ברצלונה: אוכל ומסעדות

טאפאס, פאייה ובוקרייה - שלוש מילים שצריך להכיר כל תייר בברצלונה

21 באוקטובר 2013

עד לאחרונה זכו מסעדות ספרד לביקורות רעות מאוד מצד מבקרים בינלאומיים, ויש לומר, שבמרבית המקרים ללא הצדקה וכעדות לבורות או לחוסר גמישות תרבותית כלשהי. דוגמאות לכך הן רבות, אבל הבולטות שבהן הן אלה: הספרדים נוהגים לאכול את הירקות כמנה ראשונה ולא לצד המנה העיקרית, ולכן תיירים רבים מתרעמים על כך שאין להם ירקות במנה. טענה נוספת היא על כך שהמים המוגשים לשתייה אינם קרים, אבל הספרדים מעדיפים את המים שלהם בטמפרטורת החדר, ועוד כהנה וכהנה ממין זה.

הרגלי האכילה בספרד מותאמים בדרך כלל למקום ולשעה, ולכן לא תתקשו למצוא כאן מסעדות לכל עת ולכל כיס. כך זה עובד: ארוחת הצהריים מוגשת בין 14:00 ל-15:30 או 16:00. ארוחת הערב מוגשת בין 21:00 ל-23:30 או 24:00. חלק מן המסעדות פותחות את שעריהן מוקדם יותר בערב, אבל אם תגיעו לפני 21:30 תמצאו את עצמכם סועדים לבד או בלוויית תיירים זרים בלבד. אם בכל זאת בחרתם להגיע מוקדם, תוכלו במהלך ההמתנה לתפוס כמה בירות וטאפאס (tapas), שהם מנות קטנות ומסורתיות – חלקן חמות וחלקן קרות – המקבילה הספרדית למאזות היווניות ולסלטים המזרח תיכוניים. המילה  tapas נגזרה מהמילה tapa שפירושה, מכסה, מאחר ובמקור שימשה פרוסת לחם ועליה ממרח או מאכל כלשהו כמכסה לכוס היין, והגנה עליה מפני חדירת זבובים. הטאפאס מוגש בכלים קטנים ובמנות דגים, ירקות, פירות ים ובשר.

בברצלונה קיים מגוון עצום של בתי אוכל – החל ממקדשים גסטרונומיים בראשות שפים, דרך מסבאות עליזות ומסעדות משפחתיות שעוברות מדור לדור, וכלה בברים ובקפיטריות. שורשיו של המטבח הקטלאני במסורת הכפרית והימית של האזור. בכך תוכלו להיווכח בשוק Mercat de la Boqueria, הממוקם בקרבת La Rambla. בשוק נמכרים לרוב מוצרי מזון עונתיים ומקומיים. הירקות והסלטים זוכים כאן להערכה. האיכות והמגוון של פירות הים והדגים הם בגדר חלום כל אוהבי דג הבקלה (salt cod) ימצאו בברצלונה ללא ספק את מה שחיפשו. הבשר הוא משני בארוחה, אם כי מוצרי החזיר, כגון botifarra negra ו-blanca, ירך החזיר ושומן-חזיר, מהווים חלק מחיי היומיום.

המטבח הקטלאני המסורתי (cuina Catalana) הוא אבן בוחן לחובבי מזון. ברצלונה היא עיר מודרנית ומשגשגת הפתוחה לעולם יותר מתמיד. האוכל היפני, עם ניקח בחשבון את המשיכה הקטלאנית העזה לדגים ולאורז, מוצא כאן פינה חמה בנוף המסעדות המקומי, וזאת במקביל למטבח פיוז'ן ים תיכוני עם השפעות מהפסיפיק.

המסבאות המודרניות המעוצבות עד לפרט הקטנטן ביותר, הפכו למאפיין של ברצלונה. ברים בסגנון באסקי מצויים בשפע, ועוד באופנה העדכנית – מסעדות המגישות רק קינוחים.

היו מודעים לשעות סגירה לא שגרתיות – יש מקומות שנסגרים בימי ראשון, אחרים בימי שני (בייחוד מסעדות דגים), ורבים אחרים סגורים במהלך חודש אוגוסט. השירות במסעדות ברצלונה הוא מקצועי, ורצוי להשאיר טיפ של 10אחוז.

מחירי הארוחות בברצלונה אינם זולים כפי שהיו, אולם הודות למחירי היין הנמוכים באופן מיוחד, מחיר הארוחה הכולל נותר עדיין אטרקטיבי – במיוחד עבור תיירים ממערב אירופה ומארצות הברית. כל המסעדות – פרט ליוקרתיות ביותר – מחויבות להגיש גם תפריט יומי (menu del dia) זול יותר הכולל מנה ראשונה, עיקרית, קינוח לחם ושתייה. הרעיון מאחורי היוזמה הוא לאפשר לפועלים ארוחות בזול, אבל הן בשום אופן אינן משתוות לתפריט טעימות מיצירותיו הטובות ביותר של השף המקומי. במרבית המסעדות נהוג לגבות בנוסף עבור הלחם המוגש, ויש לשים לב אם המס מחושב לפי המחיר המופיע בתפריט. בתיאבון.

Cal Pep

המקום הזה הוא גם טאפאס-בר וגם מסעדה, והוא תמיד מלא עד אפס מקום. אל תפספסו את סוגי הטאפאס הכוללים מגוון רחב של פירות ים ודגים, או את מנת הנקניקיות והשעועית האהובה במיוחד על המקומיים. טיפ: הגיעו מוקדם אם ברצונכם לתפוס את אחד המקומות המבוקשים שבחזית המסעדה.

כתובת: Plaça de les Olles 8

אתר: www.calpep.com

El Atril

בין מנות הטאפאסים נסו בננות ירוקות מטוגנות עם כוסברה ומיונז לצד נקניקייה עם בצלים מקורמלים ובין מנה עיקרית אחת לשנייה, הזמינו לכם קערת מולים בסגנון בלגי וצ'יפס, כנישנוש קטן. מומלץ להזמין מקום מראש.

כתובת: C/Carders 23

אתר: www.atrilbarcelona.com

מנת פירות ים
מנת פירות ים

Bar Pinotxo

בר טאפאס קטן ומקסים בתוך שוק לה בוקרייה, שנראה כמו כל בר אחר, אך משהו בו ייחודי ומושך רבים, כמו את ז'אן פול גוטייה שנצפה סועד בבר הזה כבר כמה פעמים. המקום נפתח ב-6:00 בבוקר כאשר השוק מתעורר לחיים, ונסגר כעבור עשר שעות. התפריט נתון גם הוא למרותו של המתחם בו נמצא הבר, והאוכל משתנה בהתאם לעונה ולמה שנמכר בשוק. אין פה תפריט ופשוט מכריזים על כל מנה כאשר היא מוכנה.

כתובת: La Boqueria 466-467, La Rambla 89