ההרצאות הכי מעניינות בתל אביב

מספורט ועד אמנות, מווסטרוז ועד עיראק: המדריך המלא לסצינת הדיבורים החדשה

"משחקי הכס" - עונה 6, פרק 1 (צילום: באדיבות yes)
"משחקי הכס" - עונה 6, פרק 1 (צילום: באדיבות yes)

מדע על הבר 2016: רשימת ההרצאות המלאה

ספורט

דניאל זילברשטיין על מאחורי הקלעים של NBA ומה באמת קרה בין לברון ג'יימס לדיוויד בלאט

דניאל זילברשטיין הוא אי של אינטליגנציה בערוץ הספורט המלא באיציק זוהרים ואלי אוחנות. ההרצאות שהוא מעביר על NBA מאז שחזר מסיקור גמר 2015 הן תענוג עבור חובבי הליגה הטובה בעולם, והן סובבות סביב שלושה צירים מרכזיים: תופעת סטפן קרי וגולדן סטייט, הסיפור האמיתי על היחסים בין דיוויד בלאט ולברון ג'יימס, חוויות מאחורי הקלעים של אולסטאר 2016 בטורונטו. זילברשטיין מרצה בעיקר בתל אביב – אוזןבר, טוקהאוס ועוד – אבל לנוכח דרישת עוקבי הטוויטר תצא ההרצאה הבאה מגבולות העיר. לעדכונים: danzilb בטוויטר, Daniel Zilberstein בפייסבוק.

דניאל, ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"לסטף קרי יש על היד קעקוע בעברית: 'אהבה לעולם לא נכשלת'. השחקן הטוב בעולם סיפר לי במהלך סדרת הגמר האחרונה שאמו למדה שפות והמשפחה התאהבה בעברית ובפסוק הנ"ל מתוך הברית החדשה. בתקופה האחרונה גיליתי שגם לאחותו של סטף, סידל קרי, יש על היד קעקוע בעברית והוא מופרך בהרבה: 'אני מקווה שאתה רוקד' (חפשו אותה באינסטגרם ותראו בעצמכם)".

מה כדאי לי לקרוא אם לא מסתדר לי לבוא?

"כל מה שכותבים ביל סימונס וזאק לואו, שניים מכתבי ה־NBA האהובים עליי. למתקשים בקריאה באנגלית, יש להם פודקאסטים פנטסטיים: The Lowe Post ו־The Bill Simmons Podcast. כך גיליתי למשל שדיוויד דוכובני מ'תיקים באפלה' היה כדורסלן מחליף בפרינסטון בימים שדיוויד בלאט שיחק במכללה הזאת. תודו שהחיים שלכם מתחלקים עכשיו לשניים".

חמישי (30.6) ב־20:30 , אנזו, כפר ורבורג
9100604־08, 5־20 ש"ח, פרטים נוספים: "אנזו – בית קטן לתרבות" בפייסבוק.

דיוויד בלאט ולברון ג'יימס. צילום: Getty Images
דיוויד בלאט ולברון ג'יימס. צילום: Getty Images

פילוסופיה

90 פילוסופים מדברים איתכם אל תוך הלילה

"לילה של פילוסופיה" חוזר בפעם השנייה, בחסות המכון הצרפתי ומכון גתה, בהשתתפות כ־20 פילוסופים צרפתים וגרמנים ו־70 פילוסופים ישראלים, שישתתפו בעשרות פאנלים ליליים ברחבי תל אביב. זוהי מסורת שהחלה בצרפת, ולאט לאט מחלחלת לעוד ועוד מדינות. הרעיון הוא להוציא את הפילוסופיה ממגדל השן ולהביא אותה למרחב הציבורי, בלי להיכנע לדיון פשטני וססמתי בבעיות הבוערות. הפאנלים יתמקדו בבעיות עכשוויות מקומיות (דת ופוליטיקה, לאומנות ומשיחיות, יהדות ומוסר) ומערביות (סוגיית הפליטים, עלייתו של הפופוליזם הפוליטי ועוד). את האירוע אוצר הפילוסוף והאוצר רפאל זגורי־אורלי. רוב רובם של הפאנלים ייערכו בעברית ובאנגלית, לצד כמה פאנלים בצרפתית לקהל הפרנקופוני.

רפאל, ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"יש כמה פילוסופיות צרפתיות שהן מאוד מעורבות בשיח הפוליטי הציבורי באירופה. הן ישתתפו בפאנלים וכדאי מאוד לבוא להקשיב להן. בכלל, האינטלקטואלים הישראלים לא יכולים יותר להסתתר באקדמיה, בטח לא במצב שנוצר במדינת ישראל. חייבים להתחיל לצאת החוצה ולדבר את השיח הפילוסופי – שלא מתפשר על המורכבות, על ההיסוסים ועל העומק – במרחב הציבורי. אין ברירה – הפילוסופים צריכים להראות את המחויבות שלהם למוסדות הדמוקרטיים ולחופש".

אפשר לשנורר ממך המלצות קריאה?

"בטח. יש שני ספרים רלוונטיים שיצאו סוף סוף השנה בתרגום בעברית: התרגום לספר החשוב של דרידה 'על הגרמטולוגיה', שפורסם אחרי עשר שנות עבודה; והכרך הראשון של כתבי לאקאן – שני ספרים שעבדו עליהם קשה מאוד במשך שנים בשביל מעט כסף. שניהם בהוצאת רסלינג".

"לילה של פילוסופיה", חמישי (26.5) מ־19:00 בערב עד 7:00 בבוקר, בחללים שונים ברחבי העיר. הכניסה חופשית. למידע והזמנות: 7968000־03 או ב־accueilifta@ambfr-il.org. פרטים נוספים.

ז'אק לאקאן. צילום: Getty Images
ז'אק לאקאן. צילום: Getty Images

כלכלה וחברה

מתן חודורוב על השאלות הבוערות של הכלכלה הישראלית

האם מחירי הנדל"ן אכן יירדו כמובטח? מתי, אם בכלל, תתרחש מהפכה על מדפי המזון? עם כמה חברות סלולר נסיים את שנת הכספים והאם קטר הצמיחה של המשק – ההיי־טק – אמנם ניצב בפני האטה? לאחר התחייבויות ויעדים שאפתניים במערכת הבחירות, 2016 היא "שנת הפירעון" של שר האוצר כחלון, ובמהלכה יתברר לאן פני הממשלה מועדות בשלל מחלוקות בוערות בענפי הכלכלה והחברה. חודורוב יסקור את המתרחש מאחורי הקלעים של קבלת ההחלטות החשובות בתחום, את הגורמים רבי העוצמה הפועלים כדי להשפיע עליהן ואת המגמות האחרונות באקטואליה הכלכלית של ישראל.

מתן, ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"המושג 'מעמד הביניים' לא באמת רלוונטי, כי לתוכו נהוג לדחוס קשת רחבה של בעלי אינטרסים שונים ולעתים מנוגדים זה לזה: חסרי דירה מול משקיעי נדל"ן, בעלי עסקים מול העובדים בהם, בעלי פנסיה תקציבית מול החוסכים לפנסיה צוברת. לצערי מצבך הכלכלי בישראל – נכון להיום – נגזר, במידה רבה, משנת הלידה שלך – האם גם את או אתה שותפים לדור גדול של צעירים חסרי נכסים או ביטחון תעסוקתי, שנדחקים אט אט לשולי הכלכלה" .

מה אתה ממליץ לקרוא למי שמתעניין בתחום?

"אני מקפיד להתעדכן בבלוג 'הכלכלה האמיתית', שבוחן במבט ביקורתי תהליכי עומק כלכליים וגלובליים. לא תמיד מסכים עם מה שנכתב שם, אבל מוצא את הדברים מעוררי מחשבה והשראה".

"ישראל: תמונת מצב כלכלית", רביעי (8.6) ב־20:30, מרכז קהילתי דב הוז, דב הוז 16 תל אביב. 30 ש"ח. יש להירשם מראש: 7247910־03.

מתן חודורוב
מתן חודורוב

ספרות

יוסי סוכרי שואל האם יש דבר כזה ספרות מזרחית?

על רקע החזרה של השיח העדתי למרכז הבמה, בייחוד בספרות עם קבוצת ערס־פואטיקה, הסופר הישראלי (והמזרחי?) יוסי סוכרי יעסוק בהרצאתו בשאלת היסודית ביותר בהקשר זה: האם יש בכלל ספרות מזרחית? ואם כן – האם זה עניין תמטי או פואטי? זה תוכן או סגנון? בין השאר יסקור סוכרי את ההיסטוריה של מה שנתפס כספרות מזרחית בישראל.

יוסי, ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"לפני כמה שנים השתתפתי בפאנל באוניברסיטה. המנחה הציגה אותי כסופר ואינטלקטואל מזרחי, אז שאלתי אותה אם היא הייתה גם מציגה את דויד גרוסמן או את אהרון אפלפלד כסופרים ואינטלקטואלים אשכנזים. המצב שבו הספרות האשכנזית היא שקופה, דהיינו שהיא מבטאת את 'הישראליות', והספרות המזרחית מוגדרת ביחס אליה – צריך לעבור מן העולם".

שני (23.5) ב־20:30 , הנסיך הקטן, קינג ג'ורג' 19 תל אביב. 10 ש"ח. לפרטים: 6299387־03.

קולנוע וטלוויזיה

דורון פישלר על הסיפורים האמיתיים שמאחורי "משחקי הכס" הפנטסטית

דורון פישלר, מבקר קולנוע ומייסד הבלוג עין הדג, הפך בשנה האחרונה לאחד המרצים האהובים והפעילים בתל אביב. ההרצאות שלו, בהן "איך עושים סרטים גרועים", "סצנות הסקס התמוהות בתולדות הקולנוע" ו"ההיסטוריה (השגויה לחלוטין) של העולם" מצחיקות וקלילות כמו שהן מעשירות. פישלר, שגם אחראי לבלוג "משחקי הכס" באתר Time Out, במיטבו כשהוא מספר על הסיפורים המופרעים האמיתיים שעוררו בג'ורג' ר"ר מרטין השראה בכתיבת עלילות ווסטרוז: מלחמת השושנים, ג'ינגס ח'אן והאימפריה המונגולית, ואפילו המלאכה האבודה ששימשה השראה לפלדה הוולריאנית.

"הוא לקח המון סיפורים היסטוריים, שינה וסידר אותם כך שייווצר מהם סיפור רציף", אומר פישלר. "יש דברים שברור לגמרי על מה הם מבוססים, באחרים זה לא חד משמעתי, ויש המון ויכוחים באינטרנט מה הגיע מאיפה. יש למשל את מרגרט מאנז'ו, אשתו של הנרי השישי, שהיא מאוד סרסיי לאניסטר וגם מאוד מרג'רי טיירל, אולי לשתיהן יש משהו ממנה".

ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"אין סיפור מקביל אחד לאחד לחתונה האדומה, אבל אחד האירועים שכנראה העניקו לו את ההשראה העיקרית היה הסעודה השחורה, שבמובנים מסוימים הוא הרבה יותר מזעזע. מלך סקוטלנד היה מסוכסך עם שבט דאגלס והזמין את המנהיג ואחיו לסעודת פיוס. היו אוכל ומוזיקה וכל זה, ובסוף הארוחה הוגש לאורחים ראש של שור שחור, שסימל את המוות, והורידו להם את הראש. מה שהכי נורא בסיפור הזה הוא שהנרצח היה בן 14 והמלך היה בן 10".

מה כדאי לקרוא בנושא? חוץ מהבלוג שלך, כמובן.

"את סדרת 'שיר של אש ושל קרח', מן הסתם. חוץ מזה האינטרנט מפוצץ בכתבות, אתרים וסרטונים להשלמת הפן ההיסטורי, למשל History behind Game of Thrones".

שני (23.5) ב־22:00, אוזןבר, קינג ג'ורג' 48 תל אביב. 40 ש"ח. עדכונים על ההרצאה והרצאות אחרות בעמוד הפייסבוק "דורון פישלר נגד העולם".

מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"

מדע על הבר

פרופ' נחום אולנובסקי על הקשר בין שיטות הניווט של עטלפים והמוח האנושי

העטלפים, בניגוד למה שהתרבות הפופולרית לימדה אותנו, אינם עיוורים. פרופ' נחום אולנובסקי חוקר כיצד העטלפים משתמשים בחושים ובסונאר הייחודי להם כדי לאתר את מזונם ואת ביתם בחושך מוחלט, בתקווה ללמוד מכך משהו עלינו. "עטלפים הם מיוחדים מאוד כמושא מחקר כי הם מאפשרים לנו לקיים ניסוי שיוצא מגבולות המעבדה ולבחון את התנהגותם בטבע – אנו רושמים מסלולים מדויקים שלהם מחוץ למעבדה ומשתמשים בתנאיה כדי לחקור אותם", הוא מפרט. "ההרצאה עוסקת ביכולת שבה העטלפים מתמצאים במרחב, על הניווט שלהם ושל חיות אחרות במרחב, אבל גם במה שדומה בינם לבינינו, ומה כל זה אומר על המוח שלנו".

ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"אבולוציונית יש לא מעט משותף לעטלף, לעכבר ולאדם. אזורי המוח שנחקרים בעטלפים ובעכברים דומים מאוד לאזורים המקבילים במוח אצל בני אדם, והייחוד של העטלף, בייחוד קריאות הסונאר והטיימינג הקריטי שלהן, מאפשר לנו לשאול באמצעותו דברים שקשה מאוד לענות עליהן במחקר של המוח האנושי".

שלישי (24.5) 20:30, נורמה ג'ין, אליפלט 23 תל אביב, 6837383־03.

פרופ' מאיה שולדינר על הקשר בין שמרי אפייה ואלצהיימר

שמרים, מתברר, הם לא רק האויב מספר 1 של הירכיים שלנו. פרופ' שולדינר תסביר איך משתמשים כיום בשמרי האפייה – אותם שמרים שבהם מכינים דניש טוב ולאגר צונן – ככלי מחקר חשוב ביותר להבנת האופן שבו פועלות בגוף האדם מחלות ניווניות כמו פרקינסון ואלצהיימר.

מאיה, ספרי לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"לא מזמן גילינו שהדרך הטובה ביותר לפרק גושי חלבונים שגורמים למחלות מוח ניווניות היא לשטוף אותם החוצה באמצעות מעט 'מים וסבון', ועוד דבר: שמר האופים הוא יצור מיקרוסקופי המורכב מתא אחד. כל תא שמר דומה מאוד לתאים שלנו. אפשר לדמות את השמר למיני מיינור ואת האדם לקדילק – אם מבינים איך עובד המיני מבינים איך עובד הקדילק".

שלישי (24.5) 20:30, איסמי סלמה, אסתר המלכה 2 תל אביב, 8880169־052.

פרופ' עילם גרוס על המוזיקה של החורים השחורים

פרופ' גרוס הוא מהמדענים שהובילו את המחקר לגילוי בוזון היגס, "החלקיק האלוהי", אך בהרצאה שיעביר במדע על הבר הוא יספר על תגלית אחרת לגמרי. "תורת היחסות גורסת שאין כוח כבידה, אלא שהמרחב־זמן שבו אנו חיים – עקום", מסביר פרופ' גרוס. "אחת ההוכחות הניצחות לתפיסה הזאת, גלי הגרביטציה, התגלתה באחרונה. כך קיבלנו עדות מובהקת לתופעה של צמד חורים שחורים שמתמזגים. ההרצאה נולדה כשחברים אמרו לי שיש גילוי חשוב מזה של בוזון היגס, אבל אף אחד מהם לא הבין מה זה, אז יצרתי מדריך בשבילם ובשבילי". גרוס ניצל את הרקע שלו במוזיקה כדי להפוך את המדריך הזה להרצאה אור־קולית המשלבת גם מוזיקה אלקטרונית.

ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"לו גלי הגרביטציה היו נעים במהירות הקול ולא במהירות האור, היינו יכולים לשמוע אותם, ואכן נשמע בהרצאה כיצד הם היו נשמעים".

שלישי (24.5) 20:30, בסקולה, הרכבת 72 תל אביב, 5416529־077.

חורים שחורים
חורים שחורים

אמנות

אבי לובין על אמנות עכשווית במזרח התיכון

אמנות מהמזרח התיכון הופכת ליותר ויותר מרכזית בשדה הגלובלי של האמנות העכשווית, ותערוכות של אמנים כמו וואליד ראאד הלבנוני מוצגים במוזיאונים מרכזיים. אך כאן בארץ, שלא במפתיע, אמנים ערבים ממדינות שכנות כמעט לא מוכרים וודאי לא מוצגים. ליין ההרצאות "הסהר הפורה" נועד לתת מענה לחוסר הזה שנוצר אצל שוחרי האמנות המקומיים, עם הרצאות של מרצים מתחלפים שמספרים מה קורה ממש עכשיו בסצנות האמנות הכי קרובות אלינו והכי רחוקות מאיתנו.

אבי, ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"בימים אלה מוצגת במוזיאון הגוגנהיים בניו יורק התערוכה But a Storm Is Blowing from Paradise . במקביל מוצגות ב־LACMA בלוס אנג'לס התערוכה Islamic Art Now II. תערוכות אלה מצטרפות לגל תערוכות מהשנים האחרונות שעוסק באמנות ובאמנים מהאזור והוצגו (בין היתר) במוזיאונים ובגלריות מרכזיים בניו יורק, לונדון, ברלין וטוקיו.

מה כדאי לקרוא בנושא?

"שני מאמרי ביקורת קצרים במגזין המקוון 'תוהו' שאותו אני עורך במשותף עם לאה אביר: 'גוון מסוים של אדום' – על הרטרוספקטיבה של וואליד ראאד ב־ Moma (מאת נעמי לב) ו'רכוש נטוש' – על תערוכותיהן של אמילי ג'סיר וג'ומאנה מאנע בלונדון (מאת בר ירושלמי)".

ההרצאה הקרובה תהיה של האוצרת רולא חורי ותעסוק בביאנלה לאמנות קלנדיה אינטרנשיונל: רביעי (15.6) ב־20:00, גלריית המדרשה, הירקון 19 תל אביב. כניסה חופשית. לפרטים: 6203129־03.

Sepeleshk. אימאן ספאיי
Sepeleshk. אימאן ספאיי

היסטוריה ואקטואליה

איתי אנגל על הרקע ההיסטורי, החברתי והדתי של דאע"ש

אחרי אינספור רגעי "איך לעזאזל הוא הגיע לשם" ב"עובדה" ומערכון ב"ארץ נהדרת" שהפך אותו למחפש צרות עם משאלת מוות – הפך איתי אנגל לשם נרדף לעיתונות נועזת בשטח עוין. מה הפלא שהעיתונאי הפך למרצה מבוקש שמדבר זה יותר מעשור על סכסוכים ברחבי העולם, אם זה באוניבסריטאות, באירועים פרטיים או בהרצאות פתוחות? "ההרצאה שאני מעביר הכי הרבה פעמים בשנתיים האחרונות היא ההרצאה על דאע"ש.

נוסף להצגת ההיסטוריה והרקע הדתי של הארגון, יש לי אפשרות להראות איך הדברים התפתחו ונוצרו לאורך השנים, כי צילמתי לא מעט בעירק ובסוריה ב־13 שנים האחרונות", מסביר אנגל. "עם כל הניסיון העיתונאי והתארים האקדמיים, שום דבר לא משתווה לביקור בשטח. יש דברים שאפשר לראות ולהבין באמת רק אם נמצאים שם כשזה קורה". אנגל מציג בהרצאה סרטוני וידיאו בלעדיים וראיונות עם לוחמי דאע"ש, ומתייחס גם ללוחמים שנאבקים בארגון בפועל ולקשר האמריקאי והישראלי.

ספר לנו משהו שאנחנו לא יודעים.

"בנסיעה הראשונה שלי לעירק התחברתי עם חיילים לשעבר של סדאם חוסיין. הסתובבתי איתם שם כשבועיים והם גם שמרו עליי בסיטואציות מסוימות. מאוחר יותר הבנתי שרבים מהם הפכו להיות חלק מדאע"ש".

מה עוד כדאי לקרוא בנושא?

"אני ממליץ על ספרו של צור שיזף 'דאע"ש, מסע אל מפתנו של השטן', שיספק את הרקע המלא להקמת הארגון".

הכתבה המעמיקה שיצר אנגל עצמו ל"עובדה" זמינה לצפייה באתר מאקו.

שלישי (7.6) בטוקהאוס, ביתן 12 בנמל תל אביב. רכישת כרטיסים תיפתח בהמשך באתר.