ביו, ולא יוגורט: ברלין האורגנית

טרנד המזון האורגני התחיל בברלין לפני עשורים רבים. אבל לאחרונה הולך ומשתלט עולם ה"ביו" גם על תחומים אחרים לגמרי - כמו אופנה וסקס

אופנה אורגנית
אופנה אורגנית

כאשר חנות הממתקים המזרחיים בקרן רחוב פועלים בקרבת מקום מגורי בברלין הפכה לסניף של רשת חנויות מזון אורגניות, חשדתי ששכר הדירה שלי עומד לעלות והחרמתי את הנטע הזר לאלתר. כשחנות שמלות הכלה השכונתית המירה את הפאייטים בכותנה אורגנית, ידעתי שהשכונה הלכה לכלבים, אבל גם חשבתי שאולי כדאי להתחיל ללמוד לנבוח. טרנד המזון האורגני, או "ביו", כמו שהגרמנים מעדיפים לקרוא לו, התחיל בברלין לפני עשורים רבים, אבל בשנתיים-שלוש האחרונות הולך ומשתלט גם על תחום האופנה. אינני שוחרת את לוק נערת הכפר היאפית, אך היבט מסוים של המודה דווקא קרוב ללבי: המחויבות לצדק תעסוקתי וצמצום תרבות הצריכה.

ממיחזור לשידחזור

ברובע מיטה (Mitte) בברלין התוודעתי לחנות ולמונח Upcycling. השם אומר הכל. מעתה אל נא תאמרו "ריסייקל", הלא הוא "מיחזור" – מיתוג קלוקל המזוהה עם זבל. מעתה אמרו "אפּ-סייקל", או בתרגום חופשי: "שידחזור" – תהליך הפיכת משאבים בלתי מתועלים למוצרי איכות.

"אפסייקלינג פאשן סטור" (Upcycling Fashion Store) פועלת במתכונת של חנות פופ-אפ, כלומר חנות שמופיעה במיקום ארעי, פועלת ימים, שבועות או חודשים ועוברת לחלל אחר. בין האביזרים והבגדים המוצגים שם צד את עיני המותג OldGold – קפסולות נספרסו נוצצות שרוקעו לדיסקים דמויי מטבעות עתיקים, שמהם צרים ענקים, צמידים, סיכות, כפתורים, ועוד. תחנות ראויות אחרות ברובע מיטה הן פייר קווין (Fair Queen), בוטיק מותגי "אופנה אתית" (Ethical Fashion), המתמחה ביציאות אלגנטיות ודרמטיות, וכריסטין מאייר (Christine Mayer), הממחזרת שקי קמח ישנים לבגדים פסאודו-עתידניים ותיאטרליים.

שכיות שידחזור אפשר לדוג גם בשוק NowKoelln Flowmarkt הפועל פעמיים בחודש על שפת תעלת מייבאך (Maybachufer), על קו התפר שבין השכונות נויקלן (Neukölln) וקרויצברג. השוק, החדש יחסית בשכונה, פועל ביום א' הראשון והשלישי בכל חודש, ומצטיין באווירה פסטיבלית, בשלל מעצבים צעירים ובבסטיונרים חובבים המוכרים בגדים, תכשיטים, נעליים ודיסקים מיד שנייה. תאריכים באתר.

אינטרנט: www.nowkoelln.de

שוק פשפשים
שוק פשפשים

סקס עם עקרונות

נכון שהבגדים ממצבים את האדם, אך האם האופנה האתית בברלין עוצרת בבגדים שלגופנו? מסתבר שלא. ברובע קרויצברג 61 (Kreuzberg 61) גיליתי את Other Nature, "טבע אחר" אם תרצו, חנות סקס עם עקרונות. מייסדות החנות מציגות טיעון מנצח: אם אנחנו מסרבים לעטות לגופנו בדים רוויי רעלנים, איך אפשר שלא לשקול פעמיים אילו חומרים אנחנו מחדירים לפתחי גוף כאלה ואחרים? מלבד מוצרים באדיבות לייבלים בינלאומיים שעשויים מחומרים טבעיים, ממוחזרים או סינטטיים, שאינם מתפרקים בגוף ואינם רעילים, מעצבות מקומיות מציגות שם קולרים, שוטים ואפילו עניבות פפיון שבגלגול קודם היו אופניים או אופנועים.

אקססוריז ממוחזרים

כלי רכב דו-גלגליים מספקים חומרי גלם לשלל אביזרים משודחזרים שאפשר למצוא בברלין. בין השולחות יד בפנימית של צמיגים חביבה עליי במיוחד "טול קול" (Tool Cool) – מעצבת עצמאית המייצרת ומוכרת צמידים, חגורות, מחזיקי מצתים ושאר אביזרים מפנימיות ומחומרי גלם מן הדומם – כמו בד, מכת ופלסטיק. טול קול משתמשת גם בפקקים של בקבוקי בירה ושתייה קלה, שרשרות גורמט וסיכות, ומפליאה בהברקות, כמו למשל חגורה עם מחזיקי טמפונים. כמו מעצבים אתיים קטנים אחרים, טול קול מציגה את מוצריה בשווקים כמו שוק הפשפשים בכיכר בוקסהגנר (Boxhagener Platz) ושוק הלילה במועדון אס.או 36 (SO36 Nachtflohmarkt), ב"טבע אחר", ובחנויות אתיות בקרויצברג 36. שווה לבקר בשתיים מהן: Supermarché ו-Kult Pur, השוכנות בכיכר לאוזיצר (Lausitzer Platz).

חברים הם לא אוכל

בסביבות מחיה דומות כדאי לחפש גם את "קיינה קונסט פרודוקציון" (Keine-Kunst-Produktion), מעצב ממחזר המוכר חולצות טי עם הדפסי חיות חמודות כדי להדגיש את המסר – בעלי החיים הם חברים, לא אוכל.

חולצות טי וקפוצ'ונים מכותנה אורגנית תורכית אפשר לקנות גם מהמותג "קן פנדה" (Ken Panda), המתמחה בדימוי ברלינאי אופייני – דוגמאות גיאומטריות, טקסט או דימויים משוכפלים, צבעים סתוויים, והחשוב מכל – הלוגו רב המשמעות: Made in Berlin. הב הב.

ועוד טיפ לחובבי האורגני: ברחוב אייזנבהן (Eisenbahnstrasse) מספר 42/43, מאחורי כיכר לאוזיצר, פועל פעמיים בשבוע ה-Markthalle Neun – שוק של מוצרי מזון ולייפסטייל מקומיים ואורגניים בתוך בניין היסטורי מרשים. מסעדות ושפים מהסביבה מפעילים דוכני "מזון אטי מהיר" – תפריטים פשוטים של טעימות וארוחות רחוב המוכנות בקפידה ובאהבה, אך מוגשת במהירות. אחת לחודש פועל שם גם ה-Handmade Supermarket, המוקדש לאופנה מקומית ואתית.

מידע מעשי

אפּסייקלינג פאשן סטור

איפה: Anklamer Strasse 17, 10115 Berlin

מתי: ב'-ו' 19:00-11:00, שבת 19:00-12:00

אינטרנט: http://upcycling-fashion.com

פייר קווין

איפה: Monbijouplatz 4, 10178 Berlin

מתי: ב'-שבת 20:00-11:00

אינטרנט: www.fair-queen.de

מאייר ברלין

איפה: Grosse Hamburger Strasse 1 10115 Berlin

מתי: ב'-ו' 19:00-10:00, שבת 18:00-11:00

אינטרנט: www.mayer-berlin.com

Other Nature

איפה: Mehringdamm 79, 10965 Berlin

מתי: ב' ו-ג' 18:00-12:00, ד'-שבת 20:00-12:00

אינטרנט: http://other-nature.de

שוק הלילה באס.או 36

טול קול וקיינה קונסט פרודוקציון

איפה: במועדון SO36, בכתובת: Oranien Strasse 190, 10999 Berlin

מתי: מדי יום א' בשוק של בוקסהגנר פלאץ. מדי יום ד' השני בכל חודש מ-20:00 עד חצות

אינטרנט: טול קול www.facebook.com/tool.cool.5, קיינה קונסט פרודוקציון www.keine-kunst-produktion.de

Supermarché

איפה: Lausitzer Platz 11, 10997 Berlin

מתי: ב'-ו' 19:00-11:00, שבת 17:00-11:00

אינטרנט: www.supermarche-berlin.de

Kult Pur

איפה: Muskauer Strasse 47, 10997 Berlin

מתי: ב'-ו' 19:30-12:00, שבת 18:00-12:00

אינטרנט: www.kult-pur.de

קן פנדה

איפה: Alt-Stralau 12, 10245 Berlin (סטודיו, לא חנות)

אינטרנט: www.kenpanda.com, קנייה ברשת: www.avocadostore.de/shops/ken-panda