המרחצאות הכי שווים בבודפשט

הרומאים יסדו בבודפשט מרכז הדוניסטי של טבילה במרחצאות והעותמאנים הפכו אותה למרכז עולמי של בריאות והנאה

מרחצאות  Szechenyi (צילום: shutterstock)
מרחצאות Szechenyi (צילום: shutterstock)

בודפשט מפורסמת במרחצאות שלה עוד מימי קדם. המעיינות הבוקעים ממשטחי אבן הגיר שעליהם נבנתה בודה משכו מתיישבים אל העיר כבר מראשיתה, ואף יש עדויות לשימוש בהם עוד בתקופת האבן. הרומאים היו הראשונים שבנו במקום מרחצאות מודרניים, ולאחריהם המגיארים (אבות ההונגרים של ימינו) שהגיעו במאה ה-9. אולם את תור הזהב של המרחצאות בבירה ההונגרית יצרו התורכים, שכבשו את העיר ב-1541. בשנות הכיבוש העותמאני נבנו בעיר עשרות חמאמים במיטב המסורת, שניצלו את כמויות המים האדירות שפורצות מן האדמה מדי יום בטמפרטורה של בין 21 ל-76 מעלות צלזיוס. כשנכבשה העיר מחדש בידי האוסטרים ב-1686, נהרסו רוב המבנים התורכיים, אבל על המרחצאות חס הצבא האוסטרי – והם שרדו. תרבות הרחצה שרדה גם את תקופת הקומוניזם, וכיום פועלים בעיר יותר מ-20 מרחצאות, בריכות ומעיינות להנאת התושבים והמבקרים.

אם עייפתם מההליכה האינסופית בין אתרי התיירות של העיר, אין דבר נפלא יותר משעתיים של שלווה באחד המרחצאות של בודפשט. זהו חלק חשוב ובלתי נפרד מתרבותה של העיר – דרך חיים של ממש – בעיקר כשהטמפרטורות בעיר יורדות. המרחצאות מספקים גם מיני טיפולים ופינוקים כמו עיסויים, טיפולים רפואיים ואפילו פדיקור. במרבית המרחצאות ישנה הפרדה ברורה בין נשים וגברים, וישנם כמה מרחצאות הפתוחים לגברים בלבד.

Szechenyi

קומפלקס ספא ענק, מהגדולים באירופה, עם שלוש בריכות תחת כיפת השמים, בריכות מקורות, סאונה וחדרי אדים. מלא מאוד בסופי שבוע קיציים – מילדים המשתעשעים בבריכת השחייה ועד לקשישים הטובלים בבריכה החמה ומשחקים שחמט על גבי לוחות משובצים הצפים בין האדים. את המעיין הנובע במקום גילה ב-1879 זיגמונד וילמוס, שפסלו מתנוסס בסצ'ניי. המבנה הנוכחי נבנה ב-1913, כשבריכת השחייה הגדולה נבנתה ב-1927. פתוח לשני המינים, תענוג של מקום.

כתובת:  XIV. Alletkerti korut 11

מרחצאות Szechenyi (צילום: shutterstock)
מרחצאות Szechenyi (צילום: shutterstock)

Kiraly

שריד נדיר מהתקופה העותמאנית, שנבנה בין 1566 ל-1570, עם תוספות בנייה מתחילת המאה ה-18. המקום הבנוי כמבנה מסורתי עם בריכה ראשית מתומנת וסביבה בריכות קטנות יותר, סאונות וחדרי אדים. התורכים בנו את המרחצאות בתוך חומות העיר כדי שגם במקרה של מצור עדיין יוכלו חיילי המשמר ליהנות ולהתרגע בטבילה חמימה בבריכות. המקום פתוח לגברים ולנשים בימים נפרדים, ובימים המוקדשים לגברים פוקדים את המקום גם רבים מחברי קהילת הגייז המקומית. ביום ראשון סגור.

כתובת: II. Fo utca 84

Rudas

היפה במרחצאות שנשתמרו מהתקופה העותמאנית, והשיפוץ שעבר לאחרונה מבליט את יופיו עוד יותר. המרחצאות פתוחים לגברים בלבד, אולם נשים יכולות להשתמש בבריכות. במקום סאונות, שני חדרי אדים ובריכות בטמפרטורות שונות. מפעם לפעם נערכים ברודאש אירועי "קולנוע מים", שבמהלכם מוקרנים סרטים אילמים ישנים על גבי מסכים, בליווי מוזיקת טריפ הופ, טכנו, טראנס ועוד. אפשר לרקוד במסדרונות או להביא בגד ים ולקפוץ פנימה לבריכות. האירוע פתוח גם לנשים.

כתובת:  I. Dobrentei ter 9

Gellert

אלו המרחצאות המפוארים ביותר, וגם היקרים בעיר, המתפארים בעיצוב אר-נובו מרשים, עמודי שיש עצומים ופסלי אריות. במקום מוצעים שלל טיפולים, יש כמה סאונות וכמה בריכות שחייה גדולות – חלקן מקורות וחלקן תחת כיפת השמים. במקום גם בריכת גלים לילדים, וכן מסעדה נעימה במרפסת.

כתובת:  XI. Kelenhegy ut 4

מרחצאות Gellert (צילום: shutterstock)
מרחצאות Gellert (צילום: shutterstock)

Lukács Gyógyfürdő és Strandfürdő

קומפלקס יפה של שתי בריכות ומרחצאות חמים. במרחצאות Császár מתקופת הטורקים לא נשארו הרבה מהמאפיינים המקוריים, והסידור כאן שונה ממרחצאות טורקים אחרים. יש במקום הזה איזו תחושה של מוסד, ולא רק בגלל שהמבנה הסמוך הוא בית החולים הראשי של הונגריה לשיגרון ודלקות פרקים, אולי מכיוון שהמקום כולו טובל בירק ושורה בו תחושה נינוחה. במקום ויש מרפסת שמש גדולה על הגג, שאליה מגיעים דרך מדרגות העץ שליד הבריכה הקטנה יותר. יש האומרים שהמים כאן טובים למי שסובל מבעיות אורתופדיות.

כתובת:  II. Frankel Léo utca 25-29