מדריד: הכר את העיר

נקודת האפס הגאוגרפית של ספרד מתחילה בככר פוארטו דל סול, וזאת גם נקודת המוצא המומלצת לטיול בבירה

מוזיאון ריינה סופיה (צילום: shutterstock)
מוזיאון ריינה סופיה (צילום: shutterstock)

למדריד שני מאפיינים בולטים הקופצים אל העין כשמביטים עליה מהאוויר או במפה. הראשון הוא Paseo de la Castellana הארוך – ציר צפוני-דרומי החוצה את העיר לשניים ומחבר את העיר העתיקה עם רובעי העסקים החדשים בצפון. הרחובות משני עברי ה-Castellana מסודרים בשיטתיות בתבנית של רשת. המאפיין השני הוא העיר העתיקה, על רחובותיה הצפופים וסמטאותיה המפותלות, המרוכזים סביב הכיכר Puerta del Sol. זהו לבה של העיר, לא רק במובן ההיסטורי או התרבותי, אלא גם במובן הגאוגרפי-מעשי. הכיכר משמשת כנקודת התייחסות ממנה נמדדים המרחקים לכל שאר המקומות בספרד, ולוח הטבוע על אבני הריצוף של הכיכר מסמן את מיקומה המדויק של הנקודה, המכונה Kilómetro cero (קילומטר אפס).

כיכר Puerta del Sol (צילום: shutterstock)
כיכר Puerta del Sol (צילום: shutterstock)

ממדיה הקומפקטיים של מדריד מקלים על ההיכרות איתה. המוזיאונים Prado, Thyssen ו-Reina Sofía ניצבים לאורך Paseo del Prado, המכונה "משולש הזהב" האמנותי. מרבית האתרים ההיסטוריים נמצאים בקרבת מקום, בין Glorieta de Bilbao ל-Puerta de Toledo ו-Atocha, ובין Palacio Real ל-Plaza de Cibeles. מכונית לא תהיה לכם לעזר במדריד הישנה. אפשר להשתמש בתחבורה הציבורית, אבל האפשרות הנוחה ביותר היא פשוט לעשות שימוש ברגליים (וזוהי לרוב גם האופציה המהירה ביותר). מפה יכולה לסייע לכם, אולם גם היא לא ממש הכרחית – ההבדלים המשמעותיים בחזות ובאווירה של כל שכונה ושכונה מקלים על ההתמצאות.

אף על פי שמדריד היא עיר קטנה, יש לה אוסף מרשים של שכונות – barrios בעגה המקומית – עם צירי תנועה מרכזיים המשמשים כגבולות ברורים. קשה להגדיר בצורה מדויקת את אופייה של כל שכונה. התיאור כולל אוסף של פרטים שרק המקומיים יכולים להבין לעומק.

במדריד שפע של אטרקציות, מתוכן בחרנו לכם את אלו שהם הכי כדאי להכיר את העיר:

להסתער אמנותית

קחו אתכם נעליים נוחות וויטמינים וצאו לסיור בשלושת ארמונות האמנות של מדריד Prado, Thyssen ו-Reina Sofía.

לשוט על מי מנוחות

שתי אפשרויות נעימות ביותר ניצבות בפני חובבי המשוטים: פארק Retiro המוצל או Casa de Campo המוריק.

לנסוק למרומים

מסע ברכבל Teleférico de Madrid או עלייה למרומי מגדל התקשורת של מדריד, Faro de Madrid, חושפים בפני האמיצים נופים מרהיבים.

לשקוע ברומנטיקה

מתברר שזיהום האוויר תורם רבות לשקיעות נפלאות. כדי להפיק את המיטב מאיכות הסביבה העגומה שבו בטרסה ב-Las Vistillas או ב-Paseo del Pintor Rosales.

להתנזר לדברים הטובים

המנזר Real Monasterio de las Descalzas Reales מחזיק באוסף מהמם של יצירות וחפצי אמנות. Convento de la Encarnacíon, לעומתו, מחזיק באוסף מרשים במיוחד של חלקי גוף קדושים.

 להקפיץ אנדרנלין וטקילות

טפסו על רכבות הרים, שדים ושאר מתקנים מאיימים ב-Parque de Atracciones והרגיעו את הדופק עם כוסית מחזקת ב-Plaza de Oriente הקסומה.

לכתר את החצר

חובבי נסיכים, נסיכות וראשים מכותרים מוזמנים לקפוץ לקתדרלה, שם התחתנו הנסיך פליפה ולטיסיה, בחירת לבו. מסיבת החתונה נערכה לאחר מכן בארמון המלכותי המהודר, Palacio Real.

הארמון המלכותי Palacio Real (צילום: shutterstock)
הארמון המלכותי Palacio Real (צילום: shutterstock)

 כרטיסים ושעות

המוזיאונים הלאומיים בספרד מעניקים הנחות לסטודנטים, ומבקרים מתחת לגיל 18 ומעל 65 זוכים להיכנס בחינם (הביאו אתכם תעודה מזהה). מוזיאונים רבים פתוחים בחינם (וצפופים במיוחד) בימי ראשון. אזרחי האיחוד האירופי יכולים להיכנס בחינם בימי רביעי. הכניסה לכמה מהמוזיאונים הקטנים היא תמיד ללא תשלום.

שימו לב, רוב המוזיאונים סגורים בימי שני, למעט מוזיאון Reina Sofía, הנסגר בימי שלישי.

אוטובוס תיירים

Madrid Vision

החברה מציעה שלושה מסלולים – מדריד ההיסטורית, מדריד המודרנית ואתרים המקיפים את מרבית האטרקציות הנמצאות במרכז העיר, ב-Salamanca וב-Retiro. מומלץ לעלות על הסיפון ב-Sol, Gran Vía ו-Plaza de España, אך הכרטיסים (הנרכשים באוטובוס) מאפשרים לכם לעלות ולרדת כל היום כאוות נפשכם. אפשר לקבל הסברים סבירים בשלל שפות דרך אוזניות שמספקת החברה.

אתר: www.madridvision.es

סיורים רגליים

Carpetania Madrid

סיורי החברה ערוכים היטב ומבוססים על נושאים כגון ספרות, פארקים וגנים. החברה מארגנת גם סיורים במוזיאונים של העיר. הודות לעובדה שכל מדריכיה מומחים להיסטוריה של האמנות, הסיור וההסברים הנלווים איכותיים ביותר.

כתובת: C/ Jesús del Valle 11, קומה 4

אתר: www.carpetaniamadrid.com

מטרו: Noviciado

Descubre Madrid

זהו שירות של משרד התיירות המונה 100 סיורים שונים. כל אחד מהם חושף היבטים שונים של העיר, עם דגש על ארכיטקטורה, ספרות והיסטוריה. חלקם מאפשרים למטיילים להיכנס לאתרים הסגורים לציבור הרחב. הסיורים יוצאים מלשכת התיירות ב-Plaza Mayor. מומלץ להזמין מקומות ולתאם מראש אם אתם מעוניינים במדריך דובר אנגלית.

כתובת: C/ Mayor 69

מטרו: Sol

כרטיסים

Madrid Card

הכרטיס מעניק כניסה חופשית לארבעים אתרים מקסימים, הכוללים את המוזיאונים הגדולים וכן מספר גדול של חנויות, מועדונים, מסעדות, תיאטראות ועוד. הבעיה היא שהכרטיס יקר יחסית, כך שהוא מתאים בעיקר למבקרים בעלי מאגרי אנרגיה בלתי נדלים.

אתר: www.madridcard.com