משאבים טבעיים ושקיפות מלאה: שבוע העיצוב במילאנו מספק הצצה לבתי העתיד

בעוד שרוב מותגי העיצוב מתמקדים בנוחות ובהתאמת צבעים, יש המנסים ליצוק תכנים חברתיים וסביבתיים אל בין הקירות והכורסאות. בין המיצגים שנצפו בשבוע העיצוב במילאנו, בלטו אלה של מותג הרכב היוקרתי לקסוס ושל פרויקט IOTA המקומי. הצצה אל פני העיצוב של העתיד

המיצג של לקסוס בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: באדיבות לקסוס
המיצג של לקסוס בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: באדיבות לקסוס
27 באפריל 2017

"המילה עיצוב נגזרת מהשורש ע־צ־ב. במובן מסוים אני חושבת שבשביל ליצור אתה צריך להיות קצת עצוב. כידוע, עם החשכה בא האור ולהפך, ובזה עוסק המיצג – בטוב וברע, ביין וביאנג", התפייטה פרופ' נרי אוקסמן בעת הצגת החידוש האדריכלי מבית מעבדת המדיה של אוניברסיטת MIT. אוקסמן, שעומדת בראש קבוצת עיצוב החומרים של המעבדה, חברה למותג הרכב היוקרתי לקסוס והתבקשה לבטא את פילוסופיית העיצוב שלו תחת מילת המפתח "Yet" ("ועם זאת", בתרגום חופשי).

"כשפנו אלינו מלקסוס היינו עמוק בתהליך הפיתוח של זכוכית אופטית במדפסת תלת ממד", סיפרה אוקסמן. "המושג "ועם זאת" הוא ביטוי מעניין מפני שהוא מקבל משמעות בהקשר מסוים בלבד. הוא מציין משמעות שלמה העולה על סך חלקיה ומבטא קשרים בין מילים שהן לעתים קרובות מנוגדות: מהיר ועם זאת איטי, קשה ועם זאת רך, כהה ועם זאת בהיר, מתקדם ועם זאת אותנטי, על זמני ועם זאת בזמן הנכון. עבורנו, הביטוי מחבר בין דברים במקום להבדיל אותם זה מזה".

המושג החמקמק תורגם לכדי מיצג זכוכית מרשים שיצר אפקטים של אור וצל והוצג בשבוע העיצוב במילאנו בתחילת החודש. המיצג אמנם נולד במטרה לשקף את ערכיה של חברת לקסוס (אמ;לק: חדשני ועכשווי ועם זאת מחובר למסורת), אך למעשה סיפק הצצה אל פני האדריכלות העתידנית.

"חקרנו את הנושא "ועם זאת" באמצעות עדשות של אור, חומר ומרחב. זכוכית היא חומר שדרכו האור משתקף ונשבר, היא עתיקת יומין ועם זאת מודרנית. העניין הוא שהטכניקות שבהן השתמשו עד היום ליצירת זכוכית אופטית, אינן משוכללות מספיק", המשיכה אוקסמן. "שיטות של ניפוח, דחיסה ועיבוד זכוכית – בין היתר – נועדו כולן להשיג ביצועים משופרים של זכוכית. אולם, היכולת לכוונן את התכונות האופטיות והמכניות של זכוכית ברזולוציה מרחבית גבוהה נותרה מטרה ללא אמצעים".

המיצג של לקסוס בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: באדיבות לקסוס

המיצג של לקסוס בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: באדיבות לקסוס

אוקסמן, מעצבת ואדריכלית ישראלית הפועלת כיום בארצות הברית, נחשבת לאחת החוקרות המובילות בתחום האדריכלות הדיגיטלית וההדפסה התלת ממדית. היא הוכתרה על ידי המגזין האמריקאי "פאסט קומפני" לאחת מ־100 האנשים היצירתיים בעולם והציגה את פיתוחיה במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק ובמוזיאון המדע בבוסטון. הפיתוח העכשווי שלה, שעליו היא עומלת זה שנתיים, מתמקד באדריכלות סולארית. המיצג המחיש כיצד אפשר לנצל משאבים טבעיים כמו אור השמש והירח באמצעות חומר עתיק כמו זכוכית במרחב הביתי.

אוקסמן פענחה כיצד אפשר להדפיס זכוכית אופטית בתלת ממד ברזולוציה חדה במיוחד התקפה לשני צדי העדשה – זה הפנימי וזה החיצוני. כך הזכוכית קולטת את האור אך גם פולטת אותו בחזרה, מה שאומר שאולי יום אחד נוכל להמיר את הלבנים והטיח בקירות זכוכית שיחסכו בחשמל ובזיהום הסביבה. "יש כאן פוטנציאל אדיר. הפיתוח הזה מייצר מערכת תאורה טבעית שאפשר לווסת בהתאם לשעות היממה ולכמות האור שבחוץ", סיפרה אוקסמן בהתלהבות. "במילים אחרות, הצלחנו להדפיס עדשות אופטיות בקנה מידה אדריכלי".

ככה זה נראה מקרוב. צילום: MIT
ככה זה נראה מקרוב. צילום: MIT

סורגות מעגל: מיזם העיצוב החברתי של IOTA

המשבצת החברתית בשבוע העיצוב במילאנו נתפסה על ידי IOTA – פרויקט מקומי עם שאיפות בינלאומיות ביוזמתן של המעצבת טל צור והיזמית החברתית שולה מוזס. בעוד רוב מותגי העיצוב מתמקדים בעיקר בחוויית המשתמש ובסוגיות כמו התאמת צבעים, IOTA מפנה את אור הזרקורים אל הידיים העובדות שמאחורי המוצרים. את השטיחים, הכריות, השרפרפים, הפופים והנדנדות שהוצגו במילאנו יצרו נשים בדואיות מכפר חורה שבנגב תוך הקפדה על שני דברים – איכות הפריטים והתנאים הסוציאליים. צור (35), מעצבת תעשייתית בוגרת המכון הטכנולוגי בחולון (שגם הקימה את מותג האופנה פייפר ג'אם מבית רשת סטורי), דאגה לספק תעסוקה לאותה קהילה, והקפידה על שכר הוגן, פנסיה ותלוש שכר. לכאורה תנאים אלמנטריים, אך בפועל פריבילגיה בקרב קהילות מסוימות. הנשים למדו את מלאכת הסריגה במסרגה אחת וחומרי הגלם הובאו עד פתח ביתן, שם התאפשר להן ליצור את אותם פריטי עיצוב. השמועות על אודות הפרויקט הגיעו עד לאוזניו של מעצב גופי התאורה הלונדוני המוערך טום דיקסון. המעצב התרשם והזמין את צור וצוותה להתארח במתחם העיצוב הגרנדיוזי שלו במילאנו, בצד שמות בומבסטיים כמו איקאה, פירלי ואריק לוי תחת השאלה "כיצד תיראה הצרכנות של העתיד?".

פרויקט IOTA בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: נלו האגן
פרויקט IOTA בשבוע העיצוב במילאנו. צילום: נלו האגן

הקולקציה, שנוצרה כולה בעבודת יד, היא למעשה הקולקציה הרשמית הראשונה מבית IOTA. "הפרויקט נולד לפני שנתיים, אבל רק לאחרונה הוא התחיל להמריא ולהתגבש לכדי מותג עיצוב של ממש", סיפרה צור למבקרי הביתן של IOTA. "לא המצאנו כאן שום דבר חדש. להפך, לקחנו מלאכה קלאסית והנגשנו אותה. היום אנחנו עושים את זה עם נשים בדואיות, והשאיפה היא שמחר זה יקרה בפולין או בגווטאמלה. יש בפרויקט הזה משהו שקצת מחזיר את המהפכה התעשייתית אחורה, אבל זה הערך שלו – ההכרה בכך שיש דברים שעדיין אי אפשר לעשות במכונה".

* הכותבת הייתה אורחת של חברת לקסוס בשבוע העיצוב במילאנו