מצעד הלהיטים

רגע לפני שאנחנו מתמסרים לטרנדים, למעצבים ולשיתופי פעולה חדשים - קבלו את אלה שנתנו בראש בשנה החולפת. מישהו אמר פופ אפ?

פופ להמונים
פופ להמונים
28 באוגוסט 2013

פריצת השנה – אלון ליבנה

האם מישהו כבר זוכר שאלון ליבנה הגיח לחיינו כמנצח בניסיון הלא מאוד מוצלח לעברת את התוכנית האמריקאית המצליחה "פרויקט מסלול"? לא ממש, אבל ייתכן שהתוכנית היא זו שסייעה לו לדלג מעל שלב ההתבססות של המעצבים הצעירים בעיר ולמקם את עצמו במהרה כמעצב כלות ובגדי ערב מוביל. השנה אירעה נסיקה נוספת ומשמעותית יותר של ליבנה, בעיקר בשוק הבינלאומי. היא החלה בקולקציה המרשימה שהציג בשבוע האופנה של גינדי שאחת משמלותיה הגיעה לנינה גרסייה (שופטת "פרויקט מסלול" האמריקאי), ונמשכה בשמלה שעוצבה בהזמנה מיוחדת עבור ביונסה, שאותה לבשה עם יצירות של בתי אופנה פריזאיים מובילים בסיבוב ההופעות האחרון שלה. נוסף לחזית הסלבריטאית התברג ליבנה גם בלוח הזמנים הרשמי של שבוע האופנה של ניו יורק לעונת חורף 2013, שם הציג את קולקציית קיץ 2014.

הציצו לתצוגה של ליבנה:

שיתוף הפעולה של השנה – ברכה בראון ואושידה

מכל שיתופי הפעולה הרבים שהולידו כמות לא מבוטלת של תוצאות יפות, המוצלח מכולם הוא דווקא הלא צפוי ביותר. מצד אחד נמצאת ברכה בראון, מעצבת עם ותק מרשים שמתבסס בעיקר על בגדי קז'ואל בשלים ונוחים שקל ללבוש ושקשה למשוך עמם תשומת לב יתרה. מהצד האחר עומדת ריבה אושידה סמירה, לשעבר מלכת הכלות האקסטרווגנטיות של צפון דיזנגוף, עם כל המוניטין המשתמע מכך. יחד הן יצרו קולקציה מלאה בעדינות ובמחשבה, תוצאה של תהליך שיצר לא רק איזון בין השתיים, אלא גם דבר טרי וקשוב לצורכי השוק. אם ימשיכו השתיים בקו שהציגה קולקציית הבכורה הן ימלאו פלח חסר בשוק בגדי הערב שיתמקד בלבוש אירועים מתוחכם ונקי – פאר שקט שמגובה בתחושת מודרניות נעימה.

הטרנד היצירתי של השנה – שיתופי הפעולה

אם בחזית המסחרית ניסו למצוא פתרונות מחוץ לקופסה למצב השוק המשתנה, אין פלא שהעוסקים במלאכת היצירה החלו לחשוב גם הם בצורה מקורית יותר, דבר שהביא לשיתופי פעולה רבים בין מעצבים ומותגים. טרנד שיתופי הפעולה הוא אמנם אחד החזקים בשוק האופנה הבינלאומי בשנים האחרונות, אך האופן שבו הוא אומץ השנה בארץ הוא צנוע ומחויב הרבה יותר למציאות: פחות איחודי כוחות בין בתי עיצוב ורשתות ענק, יותר חיבורים בין יוצרים מדיסציפלינות שונות ובין מותגים עצמאיים שחולקים ערכים דומים. מעצב הנעליים עודד ארמה יצר קולקציית סנדלי נשים בעבודת קרושה עם מעצבת הטקסטיל אדווה ברונר, מאיה בש נעזרה באמנית זויה צ'רקסקי ליצירת הדפסים לקולקציית הקיץ, גרטרוד יצרו קולקציה שהאביזרים של וופן אוף צ׳ויס משלימים אותה והמשקיפה נעזרה בשירותיה של דפנה לוסטיג להנפקת קולקציית משקפי שמש חדשה.

עקבו אחרי מעצב הנעליים עודד ארמה באינסטגרם:

טרנד הקמעונאות של השנה – חנויות הפופ אפ

אולי זה המצב הכלכלי הלא ברור, הצפיפות הגוברת בשוק האופנה המקומי או הצורך למצוא פתרונות יצירתיים לצורך הבלתי פוסק לרגש את הקונים. כך או כך, הקיץ, אין ספק שהמגמה החזקה ביותר בעיר היא הכיוון הארעי. מאז תחילת יוני כמעט לא עבר סוף שבוע בלי פתיחה של פופ אפ חדש. כמעט כל חלקה ומתחם בעיר נוצלו לאירועי המכירה הזמניים: החל משדרות רוטשילד, דרך אזורים סטריליים פחות בדרום העיר ומקומות שונים בחלל המפותל של דיזנגוף סנטר ועד חוף הים של תל אביב. יחד ולחוד הם שינו את מסלול הקניות הצפוי הקיץ וגם העניקו, מעצם החיפוש אחר פריטים ייחודיים ומבדלים, חשיפה ללא מעט יוצרים צעירים שהחלו לפעול בעיר בתקופה האחרונה וזכו לגושפנקה רצינית בחסות הטרנד.

התרחבות השנה – סרפן שואו רום

עד לשנה האחרונה היה סרפן שואו רום שם ששויך לאחורי הקלעים של תעשיית האופנה – שם שרק העוסקים בתחום היו מודעים לו ולא גלש לתודעת צרכני האופנה, גם הנלהבים ביותר. אבל בחודשים האחרונים החליטו סיון פליישר ואיילת סחר להעביר את המיזם שלהן – שהחל כחדר תצוגה נודד בין ירידי הקניינים של שבועות האופנה הגדולים – לחנות און ליין שמוכרת את אותו תמהיל של עיצוב ישראלי מקורי לקנייני בוטיקים ולבתי כלבו בינלאומיים. לצד קמעונאות אינטרנטית הפכו השתיים ליבואניות של אחד ממותגי האופנה הקוליים ביותר באגף הקז׳ואל של סקנדינביה – Hope. אוסף הנשים והגברים הראשון שהגיע ארצה נחגג בחנות הפופ אפ שהקימו השתיים למשך חודש בשיתוף פעולה עם מותג התיקים המקומי Duo-One, אחד מגאוות היצוא שלהן.

תערוכת השנה – "הגברת עם החרציות"

אף שבשנה האחרונה העלו תערוכות אופנה נהדרות במוזיאון תל אביב ובחלל של בית העיר, מוזיאון האופנה של חולון – על אירועי שבוע האופנה העיוני שלו ודרך ההתנהלות המקצועית בתחום – הוא עדיין המוזיאון שנותן הכי הרבה כבוד ועומק לאופנה. תערוכת הרטרוספקטיבה ללאה גוטליב שהוצגה בו באביב האחרון לא נפלה מהסטנדרט הגבוה שהציבו התערוכות שקדמו לה. בעזרת האוצרות ועבודת ההכנה הרגישה של איילה רז, קרן בן חורין וטלי קושניר – ניתן הכבוד המקסימלי למורשתה של גוטליב שהלכה לעולמה השנה. השלוש הדריכו את המבקרים בתחנות המסע החלוצי של הגברת: השלבים הראשונים של יצירתה, הפיכת גוטקס לאימפריית בגדי ים בינלאומית ומעצבת המותג הנוכחית, מולי גרד, שמצעידה לעתיד את החזון של גוטליב ושל מותג שהוא נכס לאומי.