אם הקירות יכלו לדבר: המדריך המקוצר לבית החכם

ממזגן שנדלק לבד כשאתם בדרך מהמשרד עד קומקום שמציית להוראות מהסמארטפון - כך הופכים בית תל אביבי ממוצע לגאון. מדריך

בית חכם. צילום: Shutterstock
בית חכם. צילום: Shutterstock
10 באוקטובר 2016

בית חכם הוא כבר מזמן לא רק בגדר חזון של גיקים חובבי "סטאר טרק". נבואותיהם של מגזיני ומדורי הטכנולוגיה השונים על המקרר שיודע לחדש את מלאי החלב או החיישנים שמתריעים מתי העציצים עומדים להתפגר הפכו זה מכבר למציאות נגישה ואפשרית. החודש הכריזה גוגל לא רק על סמארטפון מדובר בשם פיקסל אלא גם על Google Home, רמקול שהוא גם סייען חכם, שמאפשר להפעיל את כל התקני הבית החכם על ידי דיבור, עם פקודות כמו "הדלק אורות במטבח" או "קבע את הטמפרטורה בסלון ל־22 מעלות". וגוגל ממש לא לבד. מספר הולך וגדל של חברות מייצרות נתבים שכבר באים עם "הכנה לבית חכם" ותומכים בשירותים ומוצרי בית חכם נפוצים, ישירות מהקופסה. אלה אמנם עוד לא נפוצים בישראל, אבל עד שנוכל לדבר עם הקירות גם בתל אביב יש לא מעט דרכים לגרום גם להם להחכים.

חכם, מה הוא אומר?

בית חכם הוא מושג המאגד תחת קורת גג אינטליגנטית אחת מגוון מוצרים טכנולוגיים הניתנים להפעלה מרחוק ישירות מהסמארטפון באמצעות אפליקציה, או לתכנות ממוקד שיאפשר להם להגיב למצבים משתנים: תריסים שיודעים לגלול עצמם מטה בשעה שבה השמש נהיית קשוחה מהרגיל, מזגן שמתוכנת להפעיל את עצמו כשהטמפרטורות ואחוזי הלחות עולים, חיישני התרעה שמאותתים כאשר הצמחים בבית סובלים ממחסור במים ותאורה שמשתנה בהתאם לשעות היממה (תאורה קרה ופלורוסנטית בשעות היום, תאורה צהבהבה ורכה בשעות הערב), שואבי אבק רובוטיים והרשימה עוד ארוכה.

אז איך מגדילים את מנת המשכל של הבית? ובכן, יש שתי גישות: האחת הוליסטית ומבוססת על מערכות כוללניות ומרובות רכיבים, והשנייה מודולרית יותר ומאפשרת בנייה של בית חכם בהתאם לתקציב ולצרכים האישיים.

הגישה הראשונה מציעה מערכות שלמות שמשווקות בין היתר על ידי חברות כמו בזק או iDigital. מערכות כוללות לבית לרוב יכללו מפסקי תאורה, מפסקים לשליטה על תריסים חשמליים, יחידת פיקוד למזגן ויחידות פיקוד למערכות שמע ולטלוויזיה, בצד שקעים חכמים, חיישני אוטומציה (למשל חיישני תאורה הפועלים על בסיס זיהוי תנועה אנושית), וכמו כן – יחידת שליטה מרכזית שאפשר לקבע בקיר ולשלוט עליו באמצעות אפליקציה או טאבלט ייעודי.

המערכת של חברת Green Point הישראלית (המשווקת ברשת iDigital), למשל, מאפשרת גם לשלוט בפעולתם של מכונת הכביסה ודוד המים וכוללת לוח פיקוד דמוי טאבלט, שאפשר לקחת לכל מקום ושכמעט לא דורש טעינה חשמלית. יתרון נוסף שלה טמון בכך שהיא לא דורשת חיבור ויי פיי, ולפיכך מסוגלת לפעול עצמאית. עלות התקנה בסיסית של המערכת היא 1,300 ש"ח, ונוסף על כך, על כל רכיב נגבים בנפרד 549 ש"ח. כל מערכת כוללת חמישה רכיבים כאלה לכל הפחות, כך שמחירה המינימלי עומד על כ־4,000 ש"ח.

המערכת הביתית של בזק, לעומתה, מבוססת ויי פיי בחלקה ונשלטת באמצעות אפליקציה. היא כוללת אקסטרות כמו מצלמת אבטחה ייחודית ושקעים שנועדו להחכים את מכונת הקפה והטוסטר, גלאי תנועה נגד פריצות ונורות חכמות, והיא גם יקרה פחות: מערכת ביתית לדירה קטנה שהרכבנו באתר של בזק, שכוללת מצלמה עם חיישנים, ארבעה שקעים חכמים, שלושה גלאי תנועה לדלת או חלון, ארבע נורות חכמות וחיישן אחד למזגן מגיעה לעלות של 2,640 ש"ח בשווי מוצרים, מלבד המצלמה שהיא בתשלום קבוע של 19.90 ש"ח לחודש בחשבון בזק.

המערכות הללו אמנם מאפשרות להמטיר חוכמה על הבית בן לילה, אך הן לא חפות מחסרונות.
ראשית, אתם כבולים לספק אחד בזמן שאפשר למצוא מגוון אלטרנטיבות איכותיות לא פחות בשוק, ושנית – המחיר. עלותן של מערכות כאלה יכולה לטפס בקלות לכמה אלפי ש"ח לפני שתספיקו להגיד נורה חכמה. בזק אמנם מציעים סוג של חכירה ופריסה לתשלומים, אבל עדיין, מדובר בהוצאה לא מבוטלת.

מבית מטומטם לחכם בחמישה צעדים פשוטים

הגישה המודולרית מאפשרת להחכים את הבית בצעדים מדודים יותר, בהתאם לצרכים האישיים ולתקציב. מחיריהם של המוצרים השונים נעים בין עשרות ש"ח למאות ש"ח לכל היותר לפריט בודד, ואפשר למצוא אותם בחנויות המחשבים, הסלולר והציוד המשרדי. החיסרון: השליטה על הבית החכם ועל הגדרת פעולותיו תלויה בכמה אפליקציות ושירותים. בקיצור, פחות כסף, יותר התעסקות.

1. הדור הבא של השנדליר

שני מותגים עיקריים שולטים בתחום הנורות החכמות: Philips Hue המשווק בישראל על ידי טופ אודיו, ו־WeMo של בלקין שאפשר להשיג בדיוטי פרי. מאחורי הנורות של Philips Hue עומדת פילוסופיה שלמה של יצירת אווירה באמצעות תאורה משתנה, הכוללת נורות לד שמשנות את צבען.

מחירה של ערכה בסיסית, הכוללת שתי נורות לבנות ורכזת מקשרת שצריך לחבר לנתב הביתי, עומד על 400 ש"ח. ברשת iDigital אפשר למצוא גם נורות חכמות המשולבות ברמקולים. הנורות החכמות של WeMo מאפשרות לשלוט במידת העמעום שלהן באמצעות האפליקציה (169 דולר לבקר ונורה, להשיג בדיוטי פרי).

נורות WeMo
נורות WeMo

2. ארוחת בוקר בקליק

חברות שונות מציעות רכיבי אוטומציה למכשירים "טיפשים" כגון טוסטר וקומקום, המאפשרים לתזמן את ההפעלה ואת הכיבוי שלהם מרחוק באמצעות שקע חכם. חברת Efergy מציעה שקע כזה ב־290 ש"ח, וחברת Iot דיגיטל הום משווקת מפסקי תאורה חכמים ומפסקים לתריסים חשמליים (250 ש"ח ליחידת קיר הכוללת שלושה מפסקים), שאפשר להשיג בוואלה! שופס או ברשת המחשבים KSP.

Efergy
Efergy

3. על הקיפאון

אין דבר מנחם יותר בקיץ מאשר לחזור לבית ממוזג. בדיוק לשם כך המציאה חברת Melisa רכיב מחוכם המאפשר שליטה במזגן מרחוק (389 ש"ח ברשת iDigital). חברת Sensibo הישראלית מציעה ערכה מוצלחת לא פחות אך יקרה יותר (החל מ־199 דולר לרכזת וחיישן).

Melisa Climate
Melisa Climate

4. יש מים?

המקבילה המענגת של בית ממוזג בקיץ היא מקלחת מהבילה בחורף. כדי שלא תיאלצו להמתין יותר מדי למים חמים, המציאה חברת Switcher הישראלית פתרון מחוכם העולה 399 ש"ח. כרגע עובדים בחברה על גרסה עדכנית יותר.

5. קונטרול פריק

כדי לתזמר את כל חגיגת האינטליגנציה הזאת רצוי להצטרף לשירות (החינמי, לשם שינוי) של IFTTT, שדרכו אפשר להגדיר את התנאים הדרושים לביצוע פעולות האוטומציה השונות – לדוגמה, הפעלה אוטומטית של המזגן ברגע שהטמפרטורה בבית עולה על 30 מעלות. השירות זמין להורדה באייפון ובאנדרואיד.