האתרים שאסור לפספס בבייג'ינג

עירוב מעניין של אלפי שנים מסורת לצד רשתות אמריקאיות וארכיטקטורה עתידנית

העיר האסורה (צילום: shutterstock)
העיר האסורה (צילום: shutterstock)

בייג'ינג היא עיר שמשתנה במהירות רבה – עירוב של העבר האימפריאלי העתיק וההווה המודרני המואץ. יש לומר, שבמהירות רבה מאוד, הולך ומאפיל הפאר העתידי על זה מהעבר. ססמאות המהפכה נעלמו כבר מזמן מהקירות, והוחלפו בשלטי ענק של רשתות בינלאומיות שקומוניזם הוא הדבר האחרון שמעסיק אותם. וברחובות, בליל של מסחר ופעילות כלכלית מכל הסוגים – מותגי מעצבים מזויפים, תיירים, משקיעים זרים וצעירים עם סמארטפונים.

בייג'ינג ממוקמת בפינה הצפונית מזרחית של סין. גבולותיה העירוניים משתרעים לאורך כ-80 קילומטר, כולל מרכז העיר, הפרברים ותשע הנפות הצמודות. הרשות המקומית בייג'ינג משתרעת על פני שטח כולל של 16,800 קמ"ר. העיר עצמה בנויה כרשת מסודרת מאוד של שדרות ארוכות וישרות הנחצות על ידי רשת של סמטאות. את האתרים העירוניים הממוקמים לאורך השדרות קל מאוד למצוא, וכמעט בלתי אפשרי לאתר את אלה שנמצאים לאורך הסמטאות הצרות.

בייג'ינג, בירת סין, היא למעשה מחוז אוטונומי, וסביר להניח שביקורכם בסין יתחיל או יסתיים בבירה. העיר, שהיתה מוכרת במערב עד לפני כמה עשרות שנים בשם "פקין", הוקמה לפני כ-3,000 שנה. היא שימשה כעיר הבירה של המדינה במהלך שלטונן של חמש שושלות קיסרים. תקופת הזוהר של העיר היתה לפני כ-600 שנה, כאשר הפכה לעיר הבירה של הקיסרים משושלת מינג (Ming).

בעשור האחרון הפכה העיר לאתר בנייה ענק. המשחקים האולימפיים, שהתארחו כאן ב-2008, האיצו עוד יותר את תנופת הפיתוח ויותר ויותר גורדי שחקים ובתי משרדים, המאוכלסים בין השאר על ידי חברות הענק הבינלאומיות המגיעות לסין מכל פינה בעולם, שינו את אופייה והפכו אותה לעיר הדומה לכל כרך מערבי מהשורה הראשונה.

עם זאת ביקור בבייג'ינג יפגיש אתכם עם הרבגוניות שבה מצטיינת סין כולה והניגודים הרבים המאפיינים אותה, בפרט לאחר שהונהגה בה כלכלת שוק המאפשרת לסינים יזמות כמעט ללא הגבלות. זוהי מטרופולין תוססת ואפופת פעילות עסקית ומסחרית.

העיר האסורה

זהו היהלום שבכתר של בייג'ינג, הציר ההיסטורי שסביבה סובבת העיר כולה, ומרכזו של היקום על פי האמונה הסינית, ולאחרונה גם אתר מורשת עולמי מטעם אונסק"ו. הארמון נקרא העיר האסורה על שום היותו בעבר מתחם אסור לכניסה בפני כל מי שלא היה שייך למשפחה הקיסרית. בניית המתחם הוזמנה על ידי הקיסר יונגלה (Yongle) משושלת מינג בשנת 1406 ומאז סיום בנייתו, הוא שימש כמשכנם של 24 קיסרים שונים משושלות מינג וצ'ינג.

למתחם הענק בגודל 720 הדונמים יש ארבעה שערים, והדרומי שבהם, זה שנמצא בסמוך לתמונתו של מאו בכיכר טייאננמן, הוא שער הכניסה העיקרי למבקרים (כאן היה מודיע הקיסר על לוח השנה החדש). הארמון עצמו כולל 9,999 חדרים בנוסף למבנים אחרים כמו שלושת אולמות ההרמוניה, היכל פולחן האבות (כיום מוזיאון השעונים), היכל הטוהר השמימי, ארמון השלווה הארצית, היכל האחדות והשלום ועוד. במתחם נמצאים גם הגנים המלכותיים המרהיבים.

כתובת: Dongcheng, North of Tiananmen Square

אתר: http://www.dpm.org.cn/index1024768.html

ארמון הקיסור בעיר האסורה (צילום: טיים אאוט)
ארמון הקיסור בעיר האסורה (צילום: טיים אאוט)

כיכר טייאננמן

כיכר טייאננמן (Tiananmen Square) היא כיכר עצומת מימדים שפרסומה העיקרי במערב בא לה דווקא בשל דיכוי מרידות הסטודנטים שהתרחשו בה בשנת 1989. הכיכר, שממוקמת בלבה של בייג'ינג, שימשה כמקום לאספות וכינוסים בתקופה האימפריאלית והיא נחשבת ללבה הסמלי של הבירה הסינית מאז הכריז בה מאו על הקמת הרפובליקה הסינית ב-1 באוקטובר 1949.

תמצאו כאן מאוזוליאום ענק המאחסן את גופתו של מאו השמורה בארון עשוי קריסטל, את מתחם היכל העם, השער הקדמי – Qianmen, ששימש למעבר בין האגף הפנימי של העיר האסורה לאגף החיצוני (בתקופת שושלת צ'ינג) ועוד.

כתובת: Dongcheng District

האנדרטה לגיבורי העם הסיני בכיכר טייאננמן (צילום: טיים אאוט)
האנדרטה לגיבורי העם הסיני בכיכר טייאננמן (צילום: טיים אאוט)

מקדש השמים

המקדש ממוקם בפארק גדול ומרהיב, והוא אחד מסמליה הגדולים של בייג'ינג ושל סין בכלל. המקדש תפקד במקור כאולם טקסים חגיגיים לבן השמים (הקיסר), שהתפלל במקום לאסיף מוצלח, הדרכה משמים וכפרה על חטאי העם. המקום כולו בנוי לפי עקרונות הפאנג שוואי, בדיוק מרבי, ולכל צורה, צבע ומספר יש משמעות קוסמולוגית רבת חשיבות. במתחם כמה אזורים מעניינים ביניהם "היכל התפילות לאסיף מוצלח" (Qiniandian) שנבנה ב-1420, המזבח העגול, שהוקם ב-1530, קשת השמים הקיסרית ועוד. בשעות הבוקר המוקדמות מגיעים אליו המוני סינים המתרגלים טאי צ'י ואומנויות נוספות.

כתובת: Tiantan Gonggyuan, Yongdingmen Donjie, Chongwen

אתר: http://www.kinabaloo.com/temple_of_heaven.html

מקדש השמים (צילום טיים אאוט)
מקדש השמים (צילום טיים אאוט)

הוטונגים

טיול בבייג'ינג לא יכול להיות שלם בלי סיור בסמטאותיה של העיר העתיקה, ההוטונגים. שכונות אלה מהוות את אחד המאפיינים הבולטים של בייג'ינג. יש הוטונגים עניים יותר ופחות, אבל המילה עצמה מרמזת על צורת בנייה בת 400 שנה בערך שצמחה כמענה לצורך של פועלים ומשפחותיהם להתגורר בסמוך לעיר האסורה שבה עבדו. העובדים והמשפחות התגוררו בסמטאות שצמחו מסביב לעיר. היום, ההוטונגים שעוד לא נמחקו, הופכים ליוקרתיים יותר ויותר, והעתיקים במיוחד משומרים על ידי משרד התיירות הסיני. מעברם השני של קירות הבתים תמצאו חצרות רבועות וקטנות המכונות Siheyuan (בסינית "מכותר מארבעה כיוונים"). ההסתובבות בין ההוטונגים היא חוויה מעולם אחר הכוללת מפגש עם התושבים המקומיים והיכרות עם אורח חייהם. עצה קטנה – אפשר ללכת לאיבוד בין הסמטאות, לכן רצוי מאוד להצטייד במדריך מקומי או במפה מפורטת ומעודכנת.

הוטונג (צילום: shutterstock)
הוטונג (צילום: shutterstock)

החומה הסינית

"חומת סין הגדולה" (Great Wall) משתרעת ממערב שאנחאיגואן בחוף המזרחי עד מעבר לג'יאיוגואן במדבר גובי. היא חוצה חמישה מחוזות ושני אזורים אוטונומיים. בנייתה החלה לפני כ-2,000 שנה בתקופת שושלת צ'ינג (207-220 לפנה"ס). במהלך הבנייה, חוברו חומות נפרדות שהוקמו על ידי ממלכות עצמאיות שונות להגנה ולמניעת פלישת נוודים. מבצע זה הצריך מאות אלפי פועלים שרבים מהם הועסקו בכפייה. כמות משוערת של כ-180 מיליון מטרים מעוקבים של אדמה דחוסה שימשו למילוי החומה המקורית, ועל פי האגדה אחד מחומרי הבניין היה גופות הפועלים שנפטרו.

למעשה לא הצליחה החומה מעולם למלא את התפקיד שיועד לה, והיה זה ג'ינגס חאן שאמר שכוחה של החומה תלוי באומץ לבם של מגניה, ואת מפקדי המשמר היה תמיד אפשר לשחד. עם זאת החומה תפקדה היטב כסוג של כביש עילי ששימש להעברת אנשים וציוד על פני שטח הררי.

רוב המטיילים לחומה מבקרים בחלק הנקרא באדאלינג (כתובת: Badaling, Badaling Expressway exit 17, Yanqing county) הנמצא בגובה של 1,000 מטר ובמרחק של 70 קילומטר צפונית מערבית לבייג'ינג. חלק זה שוחזר ב-1957, ונוספו לו מעקות ביטחון. הוא משתרע לאורך כמה מאות מטר, שאחריהן, אם תמשיכו, ללכת תוכלו לראות את הקטעים הבלתי משוחזרים, שם מידלל ההמון. חלקים אחדים לאורך קטע זה תלולים ואחרים שטוחים.

מי שלא חשקה נפשו להתערבב באלפי התיירים הפוקדים את החומה בבאדאלינג מדי יום, רצוי שיבקר בה באזור הנקרא מוטיאניו (Mutianyu), הנחשב לאחד התלולים ביותר. הוא נבנה באמצע המאה השישית ושופץ במאה ה-14 תחת שלטון קיסרי המינג. מוטיאניו שוכן כ-70 קילומטר מבייג'ינג, ולאורכו של הקטע שלושה מגדלי שמירה – אחד גדול במרכז ושניים קטנים בקצוות.

חלק נוסף ראוי לציון הוא סימאטאי (Simatai), השוכן צפונית לבייג'ינג, במרחק של כ-120 קילומטר. קטע זה נבנה על מורדות תלולים, ולאורכו מגדלי שמירה אחדים. אפשר לעלות אל כל אחד מחלקי החומה בנסיעה ברכבל או בעלייה תלולה ברגל. כדאי מאוד להביא עימכם את כל צורכיכם ליום הטיול, ולא להסתמך על הסוחרים במקום הדורשים מחירים מופקעים. אין חובה להגיע לחומר בטיול מאורגן.

החומה הסינית (צילום: shutterstock)
החומה הסינית (צילום: shutterstock)

שוק המשי

שוק המשי (Silk Street Market) הוא אטרקציה תיירותית פופולרית כמעט כמו העיר האסורה. התיירים גודשים את השוק הזה בקצב מדהים של 20 אלף ביום, וכמעט 60 אלף בכל יום בסוף השבוע. שבע הקומות של השוק מפוצצות בדוכני בגדים, בדים, תכשיטים, נעליים, מצעים, מזכרות, אלקטרוניקה ועוד. כמובן שכמו בכל שוק, תמצאו גם כאן את כל מגוון המוצרים המזויפים.

כתובת: 8 Xiushui Dongjie, Jianguomenwai Dajie, Chaoyang

מטרו: Yong'anli פתוח: כל יום 21:00-9:00

שוק המשי (צילום: shutterstock)
שוק המשי (צילום: shutterstock)

ארמון הקיץ

ארמון הקיץ הקיסרי הוא אחד האתרים היפים ביותר בבייג'ינג. הוא משתרע על שטח עצום, שבע פעמים שטחה של כיכר טייאננמן. הארמון המקורי שימש את הקיסרים כמעון קיץ, מקום מפלט מהחום היוקד. הדגש בעיצוב הושם על מרכיבים קרירים: מים, גנים וגבעות. הארמון הורחב במידה ניכרת על ידי הקיסר צ'יאנלונג במאה ה-18, שהעמיק והרחיב את האגם. בשלב מאוחר יותר ננטש המקום. הקיסרית האלמנה צ'ישי החלה לבנות את הארמון מחדש ב-1888 בכספים שיועדו כביכול להקמת חיל ים מודרני. היא בחרה להקים במקום זאת ספינת שיש חסרת תנועה על שפת האגם. עבודות שיקום נערכו במקום לאחר שחיילים בריטים וצרפתים גרמו להרס, ושיפוץ כללי נערך ב-1949.

המתחם התחלק לארבעה חלקים: קבלה, מגורים, מקדשים ואזורי טיולים וסיורים. על שלושה רבעים מן הפארק משתרע אגם קונמינג (Kunming Lake). הכניסה מתבצעת דרך השער המזרחי שנחשב לשער הקדמי של ארמון הקיץ עוד מימי שושלת צ'ינג.

איזור: צפון מערב בייג'ינג