מרימים את האף: בשמי הבוטיק ירעננו לכם את חוש הריח

המגמה החדשה בעיר: בשמי בוטיק נישתיים בהתאמה אישית, שבשם האינדיבידואליזם מנסים לגרום לנו להפסיק להיצמד למותג ולפתוח את הנחיריים לדברים חדשים - וזה מריח טוב

ז'ילינסקי רוזן. צילום: נמרוד סונדרס
ז'ילינסקי רוזן. צילום: נמרוד סונדרס
23 ביוני 2016

בעידן שבו כל חובב וחובבת אופנה בעלי מעט כבוד עצמי לפחות נאלצים לתחזק אוסף של נרות דיפטיק ריחניים ובקבוקוני ביירדו פוטוגניים על שידת הטואלט, היה זה רק עניין של זמן עד שחנויות לבשמי נישה יתפשטו ברחבי העיר. להתראות שאנל מדמואזל וז'אדור דיור, אהלן ניחוחות בוטיק חדשים ולא מוכרים בהתאמה אישית. הבשורה הטרייה ביותר בתחום היא Scentwish – מיזם אינטרנטי שהושק בתחילת החודש בשאיפה לאפשר לנו לדלג על חוויית ההתזות המביכה בסופר־פארם. האתר מציע שירות מנויים חדשני לצריכת בשמים, הפועל על אלגוריתם ייחודי שלומד את צרכניו בעזרת שאלון הבוחן העדפות אישיות (מהעונה ועד המשקה הכי אהובים) תוך שקלול חוויותיהם של אלפי משתמשים שלוקטו מרחבי הרשת. המטרה העיקרית היא לשמש מורה נבוכים ולהנגיש את מגוון הריחות העצום, ובין השאר לאפשר התאמת ניחוח אישי מתוך מבחר של כ־400 ניחוחות. בסוף התהליך נבנה פרופיל ריח אישי, ועל פיו נשלח מדי חודש בושם חדש בבקבוקון זעיר של שמונה מ"ל שאמור להספיק ל־30 יום.

"מדי שנה יוצאים לשוק מאות בשמים חדשים, אז אין פלא שהצרכנים מאבדים את הידיים והרגליים", מסבירה היזמית המייסדת טלי בירנבוים. "התוצאה היא שרוב האנשים נצמדים לבושם היחיד שהם מכירים כל החיים, או לחלופין מנסים ללכת על בטוח ולרכוש מותג מפורסם שלא בהכרח מתאים עבורם". עשרה אחוזים מכלל הבשמים שמוצעים באתר הם בשמי נישה. בירנבוים מתכננת להגדיל את המינון ולהוסיף מותגי נישה נוספים; היא מספרת שקצב הצמיחה בתחום עמד על כ־30 אחוז בשנה האחרונה.

"אחת המגמות החמות כעת בעולם היא האינדיבידואליות. לאנשים נמאס ממותגי העל המוכרים ומההצפה שלהם, הם הרבה יותר מודעים. הצרכנים של בשמי הנישה מחפשים את הריח שישקף אותם, ולא את המסר של כוכב, מעצב או בית אופנה כזה או אחר", אומר ארז רוזן, הבעלים והרוקח של מותג הבשמים ברוקחות אישית ז'ילינסקי רוזן. "הבושם הוא הדבר שחותם את ההופעה שלנו, ואנחנו לובשים אותו כשם שאנחנו לובשים בגד – בשביל לספר סיפור. הרי שאחת התכונות הייחודיות לבשמים היא שהם נטמעים אצלנו בזיכרון. לצורך העניין, נניח שהיינו יוצאים לדייט והייתי משתמש בבושם שבמקרה משמש את האקס שלך – הוא אוטומטית מצטרף אלינו לפגישה".

"כמו שלאנשים נמאס להתלבש אותו הדבר, נמאס להם גם לחלוק את אותו הריח – אז הם יצאו לחפש את השונה, את האישי ואת המומחיות הספציפית", מחזק גיא שסטוביץ', בעל בוטיק הקונספט אינדיבידואל, אחד ממוקדי העלייה לרגל האהובים על המסניפים הנישתיים בזכות 15 מותגים של בשמי נישה המציעים 40 ניחוחות שונים בהתאמה אישית. "זו מגמה שאפשר להקביל למתרחש בתעשיית האופנה עם המעצבים הצעירים והמקוריים לטובת הרשתות הגדולות והמסחריות, ואפילו למה שקורה בתעשיית היין ויקבי הבוטיק".

אז אתה בעצם אומר שהגיע הזמן להיפרד ממעצבי העל?

"אני לא יודע אם להיפרד זה המונח הנכון, כי יש מי שישתמשו בבשמים מסוימים כל חייהם. עם זאת בהחלט אפשר לפתוח את האף לדברים חדשים, לצד הבשמים שהתרגלנו לצרוך במשך החיים".

איך שומרים על הנישה ככזאת?

"זה באמת אתגר, ואכן קורה שמותגי נישה גדלים והופכים למיינסטרים באופן בלתי נמנע. אנחנו מנסים למצוא מותגים ששומרים על הייחוד שלהם באמצעות ניחוחות חדשניים בצד מדיניות ייצור והפצה במהדורות מוגבלות".

ז'ילינסקי רוזן. צילום: נמרוד סונדרס
ז'ילינסקי רוזן. צילום: נמרוד סונדרס

הסוד הוא בניחוח?

את הגושפנקה הרשמית להפצת התופעה בזירה המקומית מעניק מותג הבישום והלייף סטייל הלונדוני ג'ו מלון, שהתמקם לפני כשלושה חודשים בקניון רמת אביב. המותג, בבעלות חברת אסתי לאודר, עשה עלייה תוך כוונה ברורה להתרבות במהירות ולהכניס את הז'אנר הבדלני אל קניונים נוספים. האמצעים: מימוזה והל, אגבה כחולה וקקאו, יסמין לבן ומנטה, אגס אנגלי ופרזיה ועוד ניחוחות ארומטיים עזים בשילובים נועזים. כמו כן, בימים אלה משיק המותג שיתוף פעולה מהסוג ששמור בדרך כלל לחברות אופנה, ומציג קולקציה שנוצרה בשיתוף האמנית ומעצבת הטפטים הלונדונית מרתה ארמיטז'.

במקביל ממשיכה להתבסס תופעה דומה בתחום העסקי – החל מבתי מלון, דרך מותגי שונים ומשונים וכלה במסעדות – נדמה כי כולם עולים על גל הריח ומנצלים את הממורביליות שלו למיתוג חללים. "המטרה היא לקשר מותג לניחוח כחלק משפת עיצוב כללית ולהציע ערך מוסף במישור החווייתי. המחקרים מראים שהתאמת הריח הנכון לחלל מגדילה את חוויית השהייה במקום ומעודדת רכישה", אומרת שרי שמי־קרן, בעלת החברה הישראלית פושיה למיתוג בריח, שמשתפת פעולה עם מגוון מותגים, בהם בל אנד סו, סאקס ומלון הבוטיק הוטל מונטיפיורי.

"ריח הוא מרכיב דומיננטי מאוד בחיים שלנו, והוא נשאר איתנו גם אחרי שאנחנו עוזבים את המקום. רוב העסקים שמחזיקים מעצמם משתמשים בניחוחות שמזוהים עמם", מוסיפה טלי סבג, בעלת בוטיק העיצוב טלי'ס בנווה צדק, שבו היא מציעה כבר יותר מ־13 שנה את מותג בישום הנישה העצמאי שלה.

אך האם מרוב אינדיבידואליות כבר קשה להריח את ההבדלים?

"הייחודיות בבשמים שלי נעוצה באחוזי הריכוז הגבוהים שמאפשרים להפיץ ריח בצורה דומיננטית", משיבה סבג. "אלו ריחות בוטיק ייחודיים שנרקחים מחומרי גלם איכותיים ולא סינתטיים, לא משהו שאפשר למצוא בסופר־פארם, למשל".

Scentwish,י69.90 ש"ח לחודש בודד, 780 ש"ח למינוי שנתי

אינדיבידואל, 450־1,990 ש"ח, שבזי 40 תל אביב

ז'ילינסקי רוזן, 25־350 ש"ח, פינס 15 תל אביב, עולי ציון 5 יפו

ג'ו מלון, 260־520 ש"ח, קניון רמת אביב (קומה 1) תל אביב