אטרקציות בבודפשט: כל האתרים שאסור לפספס

בודפשט (צילום: Shutterstock)
בודפשט (צילום: Shutterstock)

ארמונות, תיאטראות, אנדרטאות, מרחצאות, בתי קפה וגולאש בעיר שמורכבת מבודה ו-פשט

עם נהר הדנובה המרשים שמחלק אותה לשתי פיסות נוף נפרדות וקסומות – כל אחת בדרכה – יכולה בודפשט להתחרות בכבוד על התואר "הבירה האירופית היפה מכולן". העיר, ששוכנת כאמור משני צידיו של הנהר, נוצרה למעשה כתוצאה מהשגשוג הכלכלי של סוף המאה ה-19 – תור הזהב ההונגרי. מרבית אתריה המרכזיים של העיר – הבזיליקה, הפארק העירוני, שחזור המצודה, נוצרו בתקופה זו.

למלונות הכי שווים בבודפשט
האוכל הכי טעים בבודפשט

עד ל-1848, היו למעשה בודה ופשט ישויות נפרדות לחלוטין, ורק באותה שנה נחנך הגשר הקבוע הראשון שחיבר ביניהן –  "גשר השרשרת". בודה ההררית, הגרמנית באופייה ובשפתה, נשלטה למעשה מווינה – בעיקר משום התצפית הטובה שהיא הקנתה, גבוה מעל הנהר. פשט המישורית היתה ונותרה הונגרית. למן הרגע שחוברו השתיים, החלו לגדול עד שהחיבור לעיר אחת הפך בלתי נמנע. בסופו של דבר, חוברו השתיים באופן מלאכותי על ידי הקמתו מחדש ב-1873 של הכפר Obuda מצפון לבודה, שחיבר אותן באופן פיזי זו לזו.

אבל למרות החיבור הפיזי, בודה ופשט עדיין שונות זו מזו בתכלית. הן מופרדות מבחינה גאוגרפית – בודה הררית ופשט מישורית – אבל גם מבחינת אופיין ואופי האנשים המתגוררים בהן. האחת שקטה, ירוקה ונוחה, השנייה תוססת, מהירה, רועשת ומלאת מכוניות. בודה, שההיסטוריה כאילו לא נגעה בה, ופשט – המצולקת בעקבות מלחמות, התקוממויות, שואה וקומוניזם.

בודפשט של ימינו מתפארת בשני בתי אופרה, 40 תיאטראות, 60 מוזיאונים, 90 גלריות ואינספור בתי קולנוע. הכניסה למרבית מוסדות התרבות הללו זולה, והמעבר ביניהם קל הודות לקווי הרכבת תחתית, ומערכת תחבורה ציבורית מסועפת ויעילה. העיר מחולקת ל-23 רבעים שונים. הרבעים המרכזיים של בודה הם 1 ו-2. אובודה הוא רובע מספר 3. הרובע המרכזי של פשט הוא מספר 5 (עיקר אזורי הקניות והעסקים), ורבעים 6 ו-7 (הרובע היהודי) כוללים את מרבית התיאטראות, המועדונים, הברים ובתי הקולנוע.

כשאומרים מזרח אירופה, בילויים וכיף אינן המילים הראשונות שעולות לראש, אבל בודפשט תשנה לכם קצת את הגישה. יש בה מועדונים שלא היו מביישים את אמסטרדם ולונדון, בתי קזינו שלא היו מביישים את מונטה-קרלו ושיק מרכז אירופי דקדנטי שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. עשורים של קומוניזם סובייטי הקהו את תהילת העבר, אבל העתיד של העיר שעל גדות הדנובה מתחיל לנצוץ מתחת לשכבות האבק. באופן מצער, תנופת הבניה של העשור הראשון של שנות האלפיים, נבלם בשל המשבר הכלכלי החריף שפקד את אירופה.

גבעת גלרט (צילום: shutterstock)
גבעת גלרט (צילום: shutterstock)

עד לפני פחות ממאה שנה, היתה הונגריה, ובמרכזה הבירה בודפשט, אחד המרכזים הבינלאומיים החשובים בעולם. הארמונות המפוארים, השדרות הרחבות וגם גאוותם הלאומית של המקומיים, עדיין מעידים על כך. המקום נרשם בדפי ההיסטוריה לראשונה עם הגעת לגיונותיו של יוליוס קיסר לאזור, כשהרומאים הנהנתנים התאהבו במקום בעיקר הודות למעיינות החמים שנמצאים באזור בשפע. גם היום תוכלו להרגיש כמו מיני קיסרים בעודכם משתכשכים במים המפנקים של אחד מעשרות מתקני הספא והחמאמים המפוארים שפזורים ברחבי העיר. מלבד כל אלה, שווה לנסוע ולו רק בשביל הגולאש.

רובע הארמונות

גבעת המצודה Varhegy, היא האטרקציה התיירותית העיקרית של בודפשט, ושום סיור בעיר אינו שלם בלי יום אחד לפחות באזור זה. אל הגבעה אפשר לעלות באוטובוס, ברגל, או ברכבל (Funicular או Siklo) היוצא מהכיכר שמתחתיה. זוהי גבעה מאורכת וצרה באורך של כקילומטר וחצי שבה אתרים מרתקים כמו ארמון המלך, כנסיית מתיאש, מצודת הדייגים, כמה מוזיאונים ועוד. אין להיכנס לכאן ברכב, אלא אם ברשותכם היתר מיוחד או אם אתם אורחים של מלון הילטון ששוכן על הגבעה. האזור כולו נחשב לאתר מורשת עולמי והוכר ככזה מטעם אונסק"ו.

ארמון המלך 

(Kiralyi Palota) הוא המבנה החשוב והפופולרי ביותר במצודה, והוא זה המקבל את פני היורדים מהרכבל. תלאות רבות עברו על המבנה הזה כמו גם על המצודה כולה. הוא נבנה במקור במאה ה-13 על ידי המלך בלה ה-4 לאחר הפלישה המונגולית של 1241, נפגע קשות בפלישה התורכית ב-1541, נכבש על ידי האוסטרים ב-1686, הוקם מחדש בסוף המאה ה-18 על ידי הקיסרית האוסטרית מריה-תרזיה, נפגע שוב במלחמת העצמאות של 1848/9, ושוחזר פעם נוספת רק כדי להישרף ולהיחרב שוב במלחמת העולם השנייה. כיום משכן הארמון היפה את הגלריה ההונגרית הלאומית באגף המרכזי והמערבי; המוזיאון לתולדות בודפשט בחלקו הדרומי, ואת הספרייה הלאומית.

רובע הארמונות בבודה (צילום: shutterstock)
רובע הארמונות בבודה (צילום: shutterstock)

מחוץ לארמון, ברחוב Szent Gyorgy ter, תמצאו את פסל ה-Turul המרשים, נץ ענקי שמשמש כדמות המגן המיתולוגית של הונגריה. הפסל העשוי ברונזה נוצר על ידי הפסל Gyula Donath ב-1905. על פי האגדה, נגלה ה-Turul בחלום לאשה, וכתוצאה מהתגלות זו הרתה האשה וילדה את אביו של Arpad  – המלך שייסד את הלאום ההונגרי. פעם נוספת מוזכר ה-Turul במיתולוגיה ההונגרית כשהגן על השבטים המגיאריים מנשרים שתקפו אותם בדרכם.

כנסיית מתיאש

הנפלאה ניצבת בכיכר טריניטי (Matyas Templom, I. Szentharomsag ter 2). היא נבנתה במאה ה-13, אך רובה הגדול היום מציג שחזורים נאו-גותיים מהמאה ה-19. שמה ניתן לה על ידי המלך מתיאש שהתחתן במקום. חלל הכנסייה מרהיב וכולל ויטראז'ים נהדרים ומוזיאון קטן שהוא שיחזור של קריפטה מימי הביניים ובו שרידי קברים.

מצודת הדייגים

 (Halaszbastya, I. Varhegy) מבנה יפה בסגנון רומנסקי שנבנה בין השנים 1905-1895 המציג 7 צריחים המסמלים את שבעת השבטים שמייצגים את מוצא העם ההונגרי. המבנה משקיף לנוף נפלא שמצדיק לבדו את מחיר הכניסה. משערים כי מקור השם הוא בדייגים שלחמו כאן על הגנת הגבעה בימי הביניים.

גבעת גלרט

(Gellert Hill או בהונגרית Gellert hegy) וגבעת המצודה קלות לזהוי מרחוק, שכן הן מיתמרות בגובה 140 מטר מעל בודה. אפשר לטפס עד לקצה הגבעה ברגל, אולם ההליכה מפרכת למדי. אם אתם רוצים לוותר על הטיפוס, תוכלו לתפוס אוטובוס במעלה רחבת ה-Citadella, מצודה קודרת שנבנתה ב-1851 על ידי השליטים האוסטרים.

למגיעים מכיוון הדנובה (כלומר מפשט), יקבל את פניכם פסלו של הבישוף גלרט בגובה 11 מטר, שנבנה ב-1904. גלרט ניצב כשהוא מניף צלב גדול מעל הגבעה הקרויה על שמו ומתחתיו מפל מים שוצף. הבישוף גלרט הגיע להונגריה במאה ה-9 להביא את בשורת הנצרות למדינה, ונקלע למרד פגאני אלים במיוחד. חייו הגיעו לסופם הטרגי במקום זה ממש, כשנכלא בתוך חבית מלאה במסמרים חדים וגולגל אל מותו מראש הגבעה עד לדנובה שלמרגלותיה. אחרי כיתות הרגליים, הפוגה להתרעננות במרחצאות גלרט תעשה את העבודה.

מרחצאות גלרט (צילום: shutterstock)
מרחצאות גלרט (צילום: shutterstock)

בחלקה המערבי של כיכר קושוט (Kossuth Lajos ter), בסמוך לדנובה, ניצב הבניין המרשים של בניין הפרלמנט (V. Kossuth Lajos ter), מבנה מפואר ועצום להפליא שנבנה בין השנים 1902-1885 ומכיל כ-700 חדרים ואולמות, כ-30 חצרות פנימיות ושטח כולל של 17,700 מ"ר. בבית הפרלמנט מוצג כיום כתר אישטוון ה-1, מאוצרותיה הגדולים של הונגריה, שהועבר לכאן מהמוזיאון הלאומי.

בניין הפרלמנט בפסט (צילום: shutterstock)
בניין הפרלמנט בפסט (צילום: shutterstock)

בזיליקת אישטוון הקדוש

 (V. Szent Istvan ter 33 היא מבנה מרשים, שתכנונו החל כבר ב-1845, אך הבנייה סבלה עיכובים רבים. הארכיטקט המקורי מת ב-1867, שנה אחר כך התמוטטה הכיפה המקורית עקב סערה, ועד להשלמתה ב-1905 סבלה מבעיות ומעיכובים נוספים. היא נהרסה שוב בהפצצות מלחמת העולם השנייה, ושחזורה החל רק ב-1980. כף ידו הימנית החנוטה של המלך אישטוון ה-1, שקירב את עמו לנצרות (בעזרת הבישוף גלרט), מוחזקת בבזיליקה, ומדי שנה ב-20.8 (יום סטפן הקדוש) אחרי הצהריים, היא מוּצאת אחר כבוד מן הכנסייה לתהלוכה מלכותית לקול צהלות ההמון.

בית הכנסת הגדול של בודפשט

שהוא השני בגודלו בעולם (אחרי בית הכנסת עמנואל בניו יורק), נבנה ב-1859 ומשמש כאחת האטרקציות המרכזיות בעיר. במקום מוזיאון ואנדרטה לזכר הקהילה היהודית.

בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)
בית הכנסת הגדול (צילום: shutterstock)

כיכרות וארמונות

מצידה השני של כיכר Zrinyi לכיוון Roosevelt ter, נמצא הבניין המרשים של ארמון Gresham, שמציג את בודפשט של פעם במיטבה. בין הארמון לבזיליקה, תמצאו סדרה של מבנים מודרניים בהם גם אוניברסיטה, שנבנו על ידי המיליארדר ממוצא הונגרי George Soros. מצפון לכאן נמצאת כיכר Szabadsag ter ששופצה לאחרונה ומשמשת פיסה של ירק ומקום טוב לנוח בו במרכז העיר.

בחלקה הדרומי של כיכר Fovam ter, נמצא השוק המרכזי Nagy Vasarcsarnok, מקום מרהיב שמחייב ביקור. זהו שוק מקורה, עצום בגודלו שנבנה במאה ה-19 בסגנון נאו-גותי. בשנות השלטון הסובייטי הוזנח והחל להתפורר, אך למרבה השמחה שופץ ונפתח שוב ב-1994. בקומת הכניסה כ-200 דוכנים של בשר, גבינות, ירקות, מאפים, תבלינים (בעיקר פפריקה) ואינספור מוצרי מזון נוספים, ובקומה העליונה חנויות, גלריות אמנות, מסעדות ועוד.

השוק המרכזי (צילום: shutterstock)
השוק המרכזי (צילום: shutterstock)

שדרת Andrássy ut

השדרה האלגנטית, שבנייתה הושלמה ב-1885, משתרעת על פני כשני קילומטר וחצי והיא מהווה ציר מרכזי בפשט. זוהי השדרה הראשונה באירופה שמתחתיה עבר קו רכבת תחתית חשמלית והיא מרכזו של הרובע החמישי. מרבית האנדרטאות והמבנים המרשימים שבה תוכננו ונבנו לצורך חגיגות האלף של 1896. שדרת Andrássy ut תוכננה להיות התשובה ההונגרית לשאנז אליזה, ואפילו מסתיימת בגרסה משלה לשער הניצחון – אנדרטת כיכר הגיבורים בפארק העירוני.

אנדרטת כיכר הגיבורים (צילום: shutterstock)
אנדרטת כיכר הגיבורים (צילום: shutterstock)

חלקה הראשון של השדרה, זה שבין הרחובות Bajcsy-Zsilinszky ut ו-Oktagon, צר יותר מחלקה השני ומתאפיין בעצים גבוהים המצלים על ההולכים ושבים. זהו החלק החי יותר של השדרה, והוא מנוקד בבתי קפה טרנדיים. בית האופרה של בודפשט, שבנייתו הושלמה ב-1884 משמש כאחד מסמליה של העיר.

המבנה תוכנן בסגנון הנאו-רנסאנס, ונקשר מאז ומעולם עם הגאווה הלאומית ההונגרית. בעיצוב הפנים נעשה בין השאר שימוש ב-7 קילו של זהב טהור, ובנברשת בעלת 260 נורות חשמל. מסביב, תמצאו מגוון תיאטראות קטנים וציוריים, חלקם בסגנון אר-נובו, ששוחזרו במדויק.

מגוון רחב ואיכותי של בתי קפה, מסעדות, מועדונים ואפשרויות בילוי נוספות תמצאו במשולש הרחובות Andrassy, Bacsy-Zsiliszky ut ו-Terez korut, המציעים אזורי מדרחוב נרחבים. לבו של האזור הזה, והרחוב שבו מתרחשת מרבית הפעילות הוא Hajos utca, הכולל כמה מסעדות איכותיות וברים טרנדיים. אזור מומלץ נוסף לבילוי לילי הוא כיכר Liszt Ferenc ter המציעה בתי קפה לישיבה בחוץ, והומה אדם בערבי הקיץ.

בניין האופרה (צילום: shutterstock)
בניין האופרה (צילום: shutterstock)

אמנות

בבודפשט יש מגוון מוזיאונים וגלריות, אבל עיקר האמנות שהעיר מציעה נמצאת למעשה ברחובותיה. העיר מנציחה את מנהיגי המדינה ואת אנשי הצבא שלה לדורותיהם בפסלי ענק מדהימים ביופיים, המוצבים בכל קרן רחוב ונותנים מושג על עברה המפואר של הונגריה. ואולם, הפסלים מימי השלטון הקומוניסטי (1989-1945) בולטים בהיעדרם. אלה הוסרו מהרחובות מיד לאחר נפילת הקומוניזם במדינה ורוכזו בתחילת שנות ה-90 בשולי העיר, בפארק הפסלים ממנטו (Memento).

פארק זה הוא מוזיאון מיוחד במינו, המציג בין השאר פסלי ענק בדמותם של סטלין, לנין, מרקס, אנגלס ומנהיגים קומוניסטים אחרים, והוא משמש כתזכורת עוצמתית לנפילתה של העריצות. בפארק מוקרן גם מונטאז' המורכב מקטעי סרטים מרגשים שהופקו על ידי משרד הפנים בשנות הקומוניזם ומיטיב להעביר את הלך הרוח של אותם ימים. איפה: דרך בלטוני – פינת רחוב סבדקאי (Balatoni út – Szabadkai utca sarok).