודע להתמודד עם זה. אני לא מדברת על לקושש מנות דלות שומן במסעדות שכוחות אל, אלא על דברים טעימים בבראסרי, בצפרה, בסושי Fu ובמסעדות שוות בארץ ובחו"ל. אני מקפידה מאוד שהמטופלים שלי יאכלו פעם בשבוע יעשו ארוחה עם כל מה שבא להם לאכול, רק שיקפידו על כמויות קטנות".

ומה לגבי כושר? אם אני בטטת כורסה שהפכה את הספורט לארכי אויב שלה?

"למה לך? פעילות גופנית משחררת אנדורפינים ואלה הסמים הכי טובים ומומלצים בשוק".

אבל סמים נורא קל לצרוך וכושר כל כך קשה לעשות.

"צריך למצוא את הדרך לשלב את זה בחיים. גם אני מתקשה למצוא את הזמן והכוח ויש לי מינוי לחדר הכושר שמחכה לי כבר שבועות. אבל כשאני נוסעת בשבת לבקר את המשפחה של בעלי בנהריה אני לוקחת נעלי התעמלות ועושה הליכה של שעה בטיילת, וכשאני נפגשת עם חברה, במקום לשבת בבית קפה אנחנו עושות הליכה קטנה. אני נורא אוהבת מוזיקה ועושה עם הבת הגדולה שלי אימוני ריקוד. לקפוץ ולהשתולל 20 דקות בלי עכבות זה יותר יעיל משעה של ספינינג. את גם משחררת אנדורפינים, גם עושה כיף וגם פורקת אגרסיות בלי לצאת מהבית".

כשהיא נשאלת לגבי טבעונות – מכשול אמיתי עבור אנשים ששואפים ליהנות מאוכל באופן מוסרי בלי להפוך לפרות בעצמם – שפר מאשרת כי הקיצוניות לא רק מבאסת, אלא גם משמינה. "כשמישהו לוקח החלטה להיות טבעוני הוא צריך להבין שכדי לאכול נכון הוא צריך לעבוד בזה", היא אומרת. "לרוב הטבעונים אין את הזמן אז הם אוכלים פחמימות ושומנים מהבוקר עד הערב: שקדים, אגוזים, טחינה, עוגיות טחינה ואבוקדו. אין מספיק אופציות בריאות לאכילה בחוץ וכמה חומוס כבר אפשר לאכול? נראה לי שיותר ויותר אנשים מבינים שזה מעייף מאוד. חלק גדול מהתפריט השבועי שלי הוא צמחוני אבל זה עדיין לא אומר שאני צריכה לשים את האפרוח לפני מה שטוב לי. דרך החיים שלי אומרת שהכי חשוב זה לשמור על הגוף, ליהנות ממה שאוהבים ולעשות הכל במידה. זה מחזיר אותנו למקום שממנו הכל מתחיל. יש סיפוק גדול כל כך בלייף סטייל המאוזן הזה שאין סיכוי להישבר בו".

 eatgood.co.il