תערוכת העיצוב הרב תחומית שבודקת אם פחות זה באמת יותר

בתערוכת העיצוב ״מאבדים את לוס״ בגלריה פריסקופ משחררים לזירה שני מושגים: עיצוב וקישוט. האם ניתן להפריד ביניהם, והאם נועדנו לרצות להתקשט?

שלומי איגר, קליפות (צילום: שלומי איגר)
שלומי איגר, קליפות (צילום: שלומי איגר)
1 במאי 2016

שנה לאחר שפרסם האדריכל יליד מוראביה אדולף לוס את מאמרו המכונן "קישוט ופשע", שבו טען כי חברה מתקדמת אינה זקוקה לדקורציה, ו־69 שנה לאחר שחרת האדריכל והמעצב הגרמני־אמריקאי לודוויג מיס ואן דר רוהה את הביטוי המודרניסטי,"Less is more" נפתחת בגלריה פריסקופ התערוכה “מאבדים את לוס״. התערוכה מבקשת לבחון את האופן שבו מעצבים מקומיים מתחומים שונים מתייחסים, כל אחד בדרכו שלו, אל הקישוט כקונספט.

איתמר שגיא, קִישוּט עַצְמְךָ תְחִילָה (צילום: מירב רהט)
איתמר שגיא, קִישוּט עַצְמְךָ תְחִילָה (צילום: מירב רהט)

“זהו נושא מגרה ומרתק מאין כמוהו״, מסבירה האוצרת מירב רהט את המוטיבציה לקיום התערוכה. “למרות האמירות המודרניסטיות המוכרות, ההיסטוריה מלמדת שתמיד היה ושכנראה תמיד יהיה צורך בהתקשטות״. בעוד חלק מהמשתתפים ניסו להתדיין עם מאמרו של לוס ולהפריח שאלות על מקום הקישוט בשדה העיצוב, אצל אחרים הדקורציה היא לא רק שפה חזותית, היא הבסיס לעבודותיהם. בתערוכה מציגים בין היתר מעצבת הטקסטיל איריס ארד, שציפתה בסריגה ידנית צבעונית עמוד ארעי המכסה את פתח הביוב במרכז הגלריה. לשם הגדלת המתח המדובר בין דקורציה לפונקצינליות, פיזרה ארד חולדות סרוגות מסביב.

שלומי איגר, קליפות (צילום: שלומי איגר)
שלומי איגר, קליפות (צילום: שלומי איגר)

לעומתה בחר מעצב הטקסטיל איתמר שגיא להתמודד עם הנושא באמצעות מובייל שתפר ורקם בטכניקת רקמה חופשית, כביטוי של תחושות, זיכרונות ומאוויים. מעצב הצעצועים שלומי איגר, שבשל תחום עיסוקו המבוסס לרוב על קישוטיות יתר הוא כבר רגיל להתמודד עם שאלות של מינון על בסיס יומיומי, בחר להציג בתערוכה סדרת צעצועים שהופשטו מכל השכבות הדקורטיביות ונותרו עירומים וחשופי מנגנון. המעצבת התעשייתית גלית שבו ארגה קערות וכלים משרוולי מתכת, ובמקום לעטר אותם ולהוסיף אלמנטים קישוטיים היא השתמשה בפעולות של פרימה.

"מאבדים את לוס"
גלריה פריסקופ, בן יהודה 176 תל אביב, עד 28.5