רבגוניות מעוררת השתאות: אמנות ותרבות במדריד

בכל מה שקשור לאמנות ותרבות, מדריד עדיין עושה את צעדיה במגרש של הגדולים. מה שווה לראות?

Museo Thyssen Bornemisza (צילום: shutterstock)
Museo Thyssen Bornemisza (צילום: shutterstock)

התדמית האמנותית של מדריד משתפרת בהתמדה. לאט לאט הלהקות והאולמות למדו להיפטר מהשמות הוותיקים, המכובדים אך היבשושיים עבור קהל צר אופקים וריאקציונרי. הם יצאו להרפתקאות חדשות ופרצו למקומות שבהם כף רגל ספרדית לא דרכה מעולם.

יש לציין לזכות הרשויות שהן עצמן אינן חוסכות במאום כדי להביא את מיטב הלהקות והתזמורות הזרות. בדומה למתרחש בבירות אחרות, האירועים המרשימים ביותר מזדמנים בתקופות הפסטיבלים. בתחום המוזיקה עונת הפסטיבלים מתחילה בחודש מאי, בשבוע החגיגות המקדים ל_15 במאי, יום חגו של San Isidro. המועצה מארגנת קונצרטים ומופעי zarzuela במרכז התרבותי Centro Cultural Conde Duque, בפארקים שבמערב העיר וב-Plaza Mayor. קונצרטים של מוזיקה קלאסית נערכים לעתים ב-Teatro Español. מידע נוסף תמצאו באתר המועצה, www.munimadrid.es, או בלשכות התיירות, המחלקות את התוכניות של החג.

Festival de Otoño הוא האירוע החשוב ביותר המוקדש לתיאטרון, מחול ומוזיקה, עם אמנים חשובים מהעולם כולו, המעלים לעתים הפקות באנגלית (מידע בלשכות התיירות ובאתר www.madrid.org). הפסטיבל נערך בחודשים אוקטובר ונובמבר. מופעים משובחים נוספים מתקיימים בינואר ובפברואר, במסגרת Escena Contemporánea, וביוני תוכלו ליהנות מאחיו הפרינג'י יותר, Festival de Teatro Alternativo de Primavera.

Museo Thyssen-Bornemisza

המוזיאון, מבנה מהמאה ה-19, מכיל את האוסף של הברון המנוח האנס היינריך תיסן בורנמיסה, הנחשב על ידי רבים כאוסף הפרטי החשוב ביותר בעולם. בשנת 2004 נפתח האגף החדש, המכיל 200 ציורים ופסלים מהאוסף האישי של כרמן סרוורה, רעייתו של תיסן.

אם תעקבו אחרי התצוגות לפי סדר כרונולוגי תקבלו שיעור מאלף בהיסטוריה של האמנות המערבית. בין שלל המוצגים גם דוגמאות של כל אחת מהאסכולות המרכזיות, כולל אולמות המוקדשים לאמנים גרמנים ואמנות אמריקאית.

כתובת: Huertas & Santa Ana Paseo del Prado 8,  Palacio de Villahermosa

אתר:  http://www.museothyssen.org

Museo Thyssen Bornemisza (צילום: shutterstock)
Museo Thyssen Bornemisza (צילום: shutterstock)

Fundación Juan March

קרן התרבות שהוקמה ע"י חואן מארץ' בשנת 1955 היא אחת החשובות באירופה. כל שנה מוצגות כאן שתי תערוכות עיקריות, בנוסף למבחר מכובד מתוך אוסף הקרן המונה כ-1,300 יצירות אמנות מודרנית ספרדית. שווה לבדוק גם את הקונצרטים ללא תשלום הנערכים במקום בצהריים.

כתובת: C/Castelló 77

Sala Triángulo

התיאטרון האלטרנטיבי המקורי, וכנראה גם הטוב ביותר במדריד. Triángulo הוא תיאטרון עצמאי לחלוטין ותמיד מתקיימות בו כמה הפקות בו זמנית, הכוללות בד"כ כתיבה יוצרת חדשנית ושיתופי פעולה אומנותיים שונים.

כתובת: Lavapiés C/Zurita 20

אתר:  http://www.teatrotriangulo.com

Auditorio Nacional de Música

האולם העצום והמרשים מארח את התזמורת והמקהלה הלאומית של ספרד (OCNE), את התזמורת של מדריד ואת התזמורת הלאומית הצעירה. הקונצרטים הטובים ביותר הם אלה של התזמורות הזרות האורחות. מכירת הכרטיסים מתחילה בדרך כלל שבועיים לפני המופע, אך הם אוזלים מהר.

כתובת: Prosperidad C/Príncipe de Vergara 146,