דירת מסיבות בלוקיישן משפחתי ביד אליהו

אמן, סטייליסטית, מעצבת אופנה וצלם אופנה אחראים לרוח המסיבתית הנושבת בדירה ידועה לשמצה ביד אליהו. אה, ויש גם ארבעה כלבים

הדירה וחונטת הכלבים. מימין: טל, שונדי, בייב, יונתן, פלומפה ואדם (צילום: דניאל ז'קונט)
הדירה וחונטת הכלבים. מימין: טל, שונדי, בייב, יונתן, פלומפה ואדם (צילום: דניאל ז'קונט)
27 ביולי 2017

כאן גרים: יונתן מס (33), מעצב פנים ואמן גרפיטי & אנה לבדב (26), סטייליסטית (לא בתמונה) & טל בן אור (33), מעצבת אופנה & אדם שולמן (33), צלם אופנה / איפה: רחוב חנה סנש ביד אליהו / ותק: יונתן ואנה: שלוש שנים וחצי, טל: שמונה חודשים, אדם: שלושה חודשים / מה הקטע: דירת אמנים אורבנית באזור משפחתי + ארבעה כלבים חמודים.

הכל התחיל מיונתן, שנמצא בדירה כבר שלוש שנים וחצי. בת זוגו אנה גם נמצאת כאן הרבה. היא סוג של דיירת, שותפה רביעית. "אנחנו חוזרים ונפרדים די הרבה", אומר יונתן בחיוך ושניהם מתחילים להתפוצץ מצחוק. "אז היא באה והולכת. בינתיים היא פה". הדירה נראית כמו בית המיועד למשפחה: סלון גדול שחובר למטבח מאובזר וחצר עם עץ לימון שיכולה להכיל כל אירוע משפחתי. ובכל זאת היא התגלגלה להיות דירת שותפים. יונתן הוא זה שמביא את השותפים והם תמיד חברים שלו. אם לא מעגל ראשון אז מעגל שני, ככה יודעים מי האנשים ומה נכנס הביתה. לפעמים היו הפתעות בכל זאת, אתה לא יכול לדעת איך בן אדם מתנהג בבית שלו עד שגרת איתו.

>> רוצים להכיר את שאר הדירות בפרויקט? לחצו כאן

"הייתי חולה עם 40 מעלות חום איזה יום", נזכר יונתן. "ישבתי גוסס בסלון בזמן שאנה הייתה בעבודה. לא הפסקתי להשתעל ואחד השותפים שלי בזמנו פשוט צעק עליי 'אתה יכול להפסיק כבר עם השיעולים האלה?!'. אני יושב מת בסלון, מה אתה, בן זונה?". אדם ויונתן הכירו ב־ 2011 כשעבדו על קליפ ביחד. הווייב היה נראה זורם כשאדם חיפש דירה וליונתן התפנה חדר. טל ויונתן יצאו לפני הרבה זמן. כשהיא התגרשה יונתן הציע לה לעבור לגור בדירה עד שתמצא לעצמה בית. בינתיים זה הבית שלה. בסיבוב הנוכחי כולם באים מאמנות. פורמט החברים לרוב עובד, אבל עד הירידה לדפוס אדם עזב את הדירה. "זה לא הסתדר", הם אומרים. החדר שלו מושכר לתקופות קצרות.

שברו את המחסום הפסיכולוגי. פינת הסטלה ביד אליהו (צילום: איליה מלניקוב)
שברו את המחסום הפסיכולוגי. פינת הסטלה ביד אליהו (צילום: איליה מלניקוב)

פעם היה שותף בדירה שהדיירים קראו לו סופר מוטי כי הוא היה עושה הכל בבית כמו איש תחזוקה מיומן: טיפל בחצר הקדמית והאחורית, תיקן דברים, בנה רהיטים – ממש אב הבית. "אחחח, אין כמו הימים של סופר מוטי", אנה מסתכלת על יונתן בנוסטלגיה.

הייתה תקופה שבה בת הדוד הצעירה של אנה באה לגור בתל אביב לפני הצבא במשך חודשיים. בהתחלה זה היה ממש מוזר והם לא ידעו איך לגשת אליה. בסוף היא השתלבה בדירה והתבגרה לשותפים מול העיניים. "הרגשנו כמו חונכים בפנימייה", אנה אומרת. "היא חסרה לנו כשהיא עזבה".

צילום: איליה מלניקוב
צילום: איליה מלניקוב

בדירה ארבעה כלבים רוב הזמן. הפיטבוליות של יונתן הן בייב ופלומפה. הרועה הגרמני שונדי שייך לטל. בייב הכי מבוגרת והיא האלפא דוג של הבית – כל הכלבים שעברו בדירה מקשיבים לה ומכבדים אותה. "פלומפה היא יד ימינה ומשמשת כרשות המבצעת של בייב", אומר יונתן וקורא לפלומפה לליטוף. פיצי היא הכלבה של אנה. "כשאנה בדירה גם פיצי בדירה", הוא משתף. הם חבורה שמחה, דואגים זה לזה ואף פעם לא משעמם להם. כשמישהו נכנס בדלת הם מתחילים לנבוח בטירוף כאחרוני כלבי השמירה. בייב נובחת ממקום מושבה הסטטי בזמן שהאחרים מזנקים לדלת.

גרפיטי, סטיקרים ומקרר בן 11. המטבח (צילום: איליה מלניקוב)
גרפיטי, סטיקרים ומקרר בן 11. המטבח (צילום: איליה מלניקוב)

יונתן הוא אחראי התחזוקה והניקיון בתקופה הזו. "אני חולה ניקיון", הוא מעיד על עצמו. טל משתפת איתו פעולה ושומרת על ניקיון כדי שהוא לא יכעס עליה. קשה לשמור על דירה כל כך גדולה נקייה. מכיוון שבייב לא שולטת בצרכים שלה כולם לוקחים עליהם את מלאכת הניקיון והטיפול בה. כך יוצא מצב שהבית עובר ספונג'ות כל היום. "נו טוב, אומרים שספונג'ה בבוקר שוות ערך לאימון בוקר", אנה אומרת ומושכת בכתפיה.

יונתן עיצב את הבית מאפס. מהטפט בסלון, דרך עבודות הגרפיטי המעטרות את החצר, עד למקרר המכוסה כמעט כולו בסטיקרים צבעוניים, שמלווה את יונתן 11 שנה. השותפים מסכימים שלהרבה אנשים יש מחסום פסיכולוגי שמונע מהם לגור ביד אליהו. "ברגע שתל אביבים עוברים את איילון זו לא תל אביב מבחינתם", מפרשן יונתן. "הם לא מבינים שזה רחוק רק מנטלית. אם אתה עולה על אופניים ומתחיל לפדל, אתה תוך שלוש וחצי דקות בכולי עלמא".

לילות של קרחנה. המרפסת (צילום: איליה מלניקוב)
לילות של קרחנה. המרפסת (צילום: איליה מלניקוב)

אף שאת דירת השותפים הזו מקיפות רק משפחות, האווירה בשכונה מסיבתית. "בכל זמן נתון מישהו עושה על האש או קריוקי", לפי אנה. זה מה שהופך את המסיבות שלהם לנון אישיו בשכונה. מסורת המסיבות בדירה התחילה מישיבה בסלון עם ארבעה חברים. "הסתכלנו על הדירה ואמרנו 'היי, אולי כדאי שנעשה פה מסיבות?'", אומרת אנה וצוחקת כנזכרת במשהו שאסור לה לספר. אותה ישיבה הובילה לשלושה שבועות של ישיבות: יותר אנשים, פחות אנשים, יותר אלכוהול, פחות אלכוהול. תמיד הייתה התרחשות. אלה היו שלושה שבועות של מסיבה בלתי פוסקת. אבל מכל האירועים שנעשו בדירה יש את ה־מסיבה האגדית שכולם זוכרים. "יונתן הוא הראש של כל העניין הזה", אנה מסבירה. "ואני המבצעת והמפיקה, מוציאה את החזון לפועל". בתקופה ההיא במקום אדם וטל גרו עליזה, דוגמנית מתחילה, ופימה, חבר של יונתן שחי על קו ברלין־תל אביב, שהדירה משמשת לו כבית בישראל. המסיבה התחילה בתשע בערב ונגמרה בשבע בערב ביום שאחרי. עברו בה כ־100 איש. אנשים באו, הלכו, נחו, הרימו וחוזר חלילה. יונתן בהתחלה היה לחוץ על לסגור את הדלתות אבל בשלב מסוים אמר "פאק איט, שייהנו". "מתישהו התעייפנו והלכנו לאכול", נזכרת אנה. "יש מצב שהלכנו אחר כך לאלפאבית?", שואל אותה יונתן. "כן, נראה לי", היא עונה. "עכשיו נחים עד הפעם הבאה", אומר יונתן בחיוך.