אמנות ותרבות בבודפשט

מאוספים נדירים ועד אמנות מודרנית תוססת: מה תמצאו באתרי האמנות והתרבות של בודפשט

(צילום: טיים אאוט)
(צילום: טיים אאוט)

סצינת האמנות של בודפשט היא ידידותית, יצירתית ודינמית, ובניגוד למקבילותיה בחלק ניכר ממדינות המערב, היא אינה מונעת עדיין על ידי תאוות פרסום או שיקולי מדיה. גלריות חדשות נפתחות כאן כל הזמן, וחללי תצוגה המופעלים על ידי אמנים – פזורים בכל רחבי העיר. אבל בכל זאת, הלחצים המסחריים מתחילים לתת את אותותיהם, ומחבלים מעט בקשרים המעולים שהיו בסצינה המקומית בין אמנים, מבקרים ואוצרים. סצינת האמנות של בודפשט עוד מחפשת אחר תדמיתה בעידן שלאחר תום הקומוניזם.

אמנות, שהיתה מאז ומעולם ענף שוליים בלתי מסחרי, הופכת אט אט מסחרית יותר. דור חדש של צעירים המודעים למושגים כמו "תדמית" ו"סגנון", ממתינים בקוצר רוח להפיכתם מאמנים קשי יום לסלבז נוצצים הנישאים על כנפי ההצלחה האמנותית-מסחרית. לעומת זאת, קיימים גם לא מעט חללי תצוגה ופרויקטים המנוהלים על ידי אמנים, ששואפים להישאר במכוון מחוץ לזרם המרכזי ולבאזז המסחרי. הדברים המעניינים ביותר בבודפשט של היום מתרחשים דווקא מחוץ למוסדות האמנות המוכרים והאליטיסטיים, ופעמים רבות הם מתקיימים באתרים שנשכרו לאירוע חד-פעמי או לתערוכה חולפת – ואינם משמשים כגלריות או כחללי תצוגה באופן רגיל. פרטים על אודות אירועים ותערוכות מתחלפות אפשר למצוא במגזין "Index", המחולק בחלק מהגלריות הנזכרות להלן, או לבקר באתר www.exindex.hu המציע מידע לדוברי אנגלית.

מלבד הגלריות, בודפשט מציעה שפע של מוזיאונים לאמנות מכל הסוגים, וכן מוזיאונים היסטוריים שונים העוסקים בכל – החל מחקלאות ורפואה וכלה בספורט ומדע בדיוני. אחדים מהמבנים שופצו וחודשו, והמראה החדש שלהם הוא אמנות בפני עצמה.

רוב המוזיאונים סגורים בימי שני, ופתוחים בשאר ימות השבוע בין השעות 18:00-10:00 (בחורף חלקם נסגרים מוקדם יותר). הקופות נסגרות כשעה לפני סגירת המוזיאון. במרבית המוזיאונים אפשר להשיג חוברת מידע באנגלית, ולעתים נערכים גם סיורים מודרכים באנגלית. "כרטיס בודפשט" מעניק כניסה חינם ל-55 מוזיאונים בעיר.

בית האופרה (צילום: shutterstock)
בית האופרה (צילום: shutterstock)

Ludwig Museum

המוזיאון הועבר למשכנו החדש ב"ארמון האמנויות" הנוצץ ששוכן על הגדה הדרומית של הדנובה, ומאז הוא משמש כמוזיאון האמנות המודרנית החשוב ביותר בהונגריה. זהו אחד מכמה מוזיאונים שהוקמו ברחבי העולם כדי להציג את אוסף האמנות של פיטר ואירן לודוויג. מרבית היצירות החשובות מרוכזות בחללי התצוגה של הקומה העליונה, הכוללים בין היתר גם עבודות של פיקאסו ווורהול. המוזיאון מארח גם תערוכות של אמנים הונגרים מודרנים וכאלה ממדינות אחרות במרכז אירופה.

כתובת: Palace of Arts, Komor Marcell utca 1

ACB Gallery

מאז פתיחתה ב-2003, משמשת הגלריה התוססת והצעירה הזאת כמוקד הבלתי מעורער של אמנות הונגרית בת זמננו. הגישה הרצינית והמדוקדקת של האוצרים מורגשת בכל פרט, והיא נמצאת במרחק הליכה קצר ממתחם הגלריות הוותיקות והמסורתיות יותר שבאזור Liszt Ferenc ter.

כתובת: Kiraly utca 76

אתר: www.acbgaleria.hu

Opera House

באולם זה עולות ההפקות הטובות והיוקרתיות מבין יותר מ-60 ההופעות שמפיקה האופרה ההונגרית מדי שנה. המבנה, שעוצב בסגנון הרנסנס האיטלקי, מרהיב בארכיטקטורה שלו, ובעל היסטוריה ארוכה ומרתקת מאז פתיחתו ב-1884. המקום מארח גם את פסטיבל הבלט והאופרה השנתי שמתקיים במשך שבוע בחודש אוגוסט.

כתובת: H-1061 Budapest, Andrássy Ave. 22

אתר:  www.opera.hu