אלטרנטיבה מתחת לאשוח

שוקי חג המולד הגרמניים הם תעשיית ענק משגשגת ומתפתחת. המלצות על שוקי החורף הכי שווים בברלין

שוק חג המולד בברלין (צילום: shutterstock)
שוק חג המולד בברלין (צילום: shutterstock)
20 באוקטובר 2013

בשנים האחרונות הפכו שוקי חג המולד הגרמניים למותג משגשג ופופולרי להפליא. מדובר בתעשיית ענק – כמעט כל רובע בעיר גרמנית המכבדת את עצמה מתהדר בשוק חג מולד אחד לפחות. בברלין כמו בברלין, בעיקר במזרח העיר, לוקחים את הקונספט כמה צעדים קדימה, ולא מהססים גם לחלל את קדושת החג במצח נחושה.

שוק ימי חג המולד של ברלין

נקודת הפתיחה של מסע הקניות החורפי היא הכיכר המשמשת כסמלה המפורסם של ברלין הבנויה –אלכסנדרפלאץ (Alexanderplatz). עברו את הכיכר והמשיכו לכיוון עיריית ברלין או "בית העירייה האדום" (Rotes Rathaus), שלמרגלותיו נמצא שוק "ימי חג המולד של ברלין" (Berliner Weihnachtszeit). את הבאים בשעריו מקדמת זירת החלקה על הקרח לצלילי מוזיקת בלט וקונצרטים סביב מזרקת נפטון, אבל החזות הקלאסית מתפוגגת באחת משנכנסים לתחומי השוק עצמו. גלגל ענק, תיאטרון בובות, סוסוני פוני מצועצעים, קרוסלה, דוכנים של דברי מתיקה, זמרים ונגנים בתחפושות תקופתיות המבצעים מזמורי סביאה וקברט גרמניים – כל אלה חוברים יחדיו לגיבוש פסיכוזה תרבותית לפי הספר. מומלץ לרכוש כאן חבילות שי של מיני תרגימה, הראויות לתווית "כל מה שרציתם לדעת על מרציפן ולא העזתם לשאול".

איפה: Vor dem Roten Rathaus 10178, בין בית עיריית ברלין לכנסיית מריאן

פתוח: 21 בנובמבר עד 26 בדצמבר, ב'-ה' וא' 21:00-11:00, ו'-שבת 22:00-11:00

הגעה: רכבת תחתית – Klosterstrasse U2, Alexanderplatz U2, U8, U5; רכבת עילית – Alexanderplatz

מחיר: הכניסה חינם

אינטרנט: www.berlinerweihnachtszeit.de/aktuelles.html

הגלגל הענק שמוקם לרגל היריד (צילום: shutterstock)
הגלגל הענק שמוקם לרגל היריד (צילום: shutterstock)

שוק חלום חורף סביב אלכסה

במרחק הליכה של כעשר דקות לכיוון גשר ינוביץ (Jannowitzbrücke) נמצא שוק "חלום חורף סביב אלֶכסָה" (Wintertraum ums Alexa). נראה שאותם גורמים שחפצו למחות כל זכר ומונומנט של העידן הסובייטי ירשו באותה הזדמנות גם כמיהה לחלום האמריקאי, מתובלת בהזיות על פסטורליה טווטונית. השוק עמוס במתקני שעשועים, בהפעלות ברייקדאנס, באורות ניאון מהבהבים ובמוזיקת ירידים. כאן גם תוכלו לרכוש מחלצות בסגנון ימי הביניים או בהשראה גותית – גלימות ושמלות הראויות לחצר מלוכה פיאודלית או לקונספירציה טמפלרית, כובעי ציד, נשף, או כשף (300-50 אירו), או איבזור מלא לחורף האירופי, מצעיפים וכפפות סרוגים ביד מצמר אלפקה או כבשים ועד מגני אוזניים ומסכות סקי (35-5 אירו) ומאות סוגי סבונים אורגניים. שוחרי הקיטש ירוו נחת למראה ביברי המיניאטורות המפגינים פלורליזם מיתולוגי צרוף – לצד בן האלוהים ואמו הצדקת דרים בעלי חיים, גמדונים, מלאכיות, בנות ים ודרקונים (150-3 אירו, בהתאם לגודל ולאיכות).

איפה: Alexanderstrasse 35, 10179 Berlin, בין גשר ינוביץ לאלכסנדרפלאץ

פתוח: 22 בנובמבר עד 26 בדצמבר, ב'-ו' 22:00-14:00, שבת-א' 22:00-12:00

הגעה: רכבת תחתית Schillingstrasse U5, U6

מחיר: הכניסה חינם

הממתקים של כריסמס (צילום: shutterstock)
הממתקים של כריסמס (צילום: shutterstock)

שוק הולי שיט שופינג

הרי לכם שוק הממצב את עצמו כניגוד אנין טעם ועכשווי לשוקי חג המולד התקניים של גרמניה. "הולי שיט שופינג" (Holy Shit Shopping) מתקיים בהמבורג, בקלן ובשטוטגרט – סוף שבוע אחד בכל עיר – ובברלין הוא שוכן בחללים מתחלפים: מתחנת רכבת דואר בדימוס ועד חלל התרבות בקונסוליה ההונגרית הנטושה. ב-2011 הוא יעלה ויגיח במתחם אלטה מינצה (Alte Münze), מִטבָּעה לשעבר שנוסדה בימי הרייך השלישי.

בתחום ההלבשה השלל איכותי ומדוגם, אם כי חוטא לעתים בחוסר מעוף, בעיקר בהתחשב בעובדה שהמחירים ממוצעים ומעלה (100-20 אירו לפריט). יש בשוק גם אמנים חזותיים, הוצאות לאור של קומיקס מתוחכם, שירה וספרות ילדים חינוכית. "הולי שיט שופינג" מצטיין במחלקות הקונספט, המיחזור והאיבזור. דוכן שלם מוקדש לחלקי אופניים וגלגלים מפונצ'רים הזוכים להתגלגל מחדש בצורת ארנקים, חגורות, תיקים ותכשיטים. בדוכנים אחרים סוליות נעליים ורצועות סנדלים חוות מטמורפוזה לצמידים וענקים, מקשי מכונות כתיבה שנס ליחן ושביבי מחשב בפנסיה חוזרים לשירות הציבור כחפתים ועגילים, טפטים ודפים מצוירים מספרי ילדים הופכים לאהילים, וטביעות אותנטיות של שיני אמנית מספקות מוטיב אמנותי לתכשיטי כסף.

איפה: אלטה מינצה, בין בית עיריית ברלין לנהר השפרה (Spree).

כתובת: בין Molkenmarkt 2  ל-Krögel 2, 10179

פתוח: 4 בדצמבר 22:00-12:00, 5 בדצמבר 20:00-12:00

הגעה: תחתיתU2  תחנת Klosterstrasse

מחיר: 3 אירו לאדם

אינטרנט: www.holyshitshopping.de