הגיע הזמן להתפרע: פסטיבלים ואירועים בטוקיו

הם רוקדים, נלחמים, צועדים על גחלים או סתם מתענגים על הפריחה - אלה האירועים שמוציאים את תושבי טוקיו לרחובות. הצטרפו אליהם

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

עם ארבע עונות שונות מאוד זו מזו, שלוש דתות נבדלות ושלוש מבשלות בירות פופולריות, יפן הצליחה לבנות לעצמה תוכנית פסטיבלים ואירועים מרשימה ביותר. טוקיו אינה יוצאת דופן מהבחינה הזאת, להפך, כמעט אין סוף שבוע שבו לא תמצאו איזו חגיגה או התכנסות תרבותית מסוג כלשהו.

שני המועדים הגדולים הם השבוע הזהוב (5.5-29.4) והשנה החדשה (4.1-28.12). השתדלו להימנע מלבקר באותה תקופה ביפן – עסקים רבים סגורים, המחירים עולים ומקומות הלינה מתמעטים.

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ביקור הברכות של השנה החדשה (Ippan Sanga)

הציבור מורשה לבקר בגנים של הארמון הקיסרי. שבע פעמים במהלך היום, בין השעות 9:30 ל-15:00, הקיסר ושאר בני משפחתו מנופפים לקהל מהמרפסת.

מועד: 2.1

טורניר הסומו הגדול של השנה החדשה (Ozumo Hatsu Pasho)

זהו הטורניר הראשון של השנה מתוך שלושת הטורנירים הגדולים הנערכים בטוקיו, הנמשכים 15 יום. הוא מתקיים ב-Kokugikan, מיום ראשון השני ועד יום ראשון הרביעי של חודש ינואר. שני הטורנירים הנוספים נערכים במאי ובספטמבר.

אתר: www.sumo.or.jp/eng/index.html

מועד: אמצע ינואר

תחרות סומו במקדש (צילום: shutterstock)
תחרות סומו במקדש (צילום: shutterstock)

השנה הסינית החדשה

מצילתיים מענבלים ודרקונים מפזזים ברחובות צ'יינהטאון ב-Yokohama. המסעדות מתמלאות במהירות, אז בואו מצוידים בסבלנות רבה.

מיקום: צ'יינהטאון Yokohama

אתר: www.chinatown.or.jp/info/schedule.html

מועד: ינואר או פברואר

Setsubun

היום האחרון של החורף, לפי הלוח הירחי, מוקדש להשלכת פולי סויה ולקריאות oni wa soto, fuki wa uchi (שזה "שדים החוצה, בוא מזל טוב"). החגיגות נערכות בבתים ובמקדשים. לפי המסורת, כל אחד אוכל פול סויה עבור כל שנה משנות חייו. מתאבקי סומו ומפורסמים אחרים זוכים לכבוד להמטיר את פולי הסויה במקדשים המרכזיים.

מועד: 3.2

פריחת עצי השזיף

פריחת השזיפים העדינה מקדימה במעט את פריחת הדובדבנים המפורסמת, והחגיגות בדרך כלל מאופקות יותר, ככל הנראה מכיוון שהחורף נוטה עדיין להיות קר עד קר מאוד. מקדש Yushima Tenjin, נקודת תצפית משובחת ביותר בדרום פארק Ueno, מארח את הפסטיבל הנמשך כחודש. הוא כולל מופעים של אמנויות מסורתיות וטקסי תה.

כתובת: מקדש Yushima Tenjin, 3-30-1 Yushima, Bunkyo-ku

מועד: אמצע פברואר עד אמצע מרץ

טקס הליכה על אש (Hi-watari)

למרגלות הר Takao, נזירי Amabushi (מהזן הקשוח ביותר) ממקדש Yakuoin הולכים יחפים על גחלים לוהטות כשהם מזמרים מזמורים. הגיבורים שבקהל מוזמנים ללכת בעקבותיהם ולהוכיח את חוסן האמונה וכפות הרגליים שלהם.

מיקום: Kotsu Anzen Kitosho

אתר: www.takaotozan.co.jp

מועד: יום ראשון השני במרץ

פריחת הדובדבן

האירוע הגדול של השנה, שבמהלכו נקודות תצפית פופולריות מתמלאות בקהל עצום של תושבים מקומיים חובבי טבע. זה הזמן הטוב ביותר להביט בפריחה המלאה, כאשר עלי הפרחים נושרים בכל משב רוח קל, כמו פתיתי שלג. זוהי גם הזדמנות לשתייה מופרזת, ועד סוף אחר הצהריים, רוב המשתתפים כבר אינם מסוגלים להתבונן בכלום. צוותי האמבולנסים בכוננות.

מיקום: פארק Ueno, פארק Sumida, מקדש Yasukuni, Shinjuku Goen, בית הקברות Aoyama ומקומות נוספים

מועד: סוף חודש מרץ, ראשית אפריל

קשתות ברכיבה (Yabusame)

רוכבים בלבוש סמוראים מלא מימי הביניים יורים חצים בשלוש מטרות נייחות תוך כדי דהירה במהירות מקסימלית. האירוע מתקיים בפארק Sumida שב_Asakusa. את האימונים אפשר לראות בזמן פסטיבל הסתיו במקדש Meiji.

מועד: אמצע אפריל

פסטיבל האביב של Meiji Jingu (Haru no Taisai)

הופעות יומיות חופשיות של אמנויות מסורתיות במכלול מקדש Meiji ב-Harajuku, לרבות מוזיקה שמקורה בחצר הקיסרית, תיאטרון Noh ו-Kyogen.

מועד: 29 באפריל עד ראשית מאי

פסטיבל Kanda

הפסטיבל, המתקיים בשנים אי-זוגיות, הוא אחד משלושת הפסטיבלים הגדולים של טוקיו. בעידן של Edo היה זה הפסטיבל המועדף על המקומיים, הודות לקשרים של המקדש עם המורד Taira no Masakado. האירועים כוללים טקסים דתיים, תהלוכות בתלבושות מסורתיות ועם מקדשים ניידים.

מיקום: אירועים יוצאים ממקדש Kanda Myojin

אתר: www.kandamyoujin.or.jp

מועד: אמצע מאי

פסטיבל Sanja

הפסטיבל השנתי הגדול ביותר של טוקיו מושך קהל גדול ביותר ל-Asakusa. הוא מכבד את זכרם של שלושת האבות המייסדים של מקדש Senso-ji במאה ה-17. שיא האירוע, אחרי ימים רבים של חגיגות, הוא תהלוכה עם שלושה מקדשים ניידים שנושאים את נשמתם של היזמים.

מיקום: אירועים סובבים את מקדש Asakusa

מועד: סוף השבוע השלישי במאי

sanja (צילום: טיים אאוט)
sanja (צילום: טיים אאוט)

צפייה באירוסים

הפריחה השנתית של הפרחים הסגולים והלבנים מתרחשת בעונת הגשמים העגמומית, אך התזמון הלקוי אינו מפחית מהפופולריות של האירוע.

מיקום: Meiji Shrine Inner Garden, גן האירוסים Horikiri, פארק Mizumoto ומקומות נוספים

מועד: אמצע יוני

שוק Ground-Cherry

במשך יומיים בחודש יולי, אמורות התפילות במקדש Asakusa Kannon (דהיינו Senso-ji) להפיק תועלת המשתווה ל-46 אלף ימי תפילה רגילים. קהל גדול מגיע לנצל את העסקה הרוחנית השנתית. בו בזמן מתקיים גם שוק דובדבנים.

מועד: 10.7-9.7

פסטיבל הסרטים הבינלאומי הלסבי וההומוסקסואלי של טוקיו

פסטיבל LGFF השנתי, שהושק בשנת 1992, נמשך כחמישה ימים, ומספק הזדמנות יוצאת דופן לתושבים המקומיים להשלים את החסר בכל הקשור לקולנוע ולתרבות גייז.

אתר: www.tokyo-lgff.org

מועד: אמצע יולי

Sumida River Fireworks

זהו פסטיבל הזיקוקים העתיק (נוסד בשנת 1733), הגדול והעמוס ביותר בטוקיו. כמיליון בני אדם ממלאים את אזור גדות הנהר ב-Asakusa. המקומות היותר פופולריים על שפת הנהר אינם מומלצים לאגרופובים.

מועד: יום שבת האחרון ביולי

פסטיבל Asakusa Samba

אלפי רקדנים מכוסים בנוצות ("הכיסוי" משאיר לפעמים מעט מאוד מקום לדמיון), מנענעים את עצמם לדעת ברחובות Asakusa העתיקה. זהו מראה מפתיע וצבעוני, הכולל תחרות בין הלהקות המובילות. צידי הכביש מתמלאים במהירות כך שכדאי להגיע מוקדם. רק המאחרים בעלי הקומה הגבוהה יצליחו לראות משהו.

מועד: יום שבת האחרון באוגוסט

Art-Link Ueno-Yanaka

יריד אמנות שנתי הכולל תערוכות ואירועים בגלריות, חנויות ומקדשים מסביב למרכז התרבותי הישן של Ueno וברובע האמנים ב-Yanaka. שימו לב לפרסומים ולהודעות בתקשורת.

אתר: http://artlink.jp.org

מועד: סוף ספטמבר עד אמצע אוקטובר

Takigi Noh

הופעות רחוב יחודיות של תיאטרון נו מועלות בכמה מקדשים ופארקים לאור מדורות ולפידים.

מועד: ספטמבר-אוקטובר

פסטיבל הסתיו הגדול של Meiji Jingu (Reisai)

הפסטיבל השנתי הגדול ביותר במקדש Meiji, הכולל הופעות מסורתיות של מוזיקה, תיאטרון וירייה בקשתות תוך כדי רכיבה.

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מועד: 3.11

Autumn Leaves

צבעי הזהב והחלודה של עצי האדר והגינגקו מחוללים פלאים בפארקים ובגנים של טוקיו.

מיקום: Shinjuku Goen, פארק Ueno, Meiji Shrine Inner Garden ומקומות נוספים

מועד: המחצית השנייה של נובמבר

יריד המחבטים

Hagoita הם מחבטים בצורת משוטים המשמשים לחביטה בכדורי נוצה במשחקים המסורתיים של השנה החדשה. מקדשים רבים מקיימים ירידים מיוחדים בחודש דצמבר ומציעים למכירה מחבטי "נוי" מעוטרים בצבעים ובציורים. היריד במקדש Asakusa Kannon הוא הגדול ביותר.

מועד: 19.12-17.12

יום הולדת לקיסר

היום היחיד בשנה, למעט 2.1 שבו הציבור מורשה לבקר בגנים של הארמון הקיסרי.

מועד: 23.12

ערב חג המולד וחג המולד

ערב חג המולד הוא היום הרומנטי ביותר בלוח השנה היפני. זוגות חוגגים באופן פזרני במיוחד – מסעדות יוקרה ומלונות אהבה מפוארים. יפנים מעטים ביותר חוגגים את חג המולד, בניגוד למה שאפשר היה להסיק למראה שלל הקישוטים ומזמורי החג המעיקים על כולם.

מועד 25.12-24.12

השנה החדשה

בסוף יום העבודה ב-28.12 התושבים עורכים סידורים בהולים אחרונים לניקוי הבית, לתליית קישוטים ולבישולים לקראת חגיגות השנה החדשה. רבים נשארים בשעת האמת בבית כדי לצפות בתוכנית המיתולוגית "תחרות השירה אדום ולבן". כל האחרים יוצאים למקדשים לקראת חצות, שאז הפעמונים מצלצלים 108 פעמים, כדי להפיג את 108 התאוות הארציות הרודפות אותנו בכל ימות השנה. המקדשים נשארים מלאים גם למחרת היום, ונערכים לקראת התושבים שמסתערים על המקדשים כדי לשאת את התפילה הראשונה של השנה החדשה.

מועד 1.1-28.12