קנדל ג'נר בפרסומת של פפסי: טימטום האדם הלבן במלוא הדרו

בפרסומת החדשה של פפסי, קנדל ג'נר פותרת את בעיית האלימות המשטרתית בעזרת משקה קל ומנציחה את האדם הלבן במלוא הדרו: בור, פטרוני ומביך. מעולם לא היו פריבלגים רבים כל כך, בפרסומת מטופשת כל כך, עם מסר מנותק כל כך

מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך
מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך
5 באפריל 2017

כשקנדל ג'נר נשאלת בראיונות עד כמה השיוך למשפחת קרדשיאן עזר לה לקריירה, היא עונה באחת הקלישאות האהובות על ילדים של, והיא ששם המשפחה דווקא מפריע לה – שכן על מנת להוכיח את עצמה היא צריכה לעבוד פי מאה יותר קשה. ובכן, כשאתה מקבל פניה מתאגיד המשקאות פפסי לככב בפרסומת שלו, אין ספק כי הוכחת את עצמך. ועכשיו כשהפרסומת החדשה של פפסי יצאה לאוויר העולם, היא גוררת שלל תגובות ברשת ודבר אחד כבר בטוח – ג'נר הוכיחה ששם משפחה לא שווה כלום אם אין לך שכל.

***עדכון: עוד לא יבש ה-CO2 על שפתיה של ג'נר ופחות מ-24 שעות לאחר עליית המודעה לאוויר – היא נגנזה ע"י קונצרן המשקה המסוכר, ששיגר גם התנצלות. "פפסי ניסתה להעביר מסר עולמי של אחדות, ארחווה והבנה", כך לשון ההתנצלות. "פיספסנו את הנקודה ואנו מתנצלים. לא התכוונו להקל ראש בנושא רציני. אנו מסירים את המודעה לאלתר".

ובצד השני של הספקטרום, הקומיקאי טרייבון פרי צייץ "פרסומת הפיאסקו של פפסי היא דוגמה מושלמת למה שקורה כשאין שום אדם שחור בחדר בעת שהחלטות מתקבלות".***

הפרסומת החדשה נוגעת בתחום ההתעוררות הפוליטית-חברתית שתופסת את הכותרות בשנים האחרונות. היחס לשחורים, אפליה נגד מיעוטים, נשיא ארה"ב שתופס נשים בכוס ועוד כהנה וכהנה נושאים שמטרידים בעיקר אנשים שנולדו במינוס פריבילגיות – מצב שג'נר לא קרובה ללהכיר/להבין את המשמעות האקוטית שלו.

וודאי, היא לא צריכה להיות בחורה אסייתית שהגיעה לזנות בגיל 3 בכדי שתהיה לה זכות דיבור, אבל עצם כיכובה בפרסומת כה מטופשת הוא בבחינת לעג לרש. אגב, השיר שמלווה את הפרסומת שייך לסקיפ מארלי, הנכד של. האם אפשר ללמוד מזה שכסף באמת קונה הכל? שחברות פרסום הן בעלות אמצעי שיכנוע של מאפיה? שהאנושות סתומה ללא תקנה?

מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך
מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך

בפרסומת נראים שלל ייצוגים לבני מיעוטים (האסייתי, המוסלמית, השחור עם הצמות וכו'), נוהרים להפגנה כלשהי. השלטים (המחורטטים) מורמים, האווירה נראית טוב ומצטלמת פצצה, ולרגע אחד אפשר לחשוב שכל הפגנה היא קואצ'לה קטן וחביב. ג'נר, שמצטלמת לקמפיין כלשהו בפאה בלונדינית, מוזמנת להצטרף למוחים, והיא כמובן לא חושבת פעמיים, מסירה את הפאה (חתרני), מעיפה אותה אל עבר הסטייליסטית השחורה על הסט (רציני), חוזרת לצבע שיערה המקורי (הכי אמיתית שיש ולא כוכבנית ריאליטי), תופסת פחית פפסי ומגישה אותה לשוטר הלבן שמגיב בחיוך. סוף.

מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך
מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך

אז בעצם כל מה שצריך בשביל לגרום לשוטרים להפסיק לפוצץ במכות ישראלים ממוצא אתיופי – זה להביא להם פפסי. נחמד בסך הכל. המוח שלכם כבר התפוצץ? שלנו בהחלט כן. ומילא פפסי שהגו את הרעיון הזה שהולם יותר מחשבה אינפנטילית של ילד בן 4, אבל למה שג'נר, בחורה שנולדה מפוצצת בכסף, באפשרויות ובקשרים, תתן יד לפיגור הפרסומי הזה? מה דבר כזה יכול לתרום לה לקריירה? עד כמה אדם נואש לכך שיכתבו עליו, שהוא נותן יד לפלגמטיות שלא נראתה כמותה בתזמון רגיש מאי פעם?

"לאחר המחאה החברתית בארץ החלו חברות פרסום לפרסם כל מיני דברים סביב התמה של מחאה. מנעלי קרוקס (שתוכל לצעוד) ועד בתים כי ב' זה בית", מוסיפה אפרתה ירדאי, פעילה חברתית. "פפסי עושים את אותו הדבר. לקחת מחאה שהתארגנה כנגד דיכוי בכדי לפרסם דיכוי אחר (כלכלי) שמצמצם את הוויית החיים שלנו למוצרים צרכניים בלי להכנס לזה שמדובר ברעל ותו לא. המחאות הגדולות האחרונות בארצות הברית – בין אם צעדת הנשים בין אם המחאות נגד אלימות משטרתית, מוחות בסופו של דבר נגד סוגים שונים של דיכוי, כולל הדיכוי הכלכלי. זה אבסורד שפחית קולה אמורה למנוע אלימות משטרתית. רק שינוי תפיסתי טוטאלי של המערכות המדכאות האלו ימנע את הקורבן הבא".

מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך
מתוך הפרסומת של פפסי עם קנדל ג'נר. צילום מסך

אבל מה זה משנה, העיקר שכולם מדברים על הפרסומת, על קנדל, והעיקר שאמא קריס מרוצה. אביב הגיע, פסח בא, והתמנון של משפחת קרדשיאן יכול לעשות מה שמתחשק לו, פשוט כי הוא יכול. היום זה התמנון, מחר זה טראמפ, שלשום זה אסד ומחרתיים זה כל מי שיודע שאין שום מחיר הוא עלול לשלם כתוצאה ממעשיו. חג שמח!

והנה גירסה הרבה יותר לטעמנו: