ללמד תל אביבים לסתום את הפה ולפתוח את האף

גורו הנשימות סוואמיג'י ג'וטירמאיה עשה את כל הדרך מהודו כדי ללמד את התל אביבים להוריד את הלחץ, להפיג מתחים ולהיפרד מהפאסון. התלווינו אליו לסדנת הנשימות של "ארט אוף ליבינג"

סוואמיג'י ג'וטירמאיה. צילום: איליה מלניקוב
סוואמיג'י ג'וטירמאיה. צילום: איליה מלניקוב
17 בנובמבר 2016

כ־100 אנשים מבוגרים משחקים את משחק הרכבת. הם נעים בשיירה בין קצותיו של אולם הכנסים בבית המלון רנסנס ופולטים נהימות צחוק בלתי רצוניות זה בפניו של זה, כאילו היו ילדים קטנים שאינם מצליחים לכבד את צפירת יום הזיכרון. בנסיבות אחרות אפשר היה לחשוד שמדובר באירוע מוחי קולקטיבי. אחרי הכל מדובר בעורכות דין, רופאים, מורות ואנשי אקדמיה – כולם עומדים על כך שהם "בכלל לא מהסוג הרוחניקי", ושהסדנה הזאת, מבחינתם, היא סטייה חד פעמית מהדרך הבורגנית והמהוגנת שבה הם חיים. כך הם מתמסרים בקלות יחסית לאיש האוחז במיקרופון, סוואמיג'י ג'וטירמאיה, שמתוקף הוד הוֹדִיוּתו, צבע עורו והמבטא ההינדי הכבד שבו הוא מצווה עליהם לנהום, לצחוק או לקפץ על רגל אחת – רשאי לעשות בהם כרצונו.

בוגרי הטיולים למזרח מכירים את המודל הזה היטב. רישיקש – בירת היוגה העולמית – היא המקום שבו מתעצבות סדנאות כסדנת האושר של ארט אוף ליבינג, ארגון בינלאומי ששם לעצמו כמטרה עליונה להפיץ אחווה ואהבה ברחבי העולם. התיירים המערביים מגיעים לשם במצב הצבירה האולטימטיבי, ההתגלות הרוחנית כבר מדובבת היטב בראשם, והם כמו חצ'קונים לבנים הזקוקים רק לעוד נגיעה קלה אחת קטנה כדי להתפוצץ.

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

בתל אביב אישה כבת 40 מספרת שהגיעה לסדנה אחרי שבתה הצעירה התגייסה וכעת, לראשונה בחייה, היא מחפשת אחר זהות שאינה קשורה רק באימהות. אישה נוספת טוענת שנקלעה למשבר גיל ה־40 גדוש החרדות, ואחרת, פנסיונרית, רוצה להעצים את הנשיות שלה. עבור שלושתן המהפך הרוחני כבר כתב עצמו מראש. יש לו שלושה ערבים כדי להתרחש, הכוללים שלושה מפגשים ושלושה תרגילי נשימה מאומצים. הן שילמו 1,100 ש"ח עבור הקורס, ומוטב שהתוצאות יגיעו בעת המניחה את הדעת.

ארגון ארט אוף ליבינג פותח צ'אקרות עוד משנת 1981 ופועל בעיקר בזכות מתנדבים שמפיצים את התורה בכ־152 מדינות בעולם. המנהיג ההודי של הארגון, שרי שרי ראווי שנקר, היה ידיד מרוחק של שמעון פרס, מה שמסתדר עם היותו "שמעון פרס ההודי" – לא במובן הלוזרי אלא כדמות חמודה המסורה לפעילות בינלאומית, חובבת לחיצות ידיים מצולמות ופופולרית מאוד בטוויטר (כ־1.36 מיליון עוקבים). להוציא את משימתו של שנקר להשכין שלום באזורי קונפליקט בעולם, לב הפעילות של ארט אוף ליבינג היא הפצת הסודרשן קריה – טכניקת נשימה שפותחה על ידי שנקר ולדברי מאות אלפי בוגרים מסייעת להפחתת מתח ולשיפור מצב הרוח.

לו זה עולה יותר

בשבוע שעבר קהילת הניו אייג' הישראלית הייתה כמרקחה לנוכח ביקורו הראשון בארץ של ג'וטירמאיה, מספר 2 בארגון, לצורך הנחיית סדנת האושר בתל אביב. עבור הקהל הרוחניקי הרחב מורים ליוגה או שוחרי מדיטציות ודמיון מודרך, מדובר בלא פחות בביקור היסטורי. "אנחנו נמצאים בעולם הזה 40, 60 או 80 שנה, אבל כל החיים מתנהלים בין הכנסת האוויר לריאות וההוצאה שלו מהריאות", הוא אומר. "מחקרים מדעיים מראים שנשימה לא טובה יכולה לגרום לעייפות. כשאדם עצוב הוא נושם בקצב אטי, ואם אנחנו כועסים הקצב של הנשימה מתגבר יותר מדי – הרגשות שלנו מושפעים מהאופן שבו אנו נושמים".

סדנת האושר, אם כן, מוקדשת ברובה לטכניקת הנשימה, בצד משחקי רכבת, תרגילי יוגה, שיעורי בית רוחניים ("שאלו את עצמכם "מי אתם", "מה אתם" ו"איפה אתם") ומעגלי שיח. כאמור, הדרך אל האושר איננה ארוכה, אך אין זה אומר שהיא לא תובעת מאמץ. מעבר לוויתור אבסולוטי על פאסון (תנאי הכרחי למשחקי הילדים) – טכניקות הנשימה דורשות ישיבה ממושכת בגב זקוף ולעתים, כמו יוגי מקצועי, אפילו על העקבים. עבור משתתפים בעלי חזות צעירה, השתמטות ממאמץ תהיה בלתי אפשרית. ארבעה מתנדבים, משת"פים במסווה של היפים חייכניים, יסתובבו באולם כדי לאתר אתכם, ליישר את הגב או לשחזר את קצב הנשימה המוכתב על ידי המדריך. טכניקת הנשימה עצמה, עם כל היומרות הרוחניות שלה, מזמנת דווקא את המחשבות הארציות ביותר. היא מבוססת על תנועה בין שלושה קצבי נשימה שונים (אטי, בינוני ומהיר בטירוף), ובכך מדמה למעשה סקס חדור תשוקה שנמשך קרוב לחצי שעה, עם משחק מקדים נדיב. כך אפשר אולי להסביר את האופן שבו הסדנה מתומחרת.

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

בעצם יש הסבר טוב יותר. באופן תמוה, טכניקת הנשימה של ארט אוף ליבינג היא פטנט רשום המוגן בזכויות יוצרים. אי אפשר להקליט את המדריך מבצע את הטכניקה ולכן אי אפשר גם לתרגל אותה בלי להשתתף בסדנה או בפעילות מטעם הארגון. באתר הארגון מובהר כי "הטכניקה נועדה לתרום לחברה דרך המורים של הארגון, שעברו את ההכשרה המתאימה ללימוד שלה" (במציאות התל אביבית של מלון רנסנס, הנשימות הושמעו מתוך קלטת). אך חוץ מפטנטים מחוכמים, הארגון מציע גם מותגי מזון בריאים (לכאורה) בהודו, כולל השתתפותו של מנהיג הארגון בפרסומות.
"אנחנו ארגון צדקה ואי אפשר לתת משהו אם אין לך מה לתת", מסביר ג'וטירמאיה. "אנחנו מאכילים 50 אלף ילדים ומעניקים להם בגדים והזדמנות ללמוד. כדי להגיע לאנשים האלה אנחנו צריכים מימון. רק ככה אפשר להביא את המתנדבים שלנו למקומות כמו מצרים, אירן ועירק ולתת עזרה למקומות מוכי אסון".

לא הביקורות הללו ימנעו מהסדנה להיחתם כהצלחה מסחררת. ידידה פנסיונרית שרכשתי במהלך המפגשים מספרת שחייה השתנו; היא חווה אקסטזה של ממש ובשיא התרגולים הכתפיים שלה קופצות מבלי שבכלל תתכוון לכך. במקביל היא מספרת שמצאה הקלטה פיראטית של טכניקת הנשימה ברשת כדי שתוכל לתרגל גם מהבית. כמו במערכות יחסים, מחורבנות ככל שיהיו, גם כאן הסוד טמון בהדדיות. ארט אוף ליבינג הוא תאגיד רוחני עם מדריכים המשמשים ככוכבי טוויטר ופרזנטורים; מתנדביה, מהצד השני, חפצים בהליך רוחני מזורז כאילו היה מדובר בחוג טניס. בזמנים שבהם כוכבי ריאליטי הופכים לנשיאים, יכול להיות שרק מתוך ציניות הדדית, לאחר שנחתם כתב הוויתור המשותף על הדבר כשלעצמו – מהפך רוחני אמיתי יכול להתחיל.

תרגולי סודרשאן קריה שוטפים לבוגרי הקורס מתקיימים בימי ראשון בשעה 19:00 ותרגולי מדיטציה פתוחים לכולם בימי שבת בשעה 19:00, יצחק שדה 29 תל אביב, 20 ש"ח