חילוף מנצח, חילוף מפסיד

החילוף של אייל גולן במוקי ב"הכוכב הבא" הזכיר לנו עוד כמה שינויים פרסנוליים. חלקם היו מוצלחים, חלקם הרבה פחות

1 בדצמבר 2013

החילופים הטובים 

מגי ג'ילנהול במקום קייטי הולמס 

ב־2005 כריסטופר נולאן ליהק את קייטי הולמס לתקפקיד הצלע הנשית בריבוט כבד הראש שלו לעלילות איש העטלף. הולמס, שהייתה מוכרת אז בעיקר בתור ג'ואי פוטר המעצבנת מ"דוסון קריק", עשתה את תפקידה כמצופה, בצורה בינונית וסבירה, שזיכתה אותה אפילו במועמדות לפרס פטל הזהב (הראזי) לשחקנית המשנה הגרועה ביותר, שהלך בסופו של דבר לפריס הילטון. באותה שנה נישאה הולמס לבכיר הסיינטולוגים טום קרוז, ילדה לו את סורי הקטנה, והתרחקה מתעשיית הקולנוע. מגי ג'ילנהול האנושית והפרועה יותר הובאה כמחליפה להמשכון המצליח והמוצלח יותר מ־2008. היא אולי לא בלטה כמו הית' לדג'ר וגארי אולדמן, אבל לפחות לא רצינו לדפוק לה כאפה.

רינגו סטאר במקום פיט בסט בביטלס

יש אנשים שמתקשים מאוד לחיות את חייהם בלי לשאול "מה היה אילו?". תחושת החמצה שכזו כנראה מלווה את פיט בסט, מי שהיה המתופף של הביטלס בין 1960 ל־1962, כשהם היו עדיין סתם חבורת צעירים ליברפולים שניסו להתפרנס מהרוקנ'רול הקליל שניגנו. בסט גויס ללהקה לצורך נסיעה להופעה בהמבורג שבגרמניה, מה שהוביל לשנתיים בהן תופף עם הלהקה, בלי הצלחה של ממש. באוגוסט 1962, חודשיים לפני יציאת הסינגל הראשון של הלהקה – "Love Me Do" – הוחלף בסט ברינגו סטאר, והפך ככל הנראה לאדם הממורמר ביותר בתולדות המוזיקה הפופולארית.  הנה שיר שממחיש כמה החילוף הזה היה מוצלח:

שוש פוליאקוב במקום שוש עטרי 

יעל פוליאקוב, אישה עם כישרון בלתי נגמר, יצרה דרמה קומית על משפחתה הבלתי מתפקדת. האבא האמיתי פולי נקרא לשחק את בן דמותו בסדרה, ובתפקיד האם הובאה שוש עטרי הנהדרת. בתום העונה הראשונה הלכו לעולמם פולי ושוש, והסדרה נראתה כמו מקרה אבוד. פוליאקוב לא אמרה נואש וקיצרה פעם נוספת את המרחק בין המציאות לבדיה. אם המשפחה האמיתית הובאה לשחק את עצמה, והמשפחה האמיתית התמודדה עם מות האב על המסכים של כולנו.

יונית לוי במקום מיקי חיימוביץ' 

ב־2002 חברה מיקי חיימוביץ' אל שותפה לשעבר יעקב אילון בערוץ 10 החדש והשאירה את גדי סוקניק לבדו במהדורה של ערוץ 2. המדינה הוכתה בשיתוק – מי יוכל למלא את מקומה של המאמי הלאומית? יונית לוי, יוצאת גל"צ צעירה הועלתה למגרש של הגדולים, תחילה לצד סוקניק ולאחר מכן, באופן חסר תקדים, לבד. והו, כמה שהיא הוכיחה את עצמה. רהוטה, משכילה, מתנשאת בדיוק במידה המתאימה ולא מפחדת להיכנס לעימותים עם שרי ביטחון.

האריסון פורד במקום אלק בולדווין 

ב־1990 החליטו בהוליווד לעבד לקולנוע את דמותו ההרואית של ג'ק ראיין, גיבור סדרת ספרי המתח־ריגול של טום קלנסי. ראיין, היסטוריון וסוכן C.I.A, הוא גיבור אמיתי; סוג של ג'יימס בונד אמריקאי מודרני ומשפחתי. בסרט הראשון בסדרה, "המרדף אחר אוקטובר האדום", לוהק לתפקיד אלק בולדווין, שהיה אז בדרכו לפסגה וביצע את התפקיד בהצלחה. בעיות התנהגותיות על הסט חברו להצלחה המתונה של הסרט ולשכר המופרז שבולדווין דרש, וגרמו ליוצרים ללהק במקומו את הריסון פורד, שחקן שכבר הראה שהוא יודע להחזיק תפקיד של גיבור בסדרת סרטים לוהטת. עבור בולדווין זו היתה מכה ממנה התאושש רק עם הטמעתו בתוך דמותו של ג'ק דונגי; עבור פורד זו היתה עוד הצלחה כבירה .

אשטון קוצ'ר במקום צ'רלי שין 

צ'רלי שין, וגם דמותו ב"שני גברים וחצי" הסופר־מצליחה הוא אדם בלתי נסבל. אם בצעירותו היה שם חן מסוים שנלווה להתנהגות הפרועה ולאופי המחורבן, בגילו המופלג (48) זה כבר ממש לא עובד. אז אחרי 9 עונות של רייטינג מפלצתי, סכסוכים על הסט, כוכבות פורנו, מזוודות מלאות בקוקאין והערות אנטישמיות כלפי יוצר הסדרה צ'אק לורי החליפו אותו באשטון קוצ'ר. התוצאה היתה אחת העונות הנצפות בהיסטוריה של הטלוויזיה.

החילופים הכושלים

פיל קולינס במקום פיטר גבריאל בג'נסיס

יש להקות שבנויות על יותר מאדם אחד: החברים של נטאשה חייבים גם את ארקדי וגם את מיכה, הביטלס לא יכולים לוותר על ג'ון או פול, הסמית'ס בנויים על החיבור בין מוריסי למאר ואף אחד מהאחים גלאגר לא יכול להחזיק לבד את אואזיס. ב־1975 עזב פיטר גבריאל את ג'נסיס, והשאיר אותה בידיו הרכות של המתופף פיל קולינס, שהפך לסולן ולמנהיג הבלבדי. הרוק המתקדם והמסתורי הוחלף בפופ קל משקל ונטול כריזמה ואחת הלהקות המרתקות בתבל הפכה לנוסחתית, צפויה וחסרת השראה.

ואל קילמר במקום מייקל קיטון 

בשנת 1989 הוליווד התניעה מחדש את פרנצ'ייז הקומיקס האפל של איש העטלף. הבמאי הצעיר והחדשני טים ברטון נקרא לדגל ולתפקיד הראשי הוא הביא איתו את כוכב סרטו "ביטלג'וס", מייקל קיטון, שנכנס בהצלחה לנעליו של המיליונר המיוסר שלוחם בפשע בלילות. "באטמן לנצח", הסרט השלישי בסדרה, בבימויו של ג'ואל שומאכר חסר המעוף (שהחליף את ברטון משום שסרטיו לא מכרו מספיק צעצועים), הגיע ב־1995 והציג את הופעתו של קיטון באור מאוד חיובי. ואל קילמר הצלופחי לא המשיך לסרט הבא, וזכה לביקורות לועגות. המזל שלו הוא שאחריו הגיע ג'ורג' קלוני, שקבר את הסדרה לגמרי.

אורי גוטליב במקום טל ברמן ב"הרצועה"

כשעוזי וייל ומעיין בלום מופיעים יחד ברשימת הכותבים, ברור שזו תהיה חתיכת סאטירה פרועה ונונסנסית. ב־2003 עלתה הרצועה לאוויר של ערוץ ביפ זצ"ל בהוט, ומיד התנחלה בלבבותינו. על גלריית הדמויות הקיצוניות ניצח אז בעדינות טל ברמן, הסטרייט־מן האולטימטיבי לצד קיציס. אחרי שתי עונות מוצלחות הוחלף ברמן באורי גוטליב, שהנחה את התוכנית בתור עופר נבאחו, דמות די של סוכן, אמרגן ומפיק על. האיזון העדין שהתוכנית הצליחה לשמר עם ברמן כמנחה לצד הכלב, מישה המאבטח, קפטן סלומוניקו ועוד, נפגם במעט אחרי החילוף.

מרטין שין במקום הארווי קייטל ב"אפוקליפסה עכשיו"

העיבוד של פרנסיס פורד קופולה לספרו של ג'וזף קונארד, "לב המאפלייה", היה רצוף באסונות קטנים – חריגה מהתקציב, בגידות מתועדות, התקפי לב, משברים אמנותיים וגם הפיטורים של השחקן הראשי, הארווי קייטל כקפטיין ווילארד, והחלפתו במרטין שין האנמי, רק על סמך האודישן המוצלח שסיפק במבחני הבד ל"הסנדק" לתפקיד מייקל קורליאונה. ולחשוב שפספסנו בסצינת השיא של הסרט מפגש פסגה בין קייטל למרלון ברנדו. שלא לדבר על איך היה מריח הנפלם בבוקר.

לאה לופטין במקום גלי עטרי ב"חלב ודבש"

דברים מוזרים קרו בתרבות הישראלית של 1979. פסטיבל הזמר והפזמון היה המדד האולטימטיבי להצלחה מוזיקלית, קובי אשרת היה יצרן להיטים מרכזי ומפורסם, ואפילו לסטרייטים היה אכפת מהאירוויזיון. כל הגורמים הללו תרמו להצלחה המטורפת של השיר "הללויה" ששרה להקת חלב ודבש, שכללה לצד הכוכבת גלי עטרי את ראובן גבירץ, שמוליק בילו ויהודה תמיר. אחרי ש"הללויה" ניצח באירוויזיון וריגש מדינה שלמה, הלהקה המשיכה לפעול וניפקה להיטים כמו "יחד" ו"גלגל ענק". שנה לאחר מכן עטרי עזבה את ההרכב לטובת קריירת סולו מופלאה, לאה לופטין נקראה לדגל, ולא הצליחה לשחזר את ההצלחה.