אומת השופינג: קניות בטוקיו

טוקיו מוכיחה שלא לחינם קיבלה יפן את התדמית של אלופת תרבות הצריכה העולמית

שופינג בשיבויה (צילום: טיים אאוט)
שופינג בשיבויה (צילום: טיים אאוט)

התדמית של יפן כמדינה בעלת תרבות צריכה היא מוצדקת, והחנויות והרחובות העמוסים ב-Ginza, ב-Shinjuku, ב-Shibuya Ikebukuro וב-Omotesando מספקים הצצה ייחודית לאומה יוצאת דופן זו. תמצאו בה מגוון רחב של חנויות ומוצרים, החל בחנויות כולבו יוקרתיות ומותגי אופנה אלמותיים וכלה בחנויות זעירות המוכרות אמנות מקומית וביגוד פאנקי.

טוקיו נהגה במשך שנים רבות כמו עיר שנולדה עם כפית של זהב בפה. אך מאז ההתפוצצות הידועה לשמצה של בועת ההיי-טק, היא הפנימה כמה אמיתות חברתיות וחוותה שינוי עמוק ביחסה לצרכנות. חנויות ה"100 ין", שבהן אפשר למצוא כל מוצר בפחות מהסכום הנ"ל, צומחות בכל פינה, קרן רחוב או סמטה. מותג האופנה הזול Uniqlo צבר פופולריות מרשימה וחנויות יד שנייה כגון RagTag הפכו לחלק מהנוף העירוני (מהפכה בזעיר אנפין מבחינת יפן, שלא סבלה בעבר רעיון של מוצרים משומשים). אף על פי כן, שום דבר לא יכול לערער את האהבה חסרת הגבולות של האוכלוסייה למותגים יוקרתיים. מאז שהחל השיקום הכלכלי של יפן, הולכים משתלטים הסניפים של בתי האופנה הגדולים על כל חלקה טובה.

Ragtag (צילום: טיים אאוט)
Ragtag (צילום: טיים אאוט)

שעות פתיחה, מכירות ומסים

כתוצאה מהכסף הרב שנמצא בכל מקום, שעות הפתיחה הולכות ומתארכות. רובן פתוחות מ-10:00 או 11:00 עד 20:00, אבל מקומות רבים ממשיכים לקבל את פני הקונים הלהוטים עד 21:00 ואפילו עד 22:00, בעיקר באזורים כמו Shibuya ו-Shinjuku. חנויות עצמאיות עשויות להיסגר למשך יום בשבוע, לרוב בימי שני או ברביעי. מסחר ביום ראשון הוא דבר נפוץ מאחר שאין לו משמעות דתית – למעשה זה יום הקניות פר אקסלנס. היום היחיד שבו רוב החנויות סגורות הוא יום השנה החדשה. בשאר החגים הלאומיים, החנויות ממשיכות לפעול כאילו עסקים כרגיל (למעט החנויות המסורתיות, המוכרות פריטי אמנות מקומיים).

מכירות סוף עונה מתקיימות בסביבות השנה החדשה ואי שם בחודש יולי.

מבקרים זרים יכולים לדרוש החזר מס בשווי 5 אחוזים בחנויות בעלות דוכן החזר מס – לרוב מדובר בבתי כולבו או בחנויות למוצרים אלקטרוניים. אפשר לדרוש החזר על מזון, שתייה, טבק, קוסמטיקה, סרטים וסוללות, בתנאי שסך כל הקניות גבוה מ-10,000 ין והדרכון שלכם מראה שהגעתם לפני פחות משישה חודשים. קחו את המוצרים והחשבוניות לדוכן החזר המס עם הדרכון שלכם ותקבלו את ההחזר במקום. כשאתם יוצאים מיפן, ודאו שהמוצרים איתכם, עדיף בתיק שאתם לוקחים איתכם למטוס – אנשי המכס עשויים לבקש לראות אותם.

Ameyoko Plaza & Clothes Market

נחיל הרחובות שליד מסילות הרכבת בין Ueno ל-Okachimachi מכיל שני שווקים: Ueno Centre Mall המקורה ו-Ameyoko. בקניון אפשר למצוא מבחר מזכרות ומותגי אופנה, ואילו 500 הדוכנים של Ameyoko, אחד מהשווקים השוקקים ביותר של טוקיו, עמוסים במזון טרי, בעיקר דגים.

אתר: http://www.ameyoko.net

Ameyoko (צילום: טיים אאוט)
Ameyoko (צילום: טיים אאוט)

Isetan

חנות הכולבו הידידותית והטרנדית ביותר של טוקיו ממוקמת ב-Shinjuku, ונפרשת על פני שמונה בניינים הסמוכים זה לזה. המרשים ביותר הוא הבניין המרכזי ובניין פרטי הביגוד לגברים.

כתובת: 3-14-1 Shinjuku, Shinjuku-ku

אתר: www.isetan.co.jp/iclub

Mujirushi Ryohin

החנות שידועה יותר בשם 'מוג'י' (Muji), שהמציאה את קונספט המותג "ללא-מותג" (no-brand), היא חנות לכל מטרה תחת קורת גג אחת, הגדולה ביותר שיש.

כתובת: 3-8-3 Marunouchi, Chiyoda-ku

אתר: http://www.muji.com

Mujirushi Ryohin (צילום: טיים אאוט)
Mujirushi Ryohin (צילום: טיים אאוט)