בעטיפה של ממתק: אתר השופינג מרמלדה מרקט ממשיך להתפתח

בארבע שנות פעילותו של מרמלדה מרקט השתנתה תרבות הצריכה המקוונת מקצה לקצה. קברניטי אתר השופינג הישראלי, שהתחיל כניוזלטר בוטיקי, מסבירים בריאיון למה הם כבר לא נבהלים מהמילה "קניון"

סוכרת. עופר שני ומיכל רביב-קדושים, מרמלדה מרקט. צילום: בן קלמר
סוכרת. עופר שני ומיכל רביב-קדושים, מרמלדה מרקט. צילום: בן קלמר
5 בנובמבר 2015

בשנים האחרונות חל שינוי מעניין בהתנהגות הצרכנים ברחבי העולם: יותר ויותר אנשים נכנסים לחנויות כדי להתרשם מקרוב מהמותגים האהובים עליהם, אך בוחרים לצאת בידיים ריקות ולקנות אונליין. לנוכח תמורה זו השיקה אמזון אפליקציה חדשה המאפשרת לסרוק מוצרים מבוקשים בבתי הכלבו הגדולים בארצות הברית, ולאתר אותם לאחר מכן ברשת במחיר הידידותי ביותר.

בישראל זה עדיין לא כך, כפי שמעידה מיכל רביב־קדושים, מנכ"לית מרמלדה מרקט, אתר הקניות החלוצי שחוגג כעת ארבע שנים להיווסדו: "אף שהקהל מדביק את הפער בקצב מסחרר ונרשמת צמיחה במאות אחוזים בצרכנות האונליין, נראה שהישראלים מעדיפים לעשות את המחקר המקדים ברשת, ואת הרכישה – בחנויות. תהליך הרכישה בשלט רחוק עדיין מלווה בהרבה חשדנות, וזו המשוכה הכי גדולה שעומדת בפני הקמעונאות הווירטואלית המקומית". את ההתנהלות הצרכנית הזו היא מייחסת להיותנו מדינה קטנה וחמימה שבה קל ונעים להתהלך בעולם האמיתי ולבחון אותו מקרוב.

הרצון להפיג את החששות וליצור סביבת קניות בטוחה הייתה המניע להקמת מרמלדה מרקט ב־2011. הפורמט הראשוני שהופץ ב־2007 נשען על ניוזלטר שהפיץ המלצות כתובות היטב, "סוכריות" כפי שמכנה זאת עופר שני – מיוזמי האתר ומנהליו. רשימת הדיוור צמחה ל־60 אלף נמענים תוך שנתיים: "מהר מאוד נוצר מצב שבו כל מוצר שהמלצנו עליו מתחומי העיצוב והלייף סטייל אזל מהמלאי של המעצבים תוך שעות אחדות. הבנו שבאופן בלתי מתוכנן הפכנו לאתר שעוסק במסחר. זה נבע מתוך מערכת יחסים מבוססת אמינות שפיתחנו עם הקוראים שלנו".
שני מודה כי לפי המודל המקורי הייתה מרמלדה מרקט אמורה להיות המקבילה הישראלית לאתר Etsy המבוסס על קהילה של יוצרים קטנים. עם הזמן הורחבו הקריטריונים, והם חלים כיום גם על יזמים ויבואנים, המתגוררים כולם תחת קורת גג מקוונת אחת.

"השאיפה שלנו הייתה ליצור פורמט פשוט וידידותי יותר, שמתמקד גם בחוויית הקנייה כמובן, אבל קודם ביתרון הגדול שלנו כאתר מקומי שפועל בעברית ומבצע משלוחים בתוך ישראל ובמהירות", הוא מסביר. לרגל חגיגות יום ההולדת ומתוך רצון לתרגם את המונח הווירטואלי "Market Place", הגדירו עצמם אנשי המרמלדה "קניון העיצוב הגדול והקולי בישראל". הקונוטציה הראשונית לשם זה היא רשתות גדולות ומסחריות, ייצור המוני ואפקט העדר, אולם תארים אלה מייצגים את ההפך המוחלט לערכים שבמרמלדה מרקט מבקשים להתהדר בהם – עבודת יד, מקוריות וקיימות.

סוכרת. עופר שני ומיכל רביב-קדושים, מרמלדה מרקט. צילום: בן קלמר
סוכרת. עופר שני ומיכל רביב-קדושים, מרמלדה מרקט. צילום: בן קלמר

"זה פשוט כמו קניון שפתוח 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע", מסביר שני. הכוונה לדבריו הייתה להמחיש את כמות החשיפה שלה זוכים בעלי החנויות בשוק המסוכר שלו.

"באותה מידה אפשר להשוות את מידת החשיפה באתר לציר קניות מרכזי כמו רחוב דיזנגוף, רק ללא עלויות התחזוקה הגבוהות ועם האפשרות להקים חנות תוך שבע דקות", מצטרפת רביב־קדושים לשורות הסנגוריה.

היתרון המרכזי בפלטפורמה הזו טמון באפשרות להרכיב פרופיל משתמש מדויק המבוסס על מאגר נתונים מקיף של הלקוח הממוצע. "קודם כל, מדובר בלקוחה", מתקנת רביב־קדושים ומצביעה על עוד מגמה מעניינת, "הרוב המוחלט של הקונים הן נשים בנות 30־45. יש אמנם הרבה מאוד טראפיק מתל אביב ומאזור המרכז, אך בפועל מרבית הרכישות מתבצעות דווקא בצפון הארץ".

אחרי הכל, היכולת ללמוד על האדם שמאחורי הארנק היא יתרון שלא יסולא בפז, ודאי לא בדמי שכירות ובארנונה.

לאתר מרמלדה

מרמלדה במספרים:

מספר הגולשים הממוצע ביום: 30,000

מספר העסקאות הממוצע ביום: 500

מספר החנויות באתר: 1,100

סכום הרכישה הממוצע: 200 ש"ח

4 קטגוריות המכירה המובילות: 1. בגדי מעצבים , 2. תכשיטים, 3. עיצוב לבית, 4. ילדים

5 חנויות האופנה המובילות באתר: 1. קארין A, 2. בנסימון, 3. סופי, 4. שרה בראון, 5. מדוזה