סצנת המוזיקה בדבלין שוקקת חיים

דבלין הצמיחה להקות וזמרים שהחלו בשוליים והפכו לכוכבים בינלאומיים. מליזי הרזה ועד לשינייד או'קונור

להקת U2 (צילום: shutterstock)
להקת U2 (צילום: shutterstock)

לאחר שבאמצע שנות השישים הקים ואן מוריסון את להקת Them, פניה של המוזיקה האירית השתנו לעד. מוזיקאי דבלין שהתקנאו בהצלחתה הכבירה של הלהקה מבלפסט, הקימו בתגובה שתי להקות שהתבססו על המורשת המוזיקלית העשירה של מוזיקה אירית עממית: Thin Lizzy ו-Horslips. תחייתו של הפולק בשנות השישים, בראשותן של להקות כמו The Chieftains ו-The Dubliners, הגיעה לשיאה עם הסופר-גרופ Planxty.

לאחר מכן, בעקבות התפרצות אופנת הפאנק בבריטניה, הנפיקה דבלין אוסף צעירים זועמים משל עצמה. להקת ה-Boomtown Rats של בוב גלדוף ביטאה את התסכול הגובר מהדריכה במקום הן במישור הכלכלי הן התרבותי שאירלנד היתה שרויה בו נעקפה בסיבוב על ידי להקת צעירים זועמת עוד יותר כגון U2. אחריה באו שינייד או'קונור וקווין שילדס. שיין מק'גוורן והפוגס, ביצרו את מקומה של דבלין בפנתיאון הכוכבים הבינלאומי.

בשנים שבאו לאחר מכן, כתובות גרפיטי בישרו על מותה של דבלין והמוזיקה שלה. אבל מוזיקה, כידוע, יכולה לגווע ולהתעורר מחדש תדירות, וכך ניכרת בעיר תחייה מחודשת בסצנה המוזיקלית הרב גונית – פולק אלטרנטיבי, פאנק, אלקטרונית ורוק.

בוב גלדוף (צילום: shutterstock)
בוב גלדוף (צילום: shutterstock)

Ballroom of Romance

במה הכרחית ליוצרי מוזיקה אלטרנטיבית ומוזיקת אינדי בתחילת דרכם. מוסד ותיק שהצמיח להקות רבות.

כתובת: The Lower Deck, 1 Portobello Harbour

The Cobblestone

פאב ידידותי ומיושן המארח מופעי מוזיקה עממית בבר האחורי שלו. החלל האינטימי שבקומה העליונה מארח מופעי מוזיקה עממית רציניים יותר ומדי פעם גם להקות רוק.

כתובת: 77 King Street North, North Quays

אתר: www.cobblestonepub.ie

International Bar

בר עתיק שמלבד מופעי סטנד-אפ, מארח הופעות חיות של מוזיקת גא'ז, מוזיקה אקספרימנטלית ומוזיקת פולק וכן ערבי סטאנד אפ. בימים שמזג האוויר מאפשר, הקהל האקלקטי שפוקד את המקום יוצא לשבת גם ברחוב.

כתובת: 23 Wicklow Street

אתר: www.international-bar.com

JJ Smyth's

אחד ממועדוני הג'אז והבלוז הוותיקים ביותר בעיר שמלבד להופעות המתקיימות במקום, עורך ג'אם סשנים פתוחים ביום שלישי הראשון בכל חודש. הקהל החברותי והבירות הזולות הם בונוסים נוספים.

כתובת: 12 Aungier Street

אתר: www.jjsmyths.com

העיר של שינייד או'קונור (צילום: shutterstock)
העיר של שינייד או'קונור (צילום: shutterstock)

The Village

אחד מהמועדונים הכי טובים בדבלין, הנותן במה למופעים עדכניים ומשובחים. משופץ היטב עם מערכת סאונד ואקוסטיקה מעולה.

כתובת: 26 Wexford Street

אתר: www.thevillagevenue.com

Whelan's

ממועדוני ההופעות הנחשבים ביותר בדבלין, שכבר שנים מטפח את הלהקות המבטיחות ביותר בסביבה. דמיאן רייס, פדי קייסי והפריימס החלו כאן את דרכם. המוזיקה נוטה לכיווני פולק אירי אלטרנטיבי ופולק אנגלי ואמריקאי.

כתובת: 26 Wexford Street

אתר: www.whelanslive.com

The Gaiety

אולם קונצרטים שמיועד בעיקר למופעי תיאטרון ואופרה, אבל כבר אירח על במתו את להקת הדיוויין קומדי ואת להקת Lambchop. לפני כמה שנים הוא פתח את מסדרונותיו המרווחים שהפכו למועדון לילה המארח גם הופעות חיות ודי.ג'ייז.

כתובת: King Street South

אתר: www.gaietytheatre.com

להקת Thin Lizzy (צילום: shutterstock)
להקת Thin Lizzy (צילום: shutterstock)

Municipal Gallery of Modern Art (Hugh Lane Gallery)

סדרת הקונצרטים של ימי ראשון בצהריים נחשבת לאירוע ותיק ויוקרתי וכוללת מוזיקה קלאסית, ג'אז ומוזיקה עכשווית מאירלנד ומהעולם.

כתובת: Parnell Square North

אתר: www.hughlane.ie

National Concert Hall

האולם העיקרי בעיר למוזיקה תזמורתית, שנבנה על הריסות האולם הגדול של הקולג' האוניברסיטאי של דבלין ושימר במשהו מתחושת אולם ההרצאות, אך האקוסטיקה בו מצוינת.

כתובת: Earlsfort Terrace

אתר: www.nch.ie