את באה לפה הרבה, פרח?

פריחת הכלניות והרקפות היא סיבה מספיק טובה לצאת מגוש דן ולהסניף משהו אחר, חוקי לשם שינוי. המלצות

10 בפברואר 2014

אם להודות באמת, לרקפות ולכלניות אין בדיוק ריח, אבל גם אם ניחוח מטריף לא נודף מעלי הבורג הלבנים־ורודים־סגולים ומהמלכה האדומה – פריחה היא משהו שבהחלט אפשר לקחת לריאות (וגם מומלץ). בעיר, בין מדרכה לאספלט, קשה לדעת מה פורח מתי, ולכן אנחנו כאן כדי לספר שהטבע עבר פאזה. הרקפות החלו לפרוח כבר לפני כחודש והכלנית המצויה, שנבחרה השנה לפרח הלאומי, הפציעה לפני כשבוע ודוהרת אל שיא הפריחה שלה במהלך פברואר.

אז איפה רואים רקפות? פופולרי לנסוע לגבעות רקפות למיניהן כמו זו שליד קיבוץ גלעד ברמות מנשה או ליד טל שחר באזור השפלה. לא נכחיש – הרקפות שם באמת משתוללות, אבל כמות האנשים וכלי הרכב יכולה בסופי שבוע לבאס בגדול. השיטה היא כזאת: אם אתם יכולים לגנוב איזה יום באמצע השבוע ולהגיע לאחת הגבעות האלה – לכו על זה. אם אתם מגיעים כמו כולם בשבת, עדיף לפסוח על הגבעות הרשמיות ולצאת לחפש אותן ביער בן שמן (20 דקות מתל אביב), באזור חורבת מדרס (אזור בית שמש) ובמקומות נוספים.

יער האלונים באלוני יצחק (סמוך לכפר גליקסון באזור גבעת עדה) הוא יעד נוסף לציד רקפות. המסלול המעגלי הקל, הקצר והמזמין הופך גם את היעד הזה לנקודה שרחוקה להיות מבודדת, אבל אם לא תמהרו לפרוש מחצלת כבר בהתחלה, סביר שתמצאו מקום לא רע בחצי האחר של הדרך (אלה שיעקפו אתכם כשתתפננו בשמש בטח יסננו "למה עצרנו על הרקפת הראשונה"). יעד נוסף ומבודד יותר הוא ההר העגול ליד מושב עמיקם (שילוט ברור מהכניסה למושב). טפסו ברגל לאנדרטה בראש הגבעה (המקום הוקדש לזכר בן היישוב, ראובן גלקין, שנפל בחווה הסינית). אם יש לכם רכב שטח אפשר לעלות איתו ולתפוס כיוון ליער, למרבדי הפריחה. זו נקודה מצוינת לפיקניק של שבת ומלמעלה נשקף נוף יפה של אזור מנשה.

רקפות-02-P

כלניות במיליונים

הנה שוב מתרגש עלינו פסטיבל דרום אדום, ואין ספק שקשה להתחרות במרבדים האדומים הממסטלים שמכסים שטחים גדולים בצפון הנגב. כמדי שנה סופי השבוע גדושים בסיורים חינמיים לכל המשפחה, טיולי אופניים, הופעות (ווקה פיפל, מאור כהן ופיטר רוט, ארז לב ארי, אהוד בנאי), פעילויות, שוקי איכרים, אוכל ואמנות. השנה אפשר להתחמק באלגנטיות מהפקקים על ידי נסיעה בקו הרכבת החדש לשדרות. מדי שישי תצא לדרום "רכבת הכלניות". במהלך הנסיעה יחולקו לילדים ערכות הפעלה ויצירה ובהגעה ליעד שאטלים ייקחו את הנוסעים אל מרבדי הפריחה. במהלך הפסטיבל יופעלו תחנות מידע בצומת יד מרדכי, בצומת בית קמה ובאתרי הפריחה.

דרום אדום. צילום: רפי בביאן
דרום אדום. צילום: רפי בביאן

צפוניים? פריחת כלניות יפה במיוחד באדום, סגול ולבן פורצת מדי שנה גם במנחת מגידו ובאזור אלונים. כדאי לעקוב אחר דיווחי פריחה באינטרנט כדי לדעת מתי לצאת לדרך.