ברצלונה מאז ועד היום

היכרות קצרה עם העיר התוססת שנותנת פייט לערים הקלאסיות של אירופה

21 באוקטובר 2013

ברצלונה שופעת מוזיאונים וגלריות, יש בה חיי לילה תוססים, מרכזי קניות מסחררים, ועוד לא אמרנו מילה על המסעדות ובתי הקפה, על מופעי המוזיקה ועל הטאפאסים, על משחקי הכדורסל והכדורגל שיקפיצו כל צופה, ועל גן העדן שהיא לחובבי הארכיטקטורה מביניכם. והכל במבטא ספרדי מתגלגל.

ברצלונה משכה מהגרים רבים במחצית המאה האחרונה ומטבע הדברים, פני העיר השתנו בהתאם; בשנות השישים של המאה ה-20, הוכפלה אוכלוסיית ברצלונה עקב גל הגירה מהאזורים העניים יותר של ספרד, ותושבי העיר הוותיקים, אשר ראו עצמם כקטלוניים מקוריים לעומת הספרדים שהגיעו מחוץ לעיר, הביטו על המהגרים בהתנשאות ובזילזול. לעומת זאת, הילדים של אותם מהגרים מרגישים כיום קטלוניים לכל דבר ועירבוב התרבויות הזה הוא הדבר ה"קול" החדש בקטלוניה ומתבטא באמנות, במוזיקה ובתרבות. כמו כן, בשנים האחרונות היה גל הגירה מצפון אפריקה, אמריקה הלטינית ופקיסטן, אשר התיישב ברובו באזור הראבאל, מה שהביא לכך שהאזור העני והבעייתי ביותר בעיר, הוא גם המגניב ביותר. העיר הפכה להיות רב-גזעית, רב-תרבותית ושוקקת חיים.

הבעיה העיקרית בברצלונה כיום היא התפתחות שוק הנדל"ן. כרישי הנדל"ן גילו את הפוטנציאל הטמון בעיר, הם קונים בניינים ושטחים שלמים, המחירים מזנקים וצעירים רבים מוצאים עצמם יוצאים החוצה לפרבריה של העיר. ראוי לציין כי העירייה עושה מאמצים לעזור ודואגת לכך שחלק מהפרוייקטים יוקדשו לבנייני דירות מוגני שכירות המיועדים לצעירים.

כל שנותר לראות הוא האם הניסיון לשמור על השכונות צעירות וחיוניות, לצד הכנסת עסקים גדולים וגלובליזציה לעיר, לא יגבה את המחיר בסופו של דבר. בינתיים הסתובבו לכם ברובע הגותי השוכן בלב לבה של העיר העתיקה, צאו לטיול בשדרת ראמבלס בין שוק הציפורים לשוק הפרחים או ליגמו קפה ברובע הבורגני בעיר, האיישמפלה. אחרי הכל, אתם בברצלונה, סי?!