בירה, האוצר הלאומי של צ'כיה

"בירה היא ההוכחה לכך שאלוהים אוהב אותנו ורוצים שנהיה מאושרים". בנג'מין פרנקלין

מעצמת בירה עולמית (צילום: Shuttestock)
מעצמת בירה עולמית (צילום: Shuttestock)
24 באוקטובר 2013

אין ספק שהאוצר הלאומי של צ'כיה הוא pivo, או בעברית – בירה. זהו הדבק השומר על אחדותה של החברה בצ'כיה. המשקה המוזהב ששם את צ'כיה על המפה פותח בפילזן בשנת 1842, באמצעות שימוש בתהליך התסיסה התחתון פורץ הדרך. השילוב של המרקם, הטעם והצבע היה כה מוצלח שהיה צורך למתג את הבירה כ-Pilsner Urquell או פילזנר המקורית, מכיוון שמבשלי בירה גרמנים העתיקו את התהליך כמעט מיד. המאבקים על בירות צ'כיות גדולות נמשכים עד היום. אחד המאבקים הארוכים והיקרים ביותר הוא בין הבירה הצ'כית הוותיקה Budvar, או באדווייזר בגרמנית, למבשלת האמריקאית בייצור להמונים הנושאת את אותו שם. אין כל קשר בין שתי החברות. אבל התותחים הכבדים של המותג האמריקאי דורשים שימוש בלעדי בשם כבר שנים רבות ובמקביל הם מנסים לקנות את המבשלת הצ'כית באדוואר. אך מבשלת הבירה הדרום בוהמית הנמצאת בבעלות המדינה לא עומדת למכירה בעד שום הון שבעולם.

מבשלת הבירה Pilsner Urquell (צילום: shutterstock)
מבשלת הבירה Pilsner Urquell (צילום: shutterstock)

לא שהתעשייה כאן לא עוברת הפרטה. כמו בכל העולם, התאגידים מתרחבים ובולעים את היצרנים הקטנים, מה שמביא למוצרים הומוגניים יותר, בתפוצה נרחבת יותר אבל עם הרבה פחות אופי.

כך שאם בעבר הייתם מוצאים בירה מהחבית שלBudvar , Pilsner ,Kozel , Starorpramen ואולי Platan או Branik בפאב השכונתי, כיום בגלל הגלובליזציה מציעים את אחת הבירות המרכזיות הצ'כיות ובדרך גם עוד מותג גלובלי כמו סטלה ארטואה או גינס. במקביל, הבירה הצ'כית הוותיקה, פילזנר אורקל, מיוצרת כיום מחוץ לפילזן.

אך לא כל ההתפתחויות הן לרעה, יש התפתחות אחת משמחת עבור חובבי הבירה בפראג והוא הגל החדש של מיקרו-מבשלות. יאן סוראן הוא איש בעל חזון בתחום. הוא חי בחו"ל שנים רבות וערג לכוס בירה צ'כית הגונה, שאותה הוא החליט לבשל בעצמו כששב הביתה. במיקרו-מבשלה שלו בנובה מסטו, Piovarský dům מגישים את התוצרת שלו אבל גם בירות מעניינות שהוא מוצא בכל רחבי צ'כיה ובעולם.

האוצר הלאומי זורם במכלים. בירת Pilsner Urquell (צילום: shutterstock)
האוצר הלאומי זורם במכלים. בירת Pilsner Urquell (צילום: shutterstock)

גולה נוסף שחזר, פרנטיסק ריכטר, הביא עימו את אותו הקסם לאזור פראג 8 המיובש. מבשלת ריכטר שלו גורמת לחובבי בירה מכל רחבי אירופה לעשות את כל הדרך לאזור הצפון מזרחי של העיר. אחת הסיבות לכך היא התיבול שהוא מוסיף. הנושא של הוספת טעמים טבעיים כגון קליפות תפוז, תמציות אגוזים, פלפל וכדומה אינו מוכר כל כך בצ'כיה. מרבית מבשלות הבירה הצ'כיות הן מסורתיות מאוד.

אבל השיטות המסורתיות של המבשלות הצ'כיות הן בהחלט דבר חיובי. אפילו פילזנר הגדולה והמצליחה שומרת על גילדה מקצועית של חבתנים, שב-2,006, לראשונה זה 30 שנה קיבלה לשורותיה מתלמד חדש. מאחורי המבשלה המודרנית הענקית יש בית מלאכה ובו צוות קטן בונה ומתחזק חביות אלון ענקיות שבהן מתסיסים בירה, בדיוק כפי שנעשה כבר מאות בשנים. מלבד העובדה שזו אטרקציה פופולרית בסיורים יש לכך מטרה נוספת: את הבירה המתבשלת בחביות האלון בדרך הישנה והטבעית שומרים בתור בקרת איכות בהשוואה לבירה המודרנית המיוצרת בייצור המוני.