ההיסטוריה של ברלין: מאז ועד היום

ההיסטוריה הסוערת של ברלין השאירה את חותמה לאורכה ולרוחבה של העיר

שער ברנדנבורג
שער ברנדנבורג
17 באוקטובר 2013

כיכרות ופארקים, אנדרטאות ופאבים. ברלין היא אחת הערים העמוסות בעולם מבחינת אטרקציות תיירותיות – מה לראות, מה לעשות ולאן לצאת.

 

ברלין אולי אינה רומנטית כפריז או יפה כפראג, אך העיר המיוחדת הזו מצליחה לגעת בכל המבקר בה, לטוב ולרע. ההיסטוריה הסוערת של ברלין השאירה את חותמה לאורכה ולרוחבה של העיר, ואי אפשר לעבור יותר משני מטרים בלי להיתקל באתר תיירותי שפשוט חייבים לראות. רגע אחד העיר נראית אפורה, קשה ולא מסבירה פנים, ורגע אחר אתה יושב בבר קטן וחמים, אוכל מרק גולאש ששורף את הלשון או מוצא עצמך בתוך מועדון קטן ומחתרתי, מרגיש כחלק מהסצנה היוצרת את "הדבר הבא". זו עיר עם ניגודיות מרתקת, המשלבת בין אתרים שמלמדים אותך היסטוריה כאובה וטראומטית, לצד אמנות ויצירה, ובעיקר, חיי לילה מטורפים.

 

לברלין סמלים ואתרים היסטוריים רבים מספור, ואחד מסמליה הבולטים של העיר הוא החומה, אשר הוקמה בשנת 1961 ע"י ברלין המזרחית, כחיץ פיזי בין הצד המזרחי לצד המערבי ובעצם יצרה שתי ערים נפרדות. החומה עצמה נפלה רק בשנת 1989 ואז אוחדה העיר שוב, אולם עשרות שנים של חלוקה הגדירו רבות את ברלין, בין אם בפן התרבותי והפיכתה לכר הפורה ליצירה שהיא כיום, אם בפן הארכיטקטוני – כאשר צורת הבניה מסמלת לרוב שני חצאים אלו, כמו לדוגמא קומפלקס בנייני הממשלה הממוקם על עיקול בנהר השפרה ובשל צורתו הישרה חוצה את הנהר פעמיים, כשמטרת העיצוב היא להמחיש את החיבור בין מזרח למערב ועוד.

 

ברלין צריכה לתפקד היום כשלם. זהו האופי המיוחד של העיר אשר חיה לפי גחמות הרגע, אופי אשר הצמיח חלק מקובעי התרבות ופורצי הדרך בתחום המוזיקה, האמנות והיצירה, בעולם כולו.