ברלין: טעם של אמנות ותרבות

לאן הולכים בברלין כשרוצים לנשום קצת אמנות, היסטוריה או תרבות? התשובה כאן

צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
20 באוקטובר 2013

Pergamonmuseum

מוזיאון פרגמון הוא אחד מהמוזיאונים לארכיאולוגיה הגדולים בעולם. הוא מציע אוסף מרשים של פריטים ארכיטקטוניים עתיקים מיוון, רומא ובבל ומכיל מספר מבנים עתיקים שהובאו אליו בשלמותם והוקמו בו מחדש כמו לדוגמה מזבח פרגמון ושער אישתר המרהיב (שער הכניסה הכחול לעיר בבל). המוזיאון מתפקד כיום גם כביתו של המוזיאון לאמנות איסלמית, ומציג מגוון רחב של פריטים בכ-14 חדרים המוקדשים לכך, באגפו הדרומי של הפרגמון.

כתובת: Am Kupfergraben

Deutsches Historisches Museum

המוזיאון להיסטוריה גרמנית התקשה במקור לגייס כסף על מנת לרכוש מוצגים היסטוריים, אולם כיום יש מספיק פריטים המפגישים את הקהל עם נקודות מכריעות בהיסטוריה הגרמנית, החל משנת 100 לפנה"ס ועד ההווה. המוזיאון ראוי לציין את התמודדותו של המוזיאון עם סקירת ההיסטוריה של גרמניה, אולם הרצון להישאר "בלתי-משוחדים" בסקירה זו, מביא לעתים לעובדתיות יתר.

כתובת: Zeughaus, Unter den Linden 2

אתר:  http://www.dhm.de/

Jüdisches Museum

המוזיאון מציג את ההיסטוריה של יהודי ברלין מראשית ההתיישבות היהודית בעיר ועד ימינו. מתכננו, האדריכל דניאל ליבסקינד, לקח את מפת ברלין וקישר עליה בקווים את האתרים היהודיים בעלי החשיבות בעיר, בכלל זה בתים של יהודים שגורשו למחנות השמדה, ולפי המתווה האקראי שנוצר, קבע את תכנון המבנה ומיקום החלונות שבתוכו. הכניסה למוזיאון היא דרך מנהרה היוצאת מ־Kollegienhaus הסמוך (המוזיאון הגרמני להיסטוריה) ולא תוכנן מסלול עיקרי לעוברים במוזיאון, דבר שנעשה במכוון במטרה להביא לרגשות של בלבול בקרב המבקרים. המבנה עצמו מותיר רושם כה עז עד שנדמה לפעמים כי לתצוגות קשה להתחרות בו.

כתובת: Lindenstrasse 9-14

אתר:  http://www.jmberlin.de

Museum für Fotografie

קצת לפני מותו ב-2004, הצלם הנודע הלמוט ניוטון (ברלינאי במקור), תרם מעל 1000 מצילומי העירום ואופנה הנודעים שלו לעיר ברלין, וסיפק כספים על מנת להקים גלריה חדשה. כך נוצר "המוזיאון לצילום" – גלריית התצלומים הגדולה ביותר בעיר. שתי הקומות הראשונות מאכלסות את עבודותיו של ניוטון שחולקו בין תערוכות מתחלפות, ואילו הקומה השלישית מוקדשת לתערוכות זמניות של צלמים שונים.

כתובת: Jebenstrasse 2

Chamäleon

תיאטרון קברט מקסים עם ניחוח עדין של דקדנטיות שמשלב מופע של אקרובטים מדהימים בליווי מוזיקה. הקהל ברובו מגוון, וכיום זהו המקום הנוח והסביר ביותר מבחינת עלות, לצפות בו במופע שכזה.

כתובת: Rosenthaler Strasse 40-41 Hackesche Höfe,